VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auto zabiják veze všechny Tarantinovy fetiše

RECENZE - Skvělé hudební vykopávky z hloubi 70. let, bezchybné formální hry s rychloobrátkovým filmovým brakem, citace zapomenutých klasik, to všechno patří k tradičním tarantinovským rekvizitám. A dál? Dál tentokrát nic. Prostě se bavte, vzkazuje Quentin.

11.7.2007
SDÍLEJ:

Grindhouse: Auto zabijákFoto: Palace Pictures

Spolu s Robertem Rodriguezem se už Tarantino něco nabláznil; točili spolu mimo jiné upírskou vyvražďovačku Od soumraku do úsvitu a tentokrát se rozhodli každý pro svůj film, které pak spojí do celovečerního představení Grindhouse. To ještě ozvláštněné fiktivními trailery.

Úplně to nevyšlo, do Evropy už putuje projekt rozdělený na dva filmy. Zatímco na Rodriguezovu psychotickou střílečku Planet Terror si počkáme do konce srpna, Tarantinův zabijácký auťák s ufňukaným drsňákem Kurtem Russelem za volantem už dorazil.

 

Příběh se dá shrnout do nepříliš rozvité věty: zhrzený, fetišistickými démony stíhaný kaskadér Mike se baví tím, že zabíjí ženy při automobilových nehodách. Film je rozdělen na dvě části; v obou sledujeme skupinu mladých dívek, které se stanou Mikeovými oběťmi.

Více než o děj tu ale pochopitelně jde o uchopení křehkého kouzla nechtěného, které étericky vyzařuje z těch nejlacinějších bijáků 70. let. A v tomhle směru je Auto zabiják dotažený film.

Snímek ozvláštňují ruchy na "poškrábaném" filmu, občas se děj zasekne do koktavé přesmyčky, takže postavy omylem řeknou repliku víckrát, jindy ho Tarantino střihne tak, jako by v promítací kabině seděla namol zlitá obsluha. Začátek druhé části sledujeme v černobílém provedení, aby to po pár minutách zarachotilo a naskočila zase barva jako v laciném biografu. Grindhouse je ostatně název levných sálů na předměstí, kde se tyhle filmy konzumovaly.

Na začátku je těmi vtípky film přehlcen možná až příliš. Ale postupně čím dál zřetelněji nastupuje technicky skvěle zvládnutá podívaná. Závěrečná mnohaminutová honička s ječící novozélandskou kaskadérkou připoutanou na kapotě svou kvalitou nechává původní "exploited" brakový žánr daleko za sebou.

 

Až závěrečný záběr ve své dokonalé prostotě (čistá pointa-nepointa) znovu připomene, že tady šlo o kondenzovaný tarantinovský fetišismus. A film je v zaujetí různými podobami fetiše skoro živočišně vášnivý.

Ve spodních proudech probublává fetišistický vztah k autům a motorům, do popředí vytažené ruchy ještě podtrhnou atmosféru robustních vozů sedmdesátých let i jejich stylových interiérů. Nechybí od Cronenberga vypůjčený sexuální motiv ukájení se při autonehodách.

Režisér také s oblibou sleduje solidně (on by řekl "černošsky") stavěná a neustále se kroutící pozadí svých hereček. Nicméně v porovnání s rafinovaným voyaerstvím Almodovára ve Volveru působí se všemi těmi detaily zadků, nohou, nártů a chodidel spíše jako nenasytný puberťák. Což ovšem lze přičítat hře s pokleslým žánrem.

Stejně tak si (naštěstí) neodpouští drobné vtípky a vzkazy pro své fanoušky. Některé jsou šifrované důmyslněji, jiné praští do očí. Telefonní vyzvánění s melodií z Kill Billa patří k těm jasnějším; připomene ho i žluto-černé vyvedení sporťáku ve druhém příběhu.

 

Méně je zřejmý odkaz na Pulp Fiction, když si jedna z postav objednává u pumpy cigarety Red Apple, stejnou fiktivní značku, které holdoval ranař Butch.

I pro takové detaily je Auto zabiják zábavnou podívanou. Když se k tomu přičtou klasické tarantinovské motivy včetně záliby ve skvěle vystavěných monolozích a v nekonečných debatách "o ničem", kdy kamera krouží kolem stolu v zapadlém motorestu, divák si připadá jako na pietní návštěvě v památníku Quentina Tarantina.

Čímž se dostáváme k asi jediné výtce. Přestože Auto zabiják nabízí porci skutečně vrcholně zábavného filmového umění, kacířská otázka po smyslu toho všeho nemizí.

Fakt, že si Tarantino od dob Pulp Fiction může dovolit prakticky cokoliv, ho pomalu, ale jistě zahání do kouta. Absolutní svoboda málokdy vede ke stejně bezbřehé kreativitě. Tarantino se zdá být ukázkovou obětí tohoto syndromu: jakoby se zasekl se v dokonalém, ale setrvačném opakování s jemnými obměnami.

Alepřes výhrady k samoúčelnému manýrismu dokázal Tarantino s pozoruhodným vtipem a lehkostí napodobit filmařské nedokonalosti a chyby tak, aby působily jako úmysl. A to vyžaduje autora, který má a priori a dokonale zvládnuté filmové řemeslo.

 

Doufejme, že Auto zabiják je po náročném opusu Kill Bill odpočinkovou hříčkou, kterou se Tarantino rozcvičuje na další zlomovou práci. Snad by jí mohl být snímek Inglorious Bastards, příběh několika vojáků za druhé světové války, kteří mají jedinou šanci vyhnout se popravě za své prohřešky - sebevražednou misi.

V pokloně Tuctu špinavců by jeho pokleslá poetika plná krve a bezúčelného násilí mohla "revolučně" proměnit náhled na válečné filmy podobně jako to kdysi bylo s podsvětím a gangsterkami.

Grindhouse: Auto zabiják (Grindhouse: Quentin Tarantino's Death Proof), USA 2007. Scénář, režie a kamera Quentin Tarantino, hrají Kurt Russell, Rosario Dawson, Jordan Ladd, Rose McGowan, Sydney Tamiia Poitier, Mary Elizabeth Winstead, Eli Roth, Quentin Tarantino, Michael Parks, Marley Shelton, Monica Staggs, 110 minut, distribuce Palace Pictures.

11.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Šeberák.
26

Teplý víkend je tu. Přírodní koupaliště v Česku mají většinou čistou vodu

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost i selhání oběhu

Nedostatek tekutin může v současném horkém počasí způsobit malátnost, bolest hlavy a sníženou výkonnost. Při ztrátě vody na úrovni pěti procent lidské váhy hrozí oběhové selhání. V tiskové zprávě to dnes uvedla Hygienická stanice Hlavního města Prahy. Podle předpovědi meteorologů dnes teploty vystoupí k 35 stupňům Celsia.

O zákazu kožešinových farem bude Senát rozhodovat od 19. července

O zákazu kožešinových farem nebo o zvýšení příjmu obcí v rámci rozpočtového určení daní bude Senát rozhodovat na schůzi, která začne 19. července. Rozhodl o tom ve čtvrtek senátní organizační výbor, sdělila tisková tajemnice horní komory Eva Davidová. Schůze podle ní bude třídenní.

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

Trump se brání: Tajné nahrávky rozhovorů s Comeym jsem nepořídil

Není den, aby nebylo slyšet o novém americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi. Tentokrát se vyjádřil k ostře sledované kauze, kdy se měl pokusit ovlivnit vyšetřování možného zásahu Ruska do volební kampaně. A to především odvoláním šéfa FBI Jamese Comeyho, jehož rozhovory měl tajně nahrávat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies