VYBERTE SI REGION

O čínském kopírování

Když o tom slyšíte vyprávět, vypadá to jako zábava. Vezmete si štos čínských bankovek, usmějete se při pomyšlení, jak málo korun ten balík znamená, a vypravíte se v Pekingu, nebo kde se zrovna nacházíte, na nákupy. Na takovou zábavu ale nemá každý nervy a trpělivost.

28.8.2008
SDÍLEJ:

Foto:

Vstoupil jsem do pětipatrové pekingské tržnice s rozličnými obchůdečky a začal přemýšlet, do které divné pohádky mě osud zavál. Kolem totiž nebylo běžné zboží z tržnic, ale odevšud vykukovaly značky, které jinde najdete jen v luxusních buticích. Kašmírové šály Burberry, kabelky Prada, či Louis Vuitton, luxusní tužky a tašky Mont Blanc. To vše člověk zná v jiných souvislostech. Tady byl „luxus“ nakupený jako by šlo o sušenky v samoobsluze. Brzy mi to nedalo a zašel jsem se mrknout do krámku s hodinkami, protože tam absurdita překonávala všechny meze.

Chlapík s holkou začali štěkat napůl čínsky, napůl anglicky nejznámější značky: Patek Philippe, Breitling, Omega nebo Rolex. Pro fajnšmekry se daly najít i fascinující Breguety. Cena? Pět set dolarů, hodil chlapík. Člověk ví, že cena takových hodinek začíná na deseti tisíci dolarech, ale v Číně je všechno ještě složitější, věděl jsem od kamarádů a tak jsem hodil svou nabídku: Padesát dolarů. Chlap zaklel a začal téměř křičet: Tohle je nejlepší kvalita, originál, pod tři sta to nejde prodat. Padesát dolarů, opakoval jsem stále dokola.

Když chlap sklouzl na sto padesát, otočil jsem se a odcházel, přeskočil tedy pult a chytil mě pevně za ruku. „Proč odcházíte? Chcete to koupit, dohodneme se.“

Když jsem se vrátil do obchůdku, chlap zase ztvrdnul. Vzal dvoje hodinky a začal mi plácat něco o 400 dolarech za oboje, protože ty jedny jsou prý ze zlata. Znovu jsem se otočil a pak znovu.

Nakonec byla cena čtyřicet dolarů! Dohadování se protáhlo na dvacet minut. Viděl jsem desítky hodinek, které, kdyby šlo o originál, rukama by mi prošly desítky milionů. Obchody s originály otevírají klientům bzučákem a hodinky jsou před okukováním v trezoru nebo za neprůstřelným sklem. Tady se jejich tu méně tu více povedené pseudokopie válely v krabicích a na pultě.

Za dva dny se hodinky začaly z ničeho nic zastavovat. Jako by potřebovaly trochu spánku. Na deset, dvacet minut.

Chtěl jsem je mít na památku neuvěřitelného čínského kopírování, které v této zemi činí ze symbolů našeho luxusu „levné“ zboží. „Víte, proč kopírujeme?“ řekl mi kdysi jeden Číňan, „protože nás zajímá to nejlepší a nejmodernější. Měli byste být hodně pyšní, že máte věci, které stojí za to okopírovat.“ Škoda, že jsem u sebe tenkrát neměl ty hodinky.

Milan Fridrich

28.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies