Na konci šedesátých let nastává u řady skladatelů zlom. V hudebních skladbách se začínají objevovat citace různého historického původu, stylem se stává polystylovost, simultánnost všeho se vším. Zdůrazňuje se návrat k publiku, rehabilitována je melodie. I v Německu, baště hudební moderny, se začala projevovat potřeba „příjemné hudby“. Dostala jméno Neue Einfachheit, Nová jednoduchost.

Nová jednoduchost

Tento odklon od konstruktivistické složitosti naznačil německý skladatel Bernd Alois Zimmermann v orchestrálních skicách Ticho a návrat, kompozici, jejímž základem je jediný tón, který zní celou dobu a je jen zdoben a obalován jinými tóny.

Kromě tohoto šokujícího finálního opusu, který je posledním Zimmermannovým dílem před jeho dobrovolným odchodem ze života, zazní ve čtvrtek večer v sále Filharmonie Hradec Králové klavírní trio Présence a orchestrální Hudba pro krále Ubu.

Význačný host z Německa

Další specialitou v programovém menu dnešního festivalového večera bude uvedení Zimmermannova Violoncellového koncertu ve formě tří tanečníků. V tomto díle, využívajícím i jazzové combo, nás čeká i další setkání s Donem Quijotem a především se závratnou instrumentální technikou, kterou vládne sólista večera, v Německu žijící Jan-Filip Ťupa.

Sólista prozrazuje i zajímavost: „Od roku 1972 koncert nebyl nahrán na žádné desce (CD). Navíc, žádná nahrávka nesplňuje Zimmermannovo přání využití unikátní skleněné harfy, která pro něho představovala rovnocenného partnera violoncella. O těchto dvou nástrojích byl skladatel přesvědčen, že se nejvíce podobají lidskému hlasu.“ My dodáváme, že královéhradečtí posluchači skleněnou harfu uvidí i uslyší. Symfonický orchestr Českého rozhlasu bude řídit dirigent Bernhard Kontarsky.

(zdroj: Marek Hrubecký, dramaturg FHK)