VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baarová: Místo romance didaktický kýč

Praha /RECENZE/ - Renčův film o naší prvorepublikové herečce doplácí na ledabylý scénář Ivana Hubače. Táňa Pauhofová si ostudu neudělala.

22.1.2016
SDÍLEJ:

LOVE STORY. Mezi Baarovou a Goebbelsem (Táňa Pauhofová a Karl Markovics) to mělo jiskřit. Ale zůstalo jen u přání. Foto: Cinemart

Filip Renč si splnil svůj sen. Natočil film Lída Baarová, projekt, který připravoval patnáct let a s nímž si to kvůli nestandardně vysokému grantu u některých filmařů a radních filmového fondu dosti rozházel. Otázkou je, zda to stálo za to. Protože na rozdíl od celovečerního dokumentu Heleny Třeštíkové Zkáza krásou, věnovaného téže hrdince, hraná Lída Baarová s mezinárodním obsazením budí velké rozpaky.

Důvodů je víc, tím nejpodstatnějším je ale scénář Ivana Hubače, který zachází s fakty (nejen) o naší prvorepublikové star dosti nectně. A co hůř – je špatně napsaný, plný klišé a dialogů, kterým se až na výjimky nedá věřit a se kterými se i zkušení herci marně potýkají. To je patrné poměrně záhy, jakmile člověk „prohlédne" okatou snahu tvůrců hrát si na melodrama zabalené do blyštivého reklamního pouzdra, bohužel zcela prázdného. Jakkoli se režisér snažil v rámci daného textu alespoň něco režírovat, fakt, že Hubačův scénář nic nesděluje ani nedojímá, tím nezakryl. Když chybí schopnost vyprávět, nepomohou ani inscenované obrazy (které tvoří většinu filmu), ani oblíbená autorská berlička - voice over (v podobě hereččiných vzpomínek, jež zestárlá Baarová vypráví v Salcburku mladé novinářce).

Nic proti melodramatickému žánru, asi nikdo v tomto případě nečekal, že půjde o klasický životopis (jemuž by se nejspíš přiblížil Otakar Vávra, který měl v plánu film o téže herečce). Koneckonců, i Helena Třeštíková sympatizuje s Lídinou ženskou slabostí a silnými city, byť věnovanými morálně zvrácenému muži. Jenže výsledný Renčův tvar se míjí i se zákonitostmi klasické romance. Především proto, že autor nedokázal napsat uvěřitelné situace a emoce, díky nimž by se divák mohl s hrdinkou ztotožnit, mohl s ní prožívat milostná vzplanutí, trýznit se, popřípadě plakat. Prostě všechno to, co se od daného žánru čeká.

Namísto toho se uchyluje k nudným vysvětlujícím přednáškám (obrazem i slovem) o známých faktech, třeba že „Goebbels je ministr propagandy a muž, který má moc" nebo ilustruje jakési polopatické úryvky z dějin (Křišťálová noc). V těch nejslabších momentech pak budí nechtěný smích. To se bohužel převážně týká ústřední lovestory mezi Baarovou a Goebbelsem, mezi nimiž není ani špetka chemie (scéna u krbu, kdy se s plameny v detailu mísí rádoby orgastické vzdechy páně ministra, nejspíš vejde do dějin nechtěných milostných parodií)… Patetické smyčce a trubková sóla pod autorskou taktovkou Ondřeje Soukupa se mohou udrásat, když je nejhůř, nasadí se i Richard Wagner, ale divák zůstává imunní. Život Lídy Baarové byl plný dramatických momentů, ale tady nefunguje žádný. Ani tragický úděl její sestry Zorky (jejíž smrt v průsvitné bílé tu vyznívá jako reklamní klip), ani pankrácké finále, které je mimochodem největším scenáristickým prohřeškem – aniž by padlo slovo o jakémkoli soudu, staví Hubač ve „své" realitě hrdinku před šibenici, načež ji nechá osvobodit (?).

80 milionový rozpočet je i na české poměry nadstandardní, na plátně ale jako by nebyl vidět. Naopak, vizuální dojem se často blíží televiznímu záznamu, takže velká emotivní podívaná se nekoná. Táňa Pauhofová se navzdory nedůvěře nakonec vyrovnala s titulní postavou se ctí. V duchu scénáře působí jako naivní herečka budující svůj vliv hlavně skrze krásu uvěřitelně, její rakouský partner Karl Markovics dopadl hůře – ve snaze kopírovat říšského ministra do všech detailů, včetně uměle působící masky obličeje, se z jeho výkonu vytrácí přirozenost a do charismatu zmiňovaného ve scénáři má věru daleko. Osud Lídy Baarové nabízel silný příběh, Renčův film ale zůstal u kýčovité a lacině vyhlížející šablony, plné nepřesností, jež si na romantickou podívanou jen hraje.

Autor: Jana Podskalská

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Zlikviduje KLDR svého velvyslance v Česku? Prý je na řadě

Paranoidní severokorejský režim v čele s Kim Čong-unem by mohl zlikvidovat svého velvyslance v Česku Kim Pchjong-ila, který patří k členům vládnoucí dynastie. Tvrdí to zahraniční experti na KLDR, podle nichž je ambasador pro režim hrozbou, stejně jako nedávno zavražděný bratr diktátora Kim Čong-una.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies