VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abbás Kiarostamí: Znal jsem jen filmy Karla Zemana

Uherské Hradiště – Po španělštině (Saura) a maďarštině (Szabó) přišel na řadu třetí cizokrajný jazyk, a to íránština. Na Letní filmovou školu dorazil další vzácný host, přední íránský režisér Abbás Kiarostamí.

26.7.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií

Íránský režisér Abbás Kiarostamí dorazil do Uherského Hradiště.Foto: DENÍK/Petra Kučerová

Muž, který nosí tmavé brýle i v místnosti, ne ovšem z frajeřiny, ale kvůli oční vadě. I přes tento hendikep se dokázal dostat mezi světovou filmařskou špičku.

„Poprvé jsem byl v České republice asi v 70. letech a do té doby jsem znal pouze filmy Karla Zemana. A tak jsem si koupil lístky a šel do kina. Až tam jsem poznal další české filmové tvůrce. Z vašich filmů čněl jakýsi smutek a čistota ducha," zavzpomínal na svou první návštěvu České republiky.

Rozpovídal se taky o určité rafinovanosti a komplikovanosti, kterými jsou jeho filmy charakteristické. „Náš život je komplikovaný a často si ho různými problémy ztěžujeme i sami. Já bych naopak řekl, že se snažím filmy dělat jednoduše, jen občas chci, aby divák byl pozorný a nedostal vše příliš lehce," prozradil režisér.

Řeč došla i na to, jak se pracuje filmařům v nepříliš svobodné zemi. „Absolutní svoboda neexistuje, je zajímavé, jak naši práci částečná svoboda i částečná nesvoboda ovlivňuje. V podstatě tento stav potřebujeme, protože je třeba hledat z ní prostřednictvím filmů východisko, jsme hledači pravdy. Zdá se, že je to náš osud, musíme hledat cestu ven, nebo se v tlaku učit žít. Dostali jsme příslib ráje, ale na zemi neexistuje. Ale v nebi bude, tomu věřím," svěřil se Kiarostamí.

Dříve se dvaašedesátiletý filmař ve svých filmech zabýval především osudy mužů, v posledních letech ale změnil směr a zaměřil se na ženské hrdinky. „Vysvětlení je jednoduché, prostě jsem dospěl trošku později. Zjistil jsem, že ženy jsou komplikované, krásné a laskavé. Teď to vše hodlám dohnat a točit už jen o ženách. Ostatně můj další projekt se bude věnovat ženě, které je pětadevadesát let," odtajnil s úsměvem své pracovní plány.

V pátek večer pak Abbás Kiarostamí převezme na Letní filmové škole Výroční cenu Asociace českých filmových klubů. „Víte, od jisté doby jsem přestal ceny počítat. Nedávno jsem doma uklízel, našel ceny v krabičkách a byl to pro mě nový objev. Kdysi pro mě ceny znamenaly hnací motor, dnes už je pro svou práci nepovažuji za tak důležité. Mám jen jedno přání, aby vždy byly tak malé a lehké, aby se mi vešky do mé tašky," žertoval režisér. „Samozřejmě mi ale nezbývá, než děkovat. I za cenu, kterou dostanu u vás," uzavřel.

Abbás Kiarostamí‎‎ (* 22. června 1940, Teherán) je íránský filmový režisér a scénárista. Je známý také jako malíř, fotograf a básník. Jeho styl se vyznačuje pomalým tempem, dlouhými rafinovaně komponovanými záběry, využívaním dokumentárních postupů a využíváním filozofických námětů.

V roce 1977 natočil Kiarostamí svůj hraný debut Zpráva, příběh úředníka obviněného z korupce a zároveň procházejícího manželskou krizí. V roce 1987 měl obrovský úspěch jeho film Kde je dům mého přítele?, jednoduchý příběh chlapce hledajícího v sousední vesnici spolužáka, s nímž si omylem vyměnil sešit, vynikal originální prací se střihem a mizanscénou i skvělým vedením dětských herců.

V roce 1990 následoval film Detail, zpracovávající skutečný příběh podvodníka, vydávajícího se za slavného filmového režiséra. Do severoíránské vesnice Kokur, kde natočil Kde je dům mého přítele?, se vrátil v roce 1994, aby zmapoval život po zemětřesení, které obci mezitím postihlo. Film Pod olivovníky využívá principu „filmu ve filmu" a ironicky konfrontuje přímočaré vesničany postižené skutečnou tragédií s filmovým štábem, který jen hledá atraktivní námět.

V devadesátých letech svět objevil íránskou kinematografii a nazval ji „filmový zázrak". Přispělo k tomu i Kiarostamího psychologické drama Chuť třešní (1997), využívající uzavřený prostor automobilu, jehož řidič se rozhodl spáchat sebevraždu a přemlouvá stopaře, aby ho pohřbil.

Následující film Vítr nás odvane (1999) opět poukazuje na manipulátorské sklony umělců – fotograf čeká v zapadlé vesnici na smrt místní stařenky, aby mohl zaznamenat tradiční pohřební obřady.

Mezinárodní úspěchy umožnily Kiarostamímu natáčet v zahraničí: v roce 2005 se podílel na povídkovém filmu o rozmanitých cestujících v dálkovém rychlíku do Říma Jízdenky (spolu s Ermannem Olmim a Kenem Loachem), v roce 2009 natočil koprodukční film Věrná kopie s Juliette Binocheovou v hlavní roli. Autor zde opět rozvíjí téma fikce a skutečnosti.

Abbás Kiarostamí je známý tím, že kvůli oční chorobě pořád nosí sluneční brýle. Jeho největší zálibou je poslech klasické hudby. V roce 2002 byl pozván na filmový festival do New Yorku, ale americké úřady mu odmítly udělit vízum; na protest proti tomu finský režisér Aki Kaurismäki, hvězda loňského ročníku Letní filmové školy, festival bojkotoval.

Petra Kučerová

Autor: Redakce

26.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Když Essie Bartelsová z Ghany přijela do Spojených států, rozhodla se, že tradiční západoafrické pokrmy představí celému světu
2

Ghanská kuchařka seznamuje USA s africkou gastronomií

Sněm ANO 2017
9 8

Pohádky pro delegáty a kamery: Babišův projev kritizují opozice i ČSSD

FOTO: Masopustní maškary vozil v Homoli speciální autobus

Homole u Panny - Sobota byla v obci Homole u Panny ve znamení masopustního veselí. Specifikem místních oslav byl speciální autobus, který převážel účastníky po jednotlivých částech obce.

AKTUALIZOVÁNO

Policie při pátrání v okolí výbuchu v Poličce nalezla kus munice

Policisté při dnešním pátrání v okolí vybuchlé továrny v Poličce na Scvtavsku nalezli jeden kus munice, zároveň zmenšili pásmo kolem vstupu. Pátrání bude pokračovalo do setmění. Série čtvrtečních explozí v hale v areálu Polišských strojíren zranila 19 lidí, z toho tři vážně.

Šafářová si v Budapešti zahraje finále dvouhry. Osmý titul v kariéře je blízko

Budapešť - Tenistka Lucie Šafářová porazila v semifinále turnaje v Budapešti Němku Carinu Witthöftovou 6:4, 6:3 a poprvé od loňského triumfu v Praze ve Stromovce si zahraje finále dvouhry. Brněnská rodačka bude usilovat o osmý titul v kariéře.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies