VYBERTE SI REGION

Přestupujeme do vlaku, vážení!

Osobní automobil byl u nás ještě před padesáti lety vzácností. Na větší vzdálenosti jezdili lidé spíše autobusem nebo vlakem. Možná i proto, že vzácností byla i pořádná silnice. Jenže auta potom přibývala a přibývala a pro mnohé z nás se stalo vzácností jezdit vlakem. Ale nadešel ten čas.

28.1.2009
SDÍLEJ:

Foto:

Znovu jsem objevil vlak. A často ho využívám, i když mnohdy na úkor soukromí. Ve vlaku jsem vystaven na milost a nemilost těch, co rádi navazují kontakty a seznamují se. Především muži se ženami, samozřejmě. Jsou mezi nimi vyslovení experti. Nejde o začátečníky z tramvaje nebo metra, co ani pořádně nestačí naznačit dámě, odkudpak se to asi znají – a jsou na konečné. Ostatně, těch pár korun vražených do městské hromadné dopravy se ještě dá oželet. Jenže takový vlakový seznamovač, který investuje do svého podnikání příplatek za místenku, ten už má v zásobě jiné věty, jako: „Vy nejste jako jiné ženy,“ nebo „Moje žena mi nerozumí…“. Ten už jde v tunelu najisto.

Opíraje se o vlastní zkušenost, mohu však doložit i fakt, že v přítmí vlakového kupé nemusí vždy jít o souboj pohlaví. Hodně energie je třeba na to, když musím odolávat nájezdům spolucestujících, kteří si o mně kdoví proč myslí, že rozumím politice. Samozřejmě, mohu se tvářit, že spím, popřípadě vylovit telefon a oddávat se fiktivnímu rozhovoru, odejít přitom na chodbu, postát u okna, ale to se nedá dělat dvě tři hodiny. Lepší je ten spánek. Může trvat podstatně déle a navíc, nemusím ho ani předstírat, jsem obdarován talentem usnout kdykoliv a kdekoliv. Problémy jsou však i s tím. I když se mi podaří opřít se tak, že se mi neklimbá hlava a neotluču si ji o všechny stěny přilehlé i protilehlé, určitě se mi po chvíli otevřou ústa, což mi – jak jsem si ověřil – nepřidává na přitažlivosti a chodí se na mě dívat až z lokomotivy.

Navzdory tomu skládám ódu na vlak. Mezi plusy a minusy nakonec převažuje fakt, že v autě jsem sice pánem svého času, ale i odpovědný za bezpečnost svou a těch, které případně vezu. S celým nákladem se sice dovezu až do hotelu, ale riskuji poruchu, nehodu, živelnou pohromu, platím za parkování a trnu, jestli mi auto neukradnou nebo nevykradou. A ve vlaku už ani není třeba vybírat saze z očí. Jednak zmizely parní lokomotivy, jednak už ani neotevřete okno. A je to i bezpečnější. Mezi strojvedoucími je podstatně méně pirátů než na pozemních komunikacích. Vždyť jsem ani nikdy nezpozoroval, že by nás někdy s posměšným troubením a jen tak bez směrovky předjel jiný vlak.

Milan Markovič

28.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies