Podle mluvčího ÚAMK Petra Vomáčky bude záležet na cenách, které Němci v rámci zpoplatnění dálnic od roku 2015 nasadí. "Očekáváme ale, že čeští motoristé budou volit objízdné trasy po silnicích nižších tříd bez poplatku," uvedl. Například do sousedního Bavorska denně dojíždí za prací kolem 5000 lidí.

Při tranzitních cestách do jižně položených států, jako je Itálie nebo Rakousko, budou motoristé více volit cestu přímo z ČR do Rakouska. V Rakousku přitom již od příštího roku dálniční známky podraží o téměř tři procenta, změnu zpoplatnění chystá i Slovinsko. Do oblíbeného Chorvatska, kam ročně zamíří přes 800.000 Čechů se tak může stát hlavní tranzitní trasou Maďarsko.

Vozidla nad 12 tun platí mýtné

Chystané dálniční známky nebudou mít vliv na tuzemské dopravce, protože většina z nich využívá vozidla s hmotností nad 12 tun a platí v Německu již od roku 2005 mýtné. "Vozidla, kterých se připravované opatření nově dotkne, se používají především pro regionální dopravu a zásobování. To samozřejmě bude pro jejich majitele nepříjemné, ale nejedná se o nějak zásadní počty vozidel, aby to například ovlivnilo ceny dováženého zboží," řekl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

"Jako zástupce českých motoristů chápeme dálniční poplatky jako jednu z cest jak zajistit kvalitu dálnic. To můžeme jen akceptovat," uvedl předseda ÚAMK Oldřich Vaníček.

K zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladů na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až 12 milionů eur na jeden kilometr. Na zpoplatnění od roku 2015 pro zahraniční motoristy se ve středu dohodly strany nové německé vládní koalice CDU-CSU a SPD. Německo má třetí největší dálniční síť s 12.044 km komunikací.