VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zateplovací systémy zažívají opravdový boom

Snaha výrobců zateplovacích systémů se koncentruje do dvou oblastí: snížit pracnost a zvýšit variabilitu.

28.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

Na trhu jsou k dispozici zateplovací omítky a dva typy zateplovacích systémů: kontaktní a odvětrávané. Skladba spočívá v tom, že mezi finální vrstvou a izolantem je odvětrávaná mezera. Kontaktní mezeru nemají a jsou spojeny se stavební konstrukcí.

Vede polystyren

Na českém trhu dominují kontaktní zateplovací systémy, které využívají jako izolantu polystyrenové desky. Důvodem jsou jednoznačně ekonomické parametry. Efektivnost zateplovacích systému je zhruba dvakrát účinnější, než je tomu v případě izolačních omítek. Odvětrávaný systém je sice stejně tak účinný jako kontaktní, ale je zhruba o třetinu dražší.

Hlavní směry inovací

Inovační směry se snaží řešit především pracnost (snížit pracnost – jednodušším způsobem kotvit či připevňovat) a druhým směrem je zvýšení variability systémů. Ten spočívá ve větším počtu povrchových úprav (nejde pouze o samotné omítky, ale i o náhrady keramických pásků) a v různých řešeních variant zateplovacích systémů.

Vývoj směřuje k tomu, aby se zbytečně nezvyšovala tloušťka, hledají se úspornější varianty. Uplatňují se materiály s lepšími tepelně izolačními vlastnostmi. Zatímco se dříve pracovalo se součinitelem tepelné vodivosti 0,44, tak dnes se pohybujeme v hodnotách okolo 0,36.
Zlepšuje se technologie výroby především u polystyrenu. Navíc se hledají přísady, jak vylepšit tepelně izolační materiál (do pěnového polystyrenu se začíná již při výrobě přidávat například grafit).

Znamená to, že tam, kde bylo nutno aplikovat polystyren v tloušťce 10 centimetrů, dnes již stačí třeba 7,5 cm a tepelně izolační vlastnosti jsou ještě o něco lepší.

Největšími výrobci pěnového polystyrenu jsou u nás především Rigips a Styrotrade. Mezi výrobce zateplovacích systémů patří společnosti Stomix, Baumit, Teranova, TexColor CZ, Rockwool, Sto či Lasselsberger.

Na snížení pracnosti se například zaměřila společnost Sto, s. r. o. Vyvinula Sto-Turbofix, nový způsob lepení na bázi polyuretanové pěny, který podstatně zrychluje lepení zateplovacího systému. Jeho použitím šetří realizační stavební firmy náklady logistiky, distribuce materiálu i zdlouhavou dobu přípravy a čištění.

V praxi to funguje tak, že bez velké přípravy (jen se našroubuje hadice k vypěňovací pistoli) je možno začít s lepením. Přitom výrobce garantuje dobrou přilnavost na téměř všech podkladech a přepracovatelnost je možná již po dvou hodinách. Spotřeba lepidla, která se doposud pohybovala kolem pěti kilogramů na metr čtvereční, klesla na pouhých 0,2 kg. Výrobce doporučuje, aby se pro toto lepení vždy používaly polystyrenové desky s perem a drážkou.

Pokusme se porovnat pracovní náklady u minerálního lepidla a u Sto–Turbofixu v případě zateplování rodinného domu o zhruba 150 m². Doba zpracování metru čtverečního klesá zhruba o tři minuty.

Na první pohled zanedbatelná veličina, pokud je však propočtena na celý dům, snižuje pracnost z dosavadních 5,3 pracovního dne na 4,4. Jde tedy o úsporu zhruba jednoho dne. Dodatečná úspora nákladů způsobená nižšími náklady na distribuci a čištění je výrobcem vyčíslena na 3,75 hodiny za týden. To všechno by se samozřejmě mělo pozitivně projevit i v konečné ceně pro zákazníka.

Investovat koruny, šetřit v eurech

Tepelně izolační systémy prožívají v poslední době obrovský boom. Důvody jsou čistě ekonomické. Energie nebude nikdy lacinější, poroste DPH atd. „Platí heslo: Zateplit v korunách a šetřit v eurech,“ říká Milan Machatka, prezident Cechu pro zateplování budov. Pouze v desetině případů se investor rozhodne pro minerální vatu. Většinou jde o polystyrenové desky.

Lukrativní byznys

Na začátku 90. let, kdy již západní Evropa zateplovala dvacet roků, se počítalo s pěti centimetry izolačního materiálu. Dnes jdou tloušťky do zhruba deseti centimetrů. Navíc prudce vzrůstá sortiment. Roční produkce zateplovacích systémů dosahuje úrovně zhruba 15 milionů metrů čtverečních, což představuje řádově 15 miliard korun proinvestovaných prostředků.

(ka)

Komerční příloha

28.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Ilustrační foto.
6 10

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Ženy podezřelé ze smrti Kim Čong-nama budou obviněny z vraždy

Malajsijský prokurátor dnes oznámil, že dvě ženy zadržené kvůli smrti bratra severokorejského prezidenta Kim Čong-nama budou ve středu obviněny z vraždy. Kim Čong-nama 13. února zabil na letišti v Kuala Lumpouru nervový plyn VX.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies