VYBRAT REGION
Zavřít mapu

John McClane složil popkulturní maturitu

Recenze - Když šel do kin první díl, bylo Lenu Wisemanovi šestnáct. Dá se tedy říct, že režisér čtvrtého dílu je jedním z těch, kdo na kultu Smrtonosné pasti vyrůstali a koho formovaly všechny akční filmy, které se styl série Smrtonosných pastí snažily napodobit.

2.7.2007
SDÍLEJ:

Smrtonosná past 4.0 - Bruce WillisFoto: Bontonfilm

Nicméně vlna snímků o osamělém a zranitelném hrdinovi bojujícím proti přesile krutých teroristů pomalu odeznívá; o to je návrat Smrtonosné pasti pikantnější. Vrací se tak do hry styl vyprávění, který Smrtonosné pasti na přelomu 80. a 90. let definovaly a který zažil doby největší slávy zhruba před deseti lety. Čtvrtá Past tak symbolicky komentuje jednu ze zásadních kapitol dějin (nejen) akčního filmu.

 

John McClane zestárl, zplešatěl, definitivně se rozvedl a jeho beztak unavený pohled je ještě autentičtější. Vyrostla i McClaneova dcera, ve starších dílech jen zmíněná. Teď je z Lucy velká slečna, která otce přivádí k šílenství.

Nejenže nemá pochopení, že jí s policejní pečlivostí sleduje život, ale dostane se přímo do spárů zloduchů. Pak už nejde jen tak o nějaké přežití Ameriky, odstranění jistého Thomase Gabriela se stane "osobní záležitostí".

Zhrzený bezpečnostní expert po 11. září neprosadí svou koncepci obrany počítačových sítí a jako pomstu se rozhodne realizovat tzv. velký výprodej. Aby dokázal, jak špatně Amerika chrání svá data, spustí skrze sérii hackerských útoků třífázový proces ochromení počítačových systémů; od těch, které řídí dopravu, až po elektrárny a přístupy k bankovním kontům.

A chudák McClane do toho zase omylem spadne. Má zatknout a předvést federálům Matta Farrella, mladého hackera a jednoho z těch, kteří nevědomky Gabrielovi pomáhali prolomit kódy.

Z převozu se samozřejmě stane velkolepá akce, když se hlavní padouch snaží "hackeříka" zabít a odstranit tak důkazy. Ukáže se navíc, právě že Farrell je jediným člověkem, který dokáže Gabriela zastavit.

 

Ačkoliv je protivník ve čtvrtém díle asi nejďábelštější a jeho zločinné záměry ohrožují de facto stabilitu celé civilizace, je poslední díl nejuvolněnější a nejvtipnější.

Mezi takové momenty patří scéna, kdy hlavní hrdinové přicházejí pro pomoc k tajemnému hackeru Warlockovi, ze kterého se vyklube zábavná kreatura přežívající díky matčině péči ve sklepě - pardon Warlocku, ve velínu.

Mnohem uvolněnější styl je nasnadě: Bruce Willis už není mladík a jeho policista působí v současném reálném i filmovém světě světě trochu neohrabaně. I proto bylo spásným tahem vybavit McClanea o dvě generace mladším Farrellem. Jiskří to hned kvůli hudbě v autě jako mezi otcem a synem; tvůrci navíc spravedlivě rozdělují humor, takže si utahují z obou.

Justin Long roli Matta zvládl, jeho postava není jen udivený nadhazovač na McClaneovy hlášky. A fakt, že se ke konci pochopitelně zakouká do Willisovy dcery, podněcuje už fanoušky k úvahám, jestli by nestálo za to vytvořit jemu a drsné Lucy vlastní film, cosi jako spin-off sérii.

Čtvrtá past od začátku šlape ve slušném tempu, možná až příliš rychlém, takže o nějakém hlubším prokreslení vedlejších postav nemůže být řeč. To je ovšem v intencích žánru; větší škoda je, že pro zkratkovitost a rychlost Wiseman opouští často zbytečně rychle skvělé motivy.

 

Třeba když teroristé svedou dopravu v tunelu proti sobě. Schyluje se k masakru, který Wiseman ještě umocní tmou. Když ale dojde k řinčení šrotu, tvůrci jakoby se zalekli a působivou, ale jemně načrtnutou scénu opouštějí.

Omluvou jim budiž, že proto, aby se dostali k jednomu z prvních vrcholů filmu, kdy McClane rozjetým policejním autem sejme helikoptéru. Došly mi náboje, utrousí s klasickým, podmanivě unaveným cynismem.

Stejně tak je ve své nadsázce ad absurdum dovedený i závěrečný souboj Johna v tiráku se stíhačkou. A jen to dokresluje výsledný pocit, že ve čtvrtém díle sledujeme především rozjívený hold jedné filmové ikoně. Což vede k otázce: jak by film obstál bez mcclaneovské legendy v zádech, kdyby ho nejistila přidaná hodnota popkulturního fenoménu?

Těžko najít odpověď. Už proto, že první dvě Smrtonosné pasti ukázaly směr, jakým se žánr vypravil. Kdyby nevznikly, lidstvo by mělo na akční filmy jiné nároky. Ale otázka je to stejně teoretická jako u bondovek, kterým se také nejnovější Past podobá.

V tom, jak vyvyžuje reálnost a stylizaci; jak balancuje mezi udržováním kultu a jeho nutnou inovací, a přitom dokáže zachytit i "ducha doby". A tím je nejen útěk od technologií jako v posledním Bondovi, ale přímo spor mezi "starým dobrým" a "krásným novým" světem.

 

Odehrává se ve vtipných přestřelkách mezi mladým hackerem a unaveným poldou, ale i ve vizuální stránce filmu: počítačové scény mají módní modrý filtr, zásadní fyzické obrazy jsou vybarvené do měkce žluté.

I ty obrazy výbuchů a zkázy způsobené kolapsem počítačů jsou nakonec vlastně jen podružné. Ty dneska umí vytvořit každý, ale já je nepotřebuju, vzkazuje skrze autory Bruce Willis na obranu ruční práce.

Jako zkušený fotbalový trenér nechává před koncem velkého finále vystřídat nejzasloužilejší hvězdu, aby si vychutnala oslavné chorály, vysílárežisér Wiseman Johna McClanea do důchodu se všemi poctami. Ale zároveň dokazuje, že recyklace a poučené návraty jsou nejsoučasnějším trendem azároveň zrcadlem, jakým o filmech přemýšlíme.

Smrtonosná past 4.0 (Live Free Or Die Hard), USA 2007. Režie Len Wiseman, hraAle je to jí Bruce Willis, Timothy Olyphant, Justin Long, Maggie Q, Cliff Curtis a další. Distribuce Bontonfilm, 129 minut.

2.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náměstí Svobody v Brně ovládli jezdci na koních. Zahájili policejní mistrovství v jezdectví.
13

OBRAZEM: Defilé policistů na koních. V Brně zahájili mistrovství

Návrh, aby švýcarští vegani nemuseli do armády, vláda neschválila.

Bojovat budete, vzkázala švýcarská vláda veganům

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

VÍME PRVNÍ

Novým ministrem školství bude Stanislav Štech, náměstek Valachové

Nástupcem ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) bude její náměstek Stanislav Štech. Štech je profesorem psychologie a před angažmá v resortu školství působil jako prorektor Univerzity Karlovy. Před třemi lety za ČSSD neúspěšně kandidoval do Senátu. Premiér Bohuslav Sobotka bývalou ministryni pochválil s tím, že se zachovala zodpovědně.

Úsměvy a dojetí. Kvitová okouzlila Paříž a potvrdila velký návrat

Tak je to venku. Druhý tenisový grandslam roku má rázem pikantnější náboj – na oranžové pařížské antuce se bude prohánět i Petra Kvitová. Včera to v dějišti French Open oficiálně potvrdila. „Je krásné, že tu můžu být. Nikdo nečekal, že tady budu. Jsem z toho nadšená, je to splněný sen," prohlásila tenistka, kterou loni v prosinci dosud neznámý útočník přepadl u ní doma v Prostějově a pořezal jí ruku.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies