VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přestupujeme do vlaku, vážení!

Osobní automobil byl u nás ještě před padesáti lety vzácností. Na větší vzdálenosti jezdili lidé spíše autobusem nebo vlakem. Možná i proto, že vzácností byla i pořádná silnice. Jenže auta potom přibývala a přibývala a pro mnohé z nás se stalo vzácností jezdit vlakem. Ale nadešel ten čas.

28.1.2009
SDÍLEJ:

Foto:

Znovu jsem objevil vlak. A často ho využívám, i když mnohdy na úkor soukromí. Ve vlaku jsem vystaven na milost a nemilost těch, co rádi navazují kontakty a seznamují se. Především muži se ženami, samozřejmě. Jsou mezi nimi vyslovení experti. Nejde o začátečníky z tramvaje nebo metra, co ani pořádně nestačí naznačit dámě, odkudpak se to asi znají – a jsou na konečné. Ostatně, těch pár korun vražených do městské hromadné dopravy se ještě dá oželet. Jenže takový vlakový seznamovač, který investuje do svého podnikání příplatek za místenku, ten už má v zásobě jiné věty, jako: „Vy nejste jako jiné ženy,“ nebo „Moje žena mi nerozumí…“. Ten už jde v tunelu najisto.

Opíraje se o vlastní zkušenost, mohu však doložit i fakt, že v přítmí vlakového kupé nemusí vždy jít o souboj pohlaví. Hodně energie je třeba na to, když musím odolávat nájezdům spolucestujících, kteří si o mně kdoví proč myslí, že rozumím politice. Samozřejmě, mohu se tvářit, že spím, popřípadě vylovit telefon a oddávat se fiktivnímu rozhovoru, odejít přitom na chodbu, postát u okna, ale to se nedá dělat dvě tři hodiny. Lepší je ten spánek. Může trvat podstatně déle a navíc, nemusím ho ani předstírat, jsem obdarován talentem usnout kdykoliv a kdekoliv. Problémy jsou však i s tím. I když se mi podaří opřít se tak, že se mi neklimbá hlava a neotluču si ji o všechny stěny přilehlé i protilehlé, určitě se mi po chvíli otevřou ústa, což mi – jak jsem si ověřil – nepřidává na přitažlivosti a chodí se na mě dívat až z lokomotivy.

Navzdory tomu skládám ódu na vlak. Mezi plusy a minusy nakonec převažuje fakt, že v autě jsem sice pánem svého času, ale i odpovědný za bezpečnost svou a těch, které případně vezu. S celým nákladem se sice dovezu až do hotelu, ale riskuji poruchu, nehodu, živelnou pohromu, platím za parkování a trnu, jestli mi auto neukradnou nebo nevykradou. A ve vlaku už ani není třeba vybírat saze z očí. Jednak zmizely parní lokomotivy, jednak už ani neotevřete okno. A je to i bezpečnější. Mezi strojvedoucími je podstatně méně pirátů než na pozemních komunikacích. Vždyť jsem ani nikdy nezpozoroval, že by nás někdy s posměšným troubením a jen tak bez směrovky předjel jiný vlak.

Milan Markovič

28.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

AKTUALIZOVÁNO

Ve Středozemí možná utonulo dalších až 150 afrických migrantů

Bezmála 150 afrických běženců patrně v úterý utonulo ve Středozemním moři. S odvoláním na přeživšího z potopené lodi to dnes uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Jako o jediném přeživším zatím úřady informují o 16letém chlapci z Gambie. "Řekl, že všichni ostatní zemřeli. Ale existuje určitá naděje, že italská pobřežní stráž některé vyzvedla," prohlásil podle agentury Reuters mluvčí italské pobočky IOM Flavio Di Giacomo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies