VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baarová: Místo romance didaktický kýč

Praha /RECENZE/ - Renčův film o naší prvorepublikové herečce doplácí na ledabylý scénář Ivana Hubače. Táňa Pauhofová si ostudu neudělala.

22.1.2016
SDÍLEJ:

LOVE STORY. Mezi Baarovou a Goebbelsem (Táňa Pauhofová a Karl Markovics) to mělo jiskřit. Ale zůstalo jen u přání. Foto: Cinemart

Filip Renč si splnil svůj sen. Natočil film Lída Baarová, projekt, který připravoval patnáct let a s nímž si to kvůli nestandardně vysokému grantu u některých filmařů a radních filmového fondu dosti rozházel. Otázkou je, zda to stálo za to. Protože na rozdíl od celovečerního dokumentu Heleny Třeštíkové Zkáza krásou, věnovaného téže hrdince, hraná Lída Baarová s mezinárodním obsazením budí velké rozpaky.

Důvodů je víc, tím nejpodstatnějším je ale scénář Ivana Hubače, který zachází s fakty (nejen) o naší prvorepublikové star dosti nectně. A co hůř – je špatně napsaný, plný klišé a dialogů, kterým se až na výjimky nedá věřit a se kterými se i zkušení herci marně potýkají. To je patrné poměrně záhy, jakmile člověk „prohlédne" okatou snahu tvůrců hrát si na melodrama zabalené do blyštivého reklamního pouzdra, bohužel zcela prázdného. Jakkoli se režisér snažil v rámci daného textu alespoň něco režírovat, fakt, že Hubačův scénář nic nesděluje ani nedojímá, tím nezakryl. Když chybí schopnost vyprávět, nepomohou ani inscenované obrazy (které tvoří většinu filmu), ani oblíbená autorská berlička - voice over (v podobě hereččiných vzpomínek, jež zestárlá Baarová vypráví v Salcburku mladé novinářce).

Nic proti melodramatickému žánru, asi nikdo v tomto případě nečekal, že půjde o klasický životopis (jemuž by se nejspíš přiblížil Otakar Vávra, který měl v plánu film o téže herečce). Koneckonců, i Helena Třeštíková sympatizuje s Lídinou ženskou slabostí a silnými city, byť věnovanými morálně zvrácenému muži. Jenže výsledný Renčův tvar se míjí i se zákonitostmi klasické romance. Především proto, že autor nedokázal napsat uvěřitelné situace a emoce, díky nimž by se divák mohl s hrdinkou ztotožnit, mohl s ní prožívat milostná vzplanutí, trýznit se, popřípadě plakat. Prostě všechno to, co se od daného žánru čeká.

Namísto toho se uchyluje k nudným vysvětlujícím přednáškám (obrazem i slovem) o známých faktech, třeba že „Goebbels je ministr propagandy a muž, který má moc" nebo ilustruje jakési polopatické úryvky z dějin (Křišťálová noc). V těch nejslabších momentech pak budí nechtěný smích. To se bohužel převážně týká ústřední lovestory mezi Baarovou a Goebbelsem, mezi nimiž není ani špetka chemie (scéna u krbu, kdy se s plameny v detailu mísí rádoby orgastické vzdechy páně ministra, nejspíš vejde do dějin nechtěných milostných parodií)… Patetické smyčce a trubková sóla pod autorskou taktovkou Ondřeje Soukupa se mohou udrásat, když je nejhůř, nasadí se i Richard Wagner, ale divák zůstává imunní. Život Lídy Baarové byl plný dramatických momentů, ale tady nefunguje žádný. Ani tragický úděl její sestry Zorky (jejíž smrt v průsvitné bílé tu vyznívá jako reklamní klip), ani pankrácké finále, které je mimochodem největším scenáristickým prohřeškem – aniž by padlo slovo o jakémkoli soudu, staví Hubač ve „své" realitě hrdinku před šibenici, načež ji nechá osvobodit (?).

80 milionový rozpočet je i na české poměry nadstandardní, na plátně ale jako by nebyl vidět. Naopak, vizuální dojem se často blíží televiznímu záznamu, takže velká emotivní podívaná se nekoná. Táňa Pauhofová se navzdory nedůvěře nakonec vyrovnala s titulní postavou se ctí. V duchu scénáře působí jako naivní herečka budující svůj vliv hlavně skrze krásu uvěřitelně, její rakouský partner Karl Markovics dopadl hůře – ve snaze kopírovat říšského ministra do všech detailů, včetně uměle působící masky obličeje, se z jeho výkonu vytrácí přirozenost a do charismatu zmiňovaného ve scénáři má věru daleko. Osud Lídy Baarové nabízel silný příběh, Renčův film ale zůstal u kýčovité a lacině vyhlížející šablony, plné nepřesností, jež si na romantickou podívanou jen hraje.

Autor: Jana Podskalská

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zdeňka Procházková.
4 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Ilustrační foto.
8

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

Hokejisté padli s Ruskem po nájezdech. Přesto budějovický turnaj ovládli

Ve svém závěrečném vystoupení na Carlson Hockey Games prohráli hokejisté České republiky bez svých největších hvězd s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, i tak potvrdili prvenství v turnaji.

AKTUALIZOVÁNO

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies