VYBERTE SI REGION

Aňa Geislerová: Je úžasné, že je ta doba pryč

Praha /ROZHOVOR/ – Od čtvrtka běží v českých kinech hořká komedie Ondřeje Trojana Občanský průkaz, evokující mrazivé bezčasí normalizace. Roli obětavé maminky v ní ztvárnila Aňa Geislerová, o níž se dá říci, že je Trojanovou můzou – hrála ve všech jeho filmech, které režíroval (Trojan většinou funguje jako producent). Před kamerou debutovala v roce 1990 právě v Trojanově snímku Pějme píseň dohola, je držitelkou čtyř Českých lvů, z čehož jeden jde na konto dalšího Trojanova snímku Želary. Za hlavní roli Hanule v Želarech získala také ocenění na Mezinárodním filmovém festivalu v Bangkoku…

23.10.2010
SDÍLEJ:

Aňa Geislerová ve filmu Občanský průkaz, promo fotoFoto: 2media

Občanský průkaz se odehrává v období nejtužší husákovské normalizace se všemi jejími atributy. Není to poprvé, co vás filmová role posunula do časů minulých, ale jak jste se cítila právě v tomto neradostném období?

Jsem upřímně ráda, že jsem si v tom období odbyla jen blažené neuvědomělé dětství. Revoluce proběhla, když mi bylo 13 let. Nebyli jsme ignorantská rodina, takže jsem spoustu věcí chápala a měla celkem přehled, ale svým způsobem jsem za těch pár let, co jsem v tom období prožila, vděčná. Pamatuju si totiž, že není samozřejmostí cestovat, mít celý rok ovoce a číst si všechno, co se mi zamane. A na džíny jsem stála frontu nejenom ve filmu! Je to prostě cenná odžitá zkušenost.

A kostýmy? Těšila jste se, až po natáčecím dni opět obléknete lehké, prodyšné a pohodlné současné oblečení?

Rozhodně si myslím, že materiály, které se tenkrát používaly, významně napomáhaly frustraci a beznaději celé té doby. To byl děs! Barevná škála od škraloupu až po jásavý průjem, kousavé, štípavé a nesající. Konfekce byla určitě součástí propagandy. Vážně bylo blaho se převlíkat zpátky do civilu. Ale jednou jsme takhle v kostýmech vyrazili s kolegy Macháčkem, Taclíkem a výtvarnicí Bielikovou oslavit první máj a dopadlo to báječně. A to jsme měli i paruky.

Aňa Geislerová ve filmu Občanský průkaz

Co vás při prvním čtení scénáře zaujalo?

Něha postavy, kterou mi Ondra Trojan nabídl. A smutek některých osudů.

S režisérem a producentem Ondřejem Trojanem jste točila už několikrát, ovšem Občanský průkaz je pro něj „srdeční záležitostí“, jak sám říká. Zaznamenala jste v této souvislosti nějakou změnu, třeba v přípravě na natáčení nebo jeho nárocích na herce?

Pro mě je zase srdeční záležitostí točit s Ondrou. Je to první režisér, se kterým jsem kdy točila, a mám k němu až iracionálně loajální vztah. Takže kdyby mě on požádal, ať třeba v krimplenu stepuju na výčepu, tak to udělám a nebudu reptat. A natáčení s ním je taky vždycky zábavné. Takže já si změny neuvědomuju, bylo to zase skvělé!

#nahled|http://g.denik.cz/96/db/19op_geislerova_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/db/19op_geislerova.jpg|Aňa Geislerová se svým filmovým manželem Martinem Myšičkou ve filmu Občanský průkaz, snímek z natáčení#

Maminka jednoho z hlavních hrdinů, kterou v Občanském průkazu hrajete, je starostlivá, laskavá, trpělivě stojí před Tuzexem frontu na džíny, na kterých pak vzorně přežehlí puky… Jste „opečovávací“ typ také ve své vlastní rodině?

No, úplně takhle bych to asi nepojmenovala. Já si rodinu strašně užívám, ale beru to tak nějak zlehka. Ráda žehlím, ale když se mi nechce, tak to prostě nedělám. Miluju, když sedíme doma u stolu a jíme domácí večeři, ale stejně tak ráda řeknu: děti, kašlem na vaření, jdeme jíst ven! Vnitřně zůstávám dítětem, které si strašně užívá, že je dospělé. Někdy si upeču koláč a blaženě oďubuju jen drobenku, protože prostě můžu a nikdo mi nepřikazuje. A děti můžou taky.

Zůstal vám v hlavě z natáčení Občanského průkazu nějaký dominantní dojem – pocit – zážitek… ať už úsměvný, nebo smutný?

Když nás ve filmu šacovali na hranicích, měla jsem vážně na krajíčku. Bezmoc, ponížení… Je úžasné, že je ta doba pryč.

#nahled|http://g.denik.cz/96/db/12op_geislerova_znataceni_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/db/12op_geislerova_znataceni.jpg|Aňa Geislerová ve filmu Občanský průkaz, snímek z natáčení#
(zdroj: Falcon)

Autor: Anna Vančová

23.10.2010
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies