Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Alois Nebel je filmovým počinem roku

Praha /EXKLUZIVNÍ RECENZE, FOTOGALERIE/ - Režijní debut Tomáše Luňáka o samotářském výpravčím v Jeseníkách ohromuje výtvarnou náladou, jemným humorem i hereckými výkony. Silný příběh a uhrančivá nálada. To je asi nejpříznačnější charakteristika filmu Alois Nebel, který ve čtvrtek vstoupil do kin a který se bez přehánění jeví jako filmový počin roku.

30.9.2011
SDÍLEJ:

Filmová adaptace kultovního komiksu Alois Nebel Foto: 4press

A přitom jej musela provázet řada pochybností. Scénář napsali autoři komiksu, tvůrčí metodou se stala pro naše poměry unikátní rotoskopie (překreslování natočených hereckých akcí i prostředí), režii svěřil producent Pavel Strnad debutantovi, výroba snímku se protáhla na pět let a spolykala 80 milionů korun. Alois Nebel měl ale svou šťastnou hvězdu. Nejspíš proto, že ho autoři stejnojmenného komiksu Jaroslav Rudiš a Jaromír Švejdík tak dobře napsali. A že jejich nádražák Nebel je člověk z masa a kostí a jako zasmušilý, v podstatě pasivní hrdina, zápasící o svou lidskou slušnost, budí silné emoce. Ne že by filmu režiséra Tomáše Luňáka nic nechybělo. Přepis knižního příběhu do scénáře okleštil řadu motivů a nutí diváka některé scény a důvody chování postav (například dramatické setkání Němého a starého Wachka ve finále) domýšlet. Ale přesto, nebo možná právě proto, si člověk z kina odnáší nebývale intezivní prožitek.

Nebývale intenzivní divácký zážitek

Což je pozoruhodné už tím, že toho hlavní hrdina mnoho nenamluví, vše uhraje svým jednáním a vztahem k okolí, třeba toulavému kocourovi. Právě výkon Miroslava Krobota je jednou ze silných stránek filmu, herec a režisér, působící na scéně Dejvického divadla, jako by se Nebelem narodil. Z jeho spolupráce s režisérem Luňákem se zrodila neobyčejná filmová figura, budící soucit i obdiv. Výpravčí Nebel, v jehož symbolickém jméně (nebel je německy mlha) ukryli autoři Aloisovu životní tíhu v podobě bolestné vzpomínky, jež ho občas přepadá, si nese životem zátěž minulosti z konce války. A zároveň na přelomu let 1989/90 svádí nerovný boj s lidmi v pohraničí, spjatými s komunistickým režimem, kšeftováním a prospěchářstvím, pro které je on sám nežádoucí…

Zásadní pro úspěch filmu je i hudba

Druhým zásadním momentem filmu je hudba (kapela Priessnitz a tři náladové písně v podání Marie Rottrové, Václava Koubka a také Václava Neckáře – který jako by tu připomínal svůj snímek Ostře sledované vlaky). A třetím je brilantní postprodukce. Vedle dokonalé práce týmu animátorů (studio Tobogang), díky nimž působí rysy herců, ale i pohyb a výtvarná nálada na plátně tak věrohodně, budí pozornost zvuková stránka. Už jen prolog filmu, kdy tmu plátna rozetne v tajemné hudbě blížící se světlo reflektoru vlaku, člověka uhrane. A už vás do konce filmu nepustí. Vítr, zvuk deště, věčného společníka jesenických kopců, ukapávajícího kohoutku do ticha nádraží či hlasitá bouře s hromy tu mají velkou magii a násobí emoce a drama na plátně.

Smutný přesah do současnosti

Zapomenout bychom ovšem neměli ani na skvělého Leoše Nohu a jeho kšeftmana Wachka, přesvědčivou Marii Ludvíkovou coby toaletářku Květu a Rodenova Němého. A také na řadu jejich kolegů, již se často filmem jen mihnou (třeba Ivan Trojan úřadující na hlavním nádraží nebo Simona Babčáková v roli prostitutky), ale kteří dodávají příběhu životnost a nezbytnou kulisu epizodních figur. Ti všichni spolu s výtvarnou náladou oživují mrazivou vzpomínku na socialistickou realitu (z elektrošoků v léčebně jde hrůza po zádech i dnes). Záznam střetu slušnosti a touhy po citu s hamižností a vyžírkovstvím pak má svůj smutný přesah i do současnosti…

Autor: Jana Podskalská

30.9.2011
SDÍLEJ:
Martina Sáblíková na slavnostním otevření nově zrekonstruovaného rychlobruslařského oválu ve Žďáře nad Sázavou.
1 22

Sáblíková bude pokračovat i po Pchjongčchangu

Režisér Kiril Serebrennikov.
2

Vlivný ruský režisér skončil za mřížemi. Měl rozkrádat státní peníze

Škoda dál vyvíjí dostupné auto pro rozvíjející se trhy

I když automobilka Škoda Auto nedávno ukončila jednání o strategickém partnerství s indickou společností Tata Motors, ve vývoji levného vozu pro rozvíjející se trhy prý pokračuje. Objevit by se měl v roce 2020. 

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.  

Nejvyšší žalobce Zeman bude vypovídat. Pelikán ho zbavil mlčenlivosti

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se nakonec rozhodl zbavit mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Učinil tak poté, co mu dnes sněmovní komise pro vyšetřování úniku informací z vyšetřovacích spisů objasnila důvody, proč chce žalobce vyslechnout. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení