VYBERTE SI REGION

Autopohádky budí rozpaky

Praha /EXKLUZIVNÍ RECENZE/ - Rozporuplný projekt, který tápe ve formě a vyhlíží, jako by vystoupil z televizní obrazovky. To je nový celovečerní film s průvodcem Ondřejem Vetchým Autopohádky, který vznikl spoluprací pěti režisérů a čtyř výtvarníků a který je inspirován knihou Jiřího Marka i stejnojmenným CD kapely Chinaski.

18.3.2011
SDÍLEJ:

Animované Autopohádky mají premiéru tento čtvrtekFoto: Artcam

Problém bude nejspíš v tom, že verze pro kina prošla mnoha úpravami, odkládala se, měnila jména tvůrců a hlavně se nepodařilo najít ten správný klíč pro filmový přepis. Což je už kvůli účasti renomovaných režisérů (Břetislav Pojar) a nadějných tvůrců (Michal Žabka nebo Libor Pixa) škoda. Mimochodem, není to první zpracování pro kina. V roce 1983 natočil na motivy Markových Autopohádek hraný film Automärchen východoněmecký režisér Erwin Stranka, absolvent pražské FAMU.

Dlouho odkládaný projekt

Česká verze zvolila čtyři pohádky a propojila je hranými scénami s Ondřejem Vetchým, jenž ztělesňuje publicistu Antonína hledajícího v časové tísni svou múzu k psaní. Problematický se jeví už scénář, pod nímž je kromě režisérů (hrané pasáže točil Jakub Kohák) podepsán i Jan Prušinovský. Úvod s Antonínem a pánovitým šéfem je klišovitý a zbytečně dlouhý, než se dobereme k první pohádce, divácká netrpělivost roste.

Problematický scénář

Hrané předěly a úvahy o tom, má-li auto duši, jsou dlouhé pro děti, některé vypravěčské postupy (O princezně, která se nesmála) zase pro jejich rodiče. Filmu nepomáhá ani monotónní hlas vypravěče Pavla Lišky, ani zvolená forma. Jakkoli se mohlo zdát, že odlišné výtvarné techniky a pojetí film osvěží, opak je pravdou.

Odlišné výtvarné techniky nepomáhají

Jako by vypravěčský styl a tempo ustrnuly kdesi v poetice televizních pohádek starých časů. Některé povídky mají šanci dětské diváky oslovit nápady a akcí (zejména Pixův Pan Vincent), jiné si budou cestu k modernímu dětskému publiku hledat asi těžko (O rybáři, jeho pyšném Populáru a ještě pyšnější paní, Princezna, která se nesmála). Některé vtipné momenty (dialog s Evou Holubovou při tréninku závodního auta) tak ve filmu zapadnou. Autorská bezradnost nad scénářem (který snad ani neviděl dramaturg) je zjevná.

Spíše Studio Kamarád než film pro kina

Jako celek působí film nevyrovnaně a unaveně, chybí mu švih. V tomto pojetí jsme zvyklí vídat spíš pohádky v televizním Studiu Kamarád, jež sledují čtyřleté děti. Ne všechny texty staré pár desítek let lze zkrátka adekvátně přetlumočit dnešním divákům, zvyklým na svižnější příběhy a vypravěčské postupy.

Škoda, energie výtvarníků i režisérů zůstala tentokrát promarněná.

Autor: Jana Podskalská

18.3.2011
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies