VYBERTE SI REGION

Alenka v říši divů: Jak vznikal magický film Tima Burtona?

Praha - Ve čtvrtek vstupuje do českých kin výjimečný snímek. Alenka v říši divů je film režiséra Tima Burtona, jehož fantaskní opusy se naprosto vymykají běžné hollywoodské produkci. Burton si vybírá excentrické náměty a zpracovává je zcela po svém. A co je neuvěřitelné, daří se mu to i v prostředí, které neobvyklým tvůrcům jeho formátu moc nepřeje. Alenka v říši divů je jeho dalším dílem, kdy nás zavádí do světa své nespoutané fantazie, plné úžasných, dech beroucích filmových obrazů.

3.3.2010
SDÍLEJ:

Alenka v říši divů Foto: Falcon

O čem je příběh?

Devatenáctiletou Alenku Kingsley (Mia Wasikowska / v českém znění Marika Šoposká) čeká zážitek, na který hned tak nezapomene. Když ji na viktoriánské zahradní slavnosti požádá o ruku Hamish, bohatý, ale přihlouplý syn lorda a lady Ascotových, sebere se a uteče pryč. Vydá se za Bílým králíkem ve vestě a s kapesními hodinkami, kterého uvidí pospíchat po louce.

Bílý králík (v původním znění Michael Sheen / v českém znění Otakar Brousek ml.) záhy zmizí do králičí nory. Alenka pocítí zvláštní nutkání následovat ho, do nory spadne a po pádu, který působí skoro jako podivný sen, se ocitne v kruhové místnosti s celou řadou dveří. Poté, co okusí z lahvičky s nápisem „Vypij mě“, jejíž obsah způsobí, že se zmenší, a zakousne koláč, na kterém je zdobeně napsáno „Sněz mě“ a po kterém se zase zvětší, se jí nakonec podaří jedněmi z dveří projít a ocitá se v ohromující a fantastické Říši divů, které její obyvatelé říkají Podzemní říše.

Tam se setkává s celou škálou pozoruhodných postav, od vychloubačné Plšice až po potrhlého Kloboučníka (Johnny Depp / v českém znění Saša Rašilov), od ušklebeného kocoura Šklíby (v původním znění Stephen Fry / v českém znění Jan Vlasák) až po houseňáka Absaloma, kouřícího vodní dýmku (v původním znění Alan Rickman / v českém znění Jiří Bartoška), od podivné Bílé královny (Anne Hathaway / v českém znění Lenka Vlasáková) až po její záštiplnou starší sestru Srdcovou královnu (Helena Bonham Carter / v českém znění Tatiana Vilhemová), krutou vládkyni Podzemní říše.


Burton natočil klasickou předlohu po svém

Film režiséra Tima Burtona Alenka v Říši divů využívá postav, příběhových prvků a základních témat z knih Lewise Carrolla a posouvá je do zcela nových výšin. Alenka je v tomto filmu už téměř dospělá a vrací se na místa, která navštívila jako malá holčička.

Scenáristka Linda Woolvert přišla se svým nápadem za producenty Joem Rothem a Suzanne a Jennifer Toddovými. „Linda měla úžasný nápad,“ popisuje Roth. „Všechno to pěkně zapadá dohromady, jde o jakousi politickou alegorii – obyvatelé toho světa nejsou jenom šílení, jsou to vlastně revolucionáři. Takže to na mě zapůsobilo jednoznačně pozitivně a zdálo se mi, že jde o ten správný materiál pro společnost Disney. A existoval jen jediný režisér, který se ho mohl ujmout, a sice Tim Burton. A vida, on o ten film projevil zájem.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_burton_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_burton.jpg|Alenka v říši divů: Tim Burton#

„Dali mi scénář a prohlásili, že půjde o 3D film,“ vzpomíná Burton. „A už to mě zaujalo, ještě než jsem si ho vůbec přečetl. Připadalo mi to velice lákavé a na Lindině scénáři se mi zamlouvalo, že z toho udělala skutečný příběh, dala knihám filmovou podobu. Takže se mi to už od první chvíle líbilo.“

„Podzemní říše je tatáž fantastická říše, kterou Alenka navštívila jako malá a které začala říkat 'Říše divů',“ prozrazuje Woolverton. „A teď je z ní téměř dospělá žena, která se tam vrací a zjišťuje, že ono místo se ve skutečnosti jmenuje Podzemí.“

Jedním z důvodů, proč Burtona scénář zaujal, byl právě ten, že je Alence devatenáct a je zde mnohem starší než v Carrollových knihách, ale přesto působí velice reálně a divák se s ní je schopen identifikovat. „Líbilo se mi, že se nachází ve věku na rozhraní mezi dětstvím a dospělostí, kdy se jako osobnost měníte,“ říká. „Alenka je někým, kdo do viktoriánské společnosti tak docela nezapadá. Je hodně svá.“

Alenka musí dozrát


„Alenka je na začátku velice nesvá a nejistá,“ popisuje Mia Wasikowska, která Alenku ztvárnila. „Takže základem jejích dobrodružství v Podzemní říši je najít sebe samou a nalézt v sobě sílu k tomu, aby dokázala udělat, co je správné.“

„Tim Burton je svým způsobem novodobý Walt Disney,“ soudí producentka Suzanne Todd. „Je naprosto unikátním člověkem. A Alenka ho opravdu silně oslovila – zapůsobila na něj vize Alenky, která se vydá na pouť fascinující zemí, aby nalezla sebe samou.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_burtonvasikowska_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_burtonvasikowska.jpg|Alenka v říši divů: Tim Burton a Mia Wasikowska#


„Kombinace 135 let staré a přesto stále obrovsky populární knihy Alenka v kraji divů, režiséra Tima Burtona, hereckého génia Johnnyho Deppa, společnosti Disney a 3D technologií je něco, čemu opravdu nelze odolat,“ míní producent Richard Zanuck.

Wasikowska - mladá herečka se starou duší

Při obsazování role Alenky hledali tvůrci filmu někoho zcela nového. „Setkali jsme se s nesmírnou spoustou mladých hereček z celého světa,“ vzpomíná producent Richard Zanuck. „Po takové roli touží každý.“

„Prostě se mi líbilo, jaký na mě dělá dojem,“ říká režisér Tim Burton o Mie Wasikowske, která roli nakonec dostala. „Vždycky mi bylo sympatické, když cítím, že má v sobě mladý herec starší duši. Protože celý film sledujete z jejího pohledu, bylo zapotřebí někoho, kdo by se té role dokázal ujmout velice nenásilně.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/e0/7alice_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/e0/7alice.jpg|Alenka v říši divů podle Tima Burtona s Johnnym Deppem, Helen Bonham Carter a Anne Hathaway#


Tak ikonická role, jakou je Alenka, byla pro devatenáctiletou herečku původem z Austrálie doslova splněným snem, ačkoliv se natáčení poměrně obávala. „Svým způsobem jste pod obrovským tlakem,“ prozrazuje. „Každý se domnívá, že ví naprosto přesně, jaká Alenka je, a vy nemůžete vyhovět všem. Takže tím nejtěžším je přistoupit k ní po svém, cítit se v její kůži dobře a každé rozhodnutí, které se jí týká, vnímat sebevědomě.“

„Mia je úžasná,“ míní Johnny Depp. „Je jako okouzlující stvoření z jiné planety. Je krásná, milá, přívětivá – dokonalá Alenka. Skvěle se mi s ní spolupracovalo.“

Tandem Burton a Depp po sedmé

Alenka v říši divů je sedmým společným dílem Tima Burtona a Johnnyho Deppa od chvíle, kdy poprvé spolupracovali na filmu Střihoruký Edward.
„Je to úžasné,“ svěřuje se Depp. „Spolupracuji s Timem už takřka dvacet let a měl jsem možnost sledovat, jak se rozvíjí. Je tak jedinečný a tak výjimečný a navíc skvělý režisér. Je pro mě velkou ctí podílet se na čemkoliv, o co mě Tim požádá.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_burtondepp_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_burtondepp.jpg|Alenka v říši divů: Tim Burton a Johnny Depp#

Kloboučník poskytl Deppovi šanci stvořit další výjimečnou postavu. „Bylo opravdu zajímavé snažit se vymyslet něco odlišného, vytvořit Kloboučníka, který by se hodil na filmová plátna,“ soudí. „Jednou z věcí, o kterých jsme se s Timem bavili velice záhy, bylo to, že by mohl být tak dokonale 'průhledný', že na něm – na oblečení, na pokožce, na vlasech, na všem – okamžitě poznáte, co zrovna cítí. Takže když má radost, máte dojem, jako by celý zářil a všechno kolem něj ožívalo.“

„Johnny se dokáže úžasným způsobem proměnit,“ říká o Deppovi producent Richard Zanuck. „Nikdo na světě nedokáže zahrát podobně šílené, bizarní a excentrické postavy tak jako Johnny. Dokáže být legrační a ztřeštěný a přesto současně i velice kousavý. Je jedním z nejlepších herců na světě. Pouští se do mnohem větších experimentů než kterýkoliv jiný herec.“

Když se na roli připravoval, zjistil Depp, že kloboučníci z doby, kdy se Alenka odehrává, často trpěli otravou rtutí. „Anglické přísloví 'potrhlý jako kloboučník' vychází ze zážitků se skutečnými kloboučníky, kteří tehdy při své práci používali lepidlo s vysokým obsahem rtuti. Měli od ní skvrny na rukou a posléze je připravila i o rozum.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/e0/9alice_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/e0/9alice.jpg|Alenka v říši divů podle Tima Burtona s Johnnym Deppem, Helen Bonham Carter a Anne Hathaway#

Depp měl dojem, že by jeho postava měla být rtutí poznamenána celá, nejen její duše, takže nakreslil svou představu, jak by měla vypadat – oranžové vlasy, obličej jako klaun a zelené oči, každé jinak velké. „Prostě jsem z nějakého důvodu měl naprosto jasno v tom, jak by měl vypadat,“ popisuje finální podobu své postavy. „Když jsem vešel do maskérny, prostě to celé nějak zapadlo dohromady. Je velice vzácné, když všechno takhle dokonale funguje. Mohu to přirovnat snad jedině k tomu, když jsme pracovali na podobě kapitána Jacka Sparrowa.“

Depp také přišel s nápadem, že by měl mít Kloboučník několik různých osobností a přízvuků. „Zdálo se mi, že kvůli tomu, že je tak přecitlivělý, musí zcela změnit svou osobnost, aby vůbec dokázal přežít. Takže kdykoliv mu někdo vyhrožuje nebo se ocitne v ohrožení, tak se 'přepne do někoho jiného'. Říkal jsem si, že by to mohlo být jako nějaká mírnější porucha osobnosti.“

Neustále zuřit je vysilující!

S rolí vládkyně Podzemí, Srdcové královny, se Burton obrátil na svou životní partnerku Helenu Bonham-Carter, britskou herečku, nominovanou na Oscara. „Nesnaží se vládnout spravedlivě nebo vlídně, vládne pouze prostřednictvím teroru,“ vysvětluje Bonham-Carter. „Nechávám lidem utínat hlavy. To je moje řešení pro jakýkoliv problém.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/a1/28alice_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/a1/28alice.jpg|Alenka v říši divů podle Tima Burtona s Johnnym Deppem, Helen Bonham Carter a Anne Hathaway#


Ačkoliv je její hlava zvětšena na zhruba dvojnásobnou velikost digitálně, musela i tak herečka každý den přetrpět dlouhou návštěvu maskérny, během které její přerod v Srdcovou královnu probíhal. „Trvalo to asi tři hodiny,“ říká. „Ale moc mě baví hrát královnu. Problém byl jen v tom, že jsem každý den kolem desáté přišla o hlas, protože neustále křičím 'Utněte jí hlavu! Utněte mu hlavu!'. Neustále zuřit je hodně vysilující.“

Punkrocková vegetariánka

Mirana, Bílá královna, mladší sestra Srdcové královny, je pravým opakem – je milá a vychovaná, ačkoliv v sobě ukrývá i temnější stránku. Anne Hathaway, kterou tvůrci filmu s touto rolí oslovili, prohlašuje, že musela přijít na to, jak tuto složitou osobnost zahrát. „Když jsem se snažila přijít na to, jak ji ztvárnit, říkala jsem si, že jde o punkrockovou vegetariánku a pacifistku. Takže jsem poslouchala Blondie, sledovala filmy s Gretou Garbo a prohlížela jsem si díla Dana Flavina. Pak jsem do toho ještě přimíchala trochu Normy Desmond. A z toho všeho se zrodila Bílá královna.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/0f/phydaadhnargbf_1_m_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/0f/phydaadhnargbf_1_m.jpg|Anne Hathaway v roli Bílé královny.#

Hathaway se i velice specificky pohybovala. „Všimla jsem si, že čím bezvládněji pohybuji rukama, tím spíš to působí dojmem, jako bych se vznášela,“ popisuje.

„Vypadá to, jako by jezdila na kolečkách,“ říká Depp. „Víceméně jakoby 'přejíždí' sem a tam a rukama začíná mluvit dřív, než ústy. Její ruce si víceméně tak trochu žijí vlastním životem.“

Podzemní říše ztrácí barvy


Režisérovi, proslavenému tvorbou fantastických a dechberoucích filmových světů, poskytovala magická říše Lewise Carrolla spoustu možností k tomu, aby popustil uzdu své fantazii.

„Každý z nás má o Podzemní říši nějakou specifickou představu,“ míní Burton. „Myslím, že si ji lidé vždy představují jako velice pestré a veselé místo. Říkali jsme si, že pokud se do ní Alenka podívala jako malá a teď se vrací, že by možná za dobu, kdy v ní nebyla, mohla trochu potemnět. Působí trochu strašidelněji.“

„Jde o velice okouzlující a zábavný a trochu podivný svět,“ říká producent Richard Zanuck o Burtonově Podzemí. „A samozřejmě vypadá úžasně – musíte film vidět minimálně dvakrát, abyste dokázali zaznamenat všechny detaily. Něco takového dokáže stvořit jen Tim. Po vizuální stránce je to ohromující.“
Při tvorbě Podzemí se tvůrci filmu inspirovali zdrojem – Carrollovými knihami. „Dali jsme dohromady všechny kresby od rozličných autorů, kteří kdy Alenku ilustrovali, a rozvěsili je po zdech, abychom vytvořili specifickou tvůrčí atmosféru,“ vzpomíná výtvarník Rob Stromberg. „Pak jsme se začali bavit o tom, jak bychom docílili toho, abychom byli knihám věrní, ale současně zkusili něco, co tu ještě nebylo.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/e0/8alice_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/e0/8alice.jpg|Alenka v říši divů podle Tima Burtona s Johnnym Deppem, Helen Bonham Carter a Anne Hathaway#

Burtonovo Podzemí chátrá, od chvíle, kdy se vlády chopila Srdcová královna, pozbývá barev, ale tvůrci filmu říkají, že tomu tak zpočátku nebylo. „V počátečních fázích jsme Podzemní říši vnímali jako velice pestrobarevné místo,“ vysvětluje umělecký vedoucí Tod Cherniawsky. „Ale čím více jsme na těchto původních návrzích pracovali, tím silněji Tim namítal, že je to sice vizuálně pěkné, ale příliš pozitivní. Takže jsme vše trochu posunuli tak, abychom se přiblížili Timovu světu, a z Podzemní říše se stal živoucí symbol útlaku.“

Klíčem k pochmurné podobě Podzemí byla fotografie z druhé světové války, na které britská rodina před svým sídlem popíjí čaj. „V pozadí vidíte poměrně poničenou siluetu Londýna,“ popisuje Cherniawsky. „Na základě toho jsme Podzemí navrhli jako poměrně utiskovaný, temný svět s omezenou barevnou paletou. A jak se během filmu situace lepší, postupně ho prostupuje sluneční svit a barvy.“

„Na Podzemí je zajímavé to, že stejně jako v jiných pohádkových světech v něm existuje dobro a zlo,“ zamýšlí se Burton. „Líbí se mi na něm ale to, že je v něm vše trochu neobvyklé, dokonce i pozitivní hrdinové.“


„Jde o velice unikátní projekt,“ míní producent vizuálních efektů Tom Peitzman. „Pracuji v tomto oboru už velice dlouho a točit podobný film, ve kterém najednou uplatníte tolik rozličných postupů, je ohromně zábavné a jedinečné.“

Triky a fígle filmařů

Jedním z hlavních problémů, kterým Ken Ralston, vedoucí týmu vizuálních efektů, čelil, bylo zvětšit hlavu Srdcové královny v podání Heleny Bonham-Carter na dvojnásobek její velikosti při zachování běžných rozměrů zbytku těla. Tvůrci filmu použili speciální kamerový systém, kterým natáčeli veškeré scény, v nichž bylo třeba měnit velikost některé části těla kterékoliv z postav – hlavu Srdcové královny, těla Tydlidýna a Tydliduma či Alenku samotnou ve scénách, v nichž měří kolem dvou a půl metru. Podle Petizmana jim druhý kamerový systém poskytl dodatečná data, se kterými poté mohli pracovat. „Abychom mohli Srdcové královně zvětšit hlavu, potřebovali jsme mít k dispozici větší počet obrazových pixelů. Bez toho by to nešlo.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/a1/28alice_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/a1/28alice.jpg|Alenka v říši divů podle Tima Burtona s Johnnym Deppem, Helen Bonham Carter a Anne Hathaway#

Ralston dodává, že všechny scény, v nichž byl tento systém použitý, bylo třeba pečlivě naplánovat a poté velice detailně upravit tak, aby zapadaly do zbytku filmu. „A to vůbec nemluvíme o té neskutečně náročné práci, kterou bylo třeba vynaložit na to, aby krk Srdcové královny navazoval na její tělo.“
Bylo také třeba pamatovat na některá specifika takových scén. „Pokud by si v takovém záběru dala Srdcová královna před obličej ruku a my pak její hlavu zvětšili, měla by na plátně i obří ruku,“ prozrazuje Ralston, který každý den přímo dohlížel na natáčení samotné. „Každý záběr jsem musel hlídat.“

V případě Kloboučníka bylo zase třeba zvětšit mu oči. „Pokud to přeženete, působí to komicky. Pokud to uděláte jen velice decentně, vypadá to zase, jako byste vlastně neudělali nic.“

Stayne v podání Crispina Glovera je v zásadě hlava skutečného herce, posazená na 230 cm vysoké tělo, generované kompletně počítačem. Aby Stayne měl už při natáčení správnou velikost, pohyboval se Glover během natáčení na chůdách, díky čemuž se mu mohli ostatní dívat přímo do očí a Burton mohl do stejného záběru umístit i další postavy.

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/13alenka_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/13alenka.jpg|Alenka v říši divů: Srdcový kluk#



To, že se takřka celý film natáčel ve virtuálním prostředí, vyžadovalo, aby všichni herci hráli před zeleným pozadím – což nebylo snadné. „Je to těžké, protože nemůžete žádným způsobem využívat svého okolí,“ říká Mia Wasikowska, představitelka Alenky. „Musíte si představit, jaké by to bylo, kdybyste na daném místě byli.“

Zahrála jsem si se spoustou zelených lidí


Kromě virtuálního prostředí vznikla až v počítačích i celá řada postav, například Bílý králík, Plšice, Tlachapoud, Zajíc Březňák a pták Blboun. Během natáčení zastupovaly tyto počítačové postavy buď velké lepenkové obrázky nebo herci v zeleném obleku. „Zahrála jsem si s řadou zelených lidí,“ prozrazuje Helena Bonham-Carter, která představuje Srdcovou královnu. „Upřímně, oni jsou skutečnými hrdiny celého natáčení, protože je nikdy neuvidíte ani neuslyšíte, přestože odváděli skvělou práci. Bez nich bychom to nedokázali.“

Carter, Depp i další museli velice často hrát za asistence neživých objektů, jakými jsou tenisové míčky nebo kusy lepící pásky. „Jsem na to zvyklý,“ krčí rameny Johnny Depp. „Nalepte pásku na správné místo a o zbytek se nestarejte. Je mi to jedno. Takhle jsme natáčeli celý film. Točili jsme v obrovské zelené místnosti s několika málo rekvizitami. A protože Alenka pořád mění velikost, stála buď na nějakém lešení nebo jste se dívali na kousek lepicí pásky na zemi, protože má v záběru měřit třeba dvacet centimetrů. Nevadí mi to. Mám rád výzvy.“

Kostýmy jsou unikátní



„V každém filmu narazíte na specifické výzvy,“ říká dvojnásobná držitelka Oscara, kostymérka Colleen Atwood. „Tenhle spojuje do jednoho filmu dva různé světy – svět, do kterého se Alenka propadne, a takzvaný skutečný svět nahoře. Bylo potřeba si uvědomit, čím se liší a čím si jsou podobné. Když se podíváte na původní knihy, moc konkrétních informací o kostýmech tam nenajdete. Klobouk Kloboučníka se podobá původním ilustracím, ale zbytek je zcela náš.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_wasikowska_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/4e/111alenka_wasikowska.jpg|Alenka v říši divů: Mia Wasikowska jako Alenka#

„V případě Alenky ve skutečném světě jsme se drželi spíše klasiky,“ pokračuje. „Zkoušeli jsme různé barvy, ale nakonec jsme skončili u modré, protože modrá je zkrátka barva, která k Mie ladí nejlépe. Je to její barva. V průběhu filmu se ale její oblečení mění podle světa, ve kterém se nachází. Zmenšuje se a zvětšuje a o své původní šaty přijde.“

U Kloboučníkova kostýmu začala Atwoodová samozřejmě od klobouku. „Jeho klobouk je založený na dobových kloboucích, jen je přehnaně velký a deformovaný. V Itálii jsem objevila kůži, která byla zvláštním způsobem vyřezaná laserem, že vypadala, jako by byla spálená, a prohlásila jsem, že by z ní jeho klobouk mohl být, a poté nám jeho klobouk udělal jeden výtečný kloboučník v Londýně.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/ff/55alenka_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/ff/55alenka.jpg|Alenka v říši divů: Kloboučník Johnny Depp#


Jedním z prvotních nápadů, se kterými Depp pro postavu Kloboučníka přišel, bylo to, že by se barva jeho oblečení měnila společně s jeho náladou. „Když jsem ten nápad zmínil, Colleen se ohromně zalíbil,“ vzpomíná. „Okamžitě začala nakupovat všemožné hračky, kterými to celé měla v plánu realizovat.“

Srdcová královna má kostým ve tvaru srdce, jak ho vídáme na hracích kartách. „Kostým má na sobě řadu linií a srdíček, která jsou navíc zlatě zdobená,“ prozrazuje. „Chtěla jsem, aby působil hravě a trochu lacině, protože Srdcová královna je v podstatě tak trochu podvodnice. Takže není z úplně nejlepšího materiálu.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/0d/hathaway_alenka_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/0d/hathaway_alenka.jpg|Říše divů: Anne Hathaway jako Bílá královna v animovaném dobrodružství Tima Burtona. #

Naproti tomu kostým Bílé královny je mnohem více okouzlující. „Bílá královna je jako Srdcová královna z Beverly Hills,“ směje se Atwood. „Vlastně je trochu upjatější a působí spíš jako nějaká hodná čarodějka. Ale jejich siluety do jisté míry prozrazují, že jsou spřízněné. Její šaty mají spoustu vrstev a jsou pokryté hedvábnými sněhovými vločkami a jemnými flitry, které se třpytí, ale jde o trochu nepřirozený třpyt, trochu nepatřičný.“

(zdroj: Falcon)

3.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies