VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baarová: Místo romance didaktický kýč

Praha /RECENZE/ - Renčův film o naší prvorepublikové herečce doplácí na ledabylý scénář Ivana Hubače. Táňa Pauhofová si ostudu neudělala.

22.1.2016
SDÍLEJ:

LOVE STORY. Mezi Baarovou a Goebbelsem (Táňa Pauhofová a Karl Markovics) to mělo jiskřit. Ale zůstalo jen u přání. Foto: Cinemart

Filip Renč si splnil svůj sen. Natočil film Lída Baarová, projekt, který připravoval patnáct let a s nímž si to kvůli nestandardně vysokému grantu u některých filmařů a radních filmového fondu dosti rozházel. Otázkou je, zda to stálo za to. Protože na rozdíl od celovečerního dokumentu Heleny Třeštíkové Zkáza krásou, věnovaného téže hrdince, hraná Lída Baarová s mezinárodním obsazením budí velké rozpaky.

Důvodů je víc, tím nejpodstatnějším je ale scénář Ivana Hubače, který zachází s fakty (nejen) o naší prvorepublikové star dosti nectně. A co hůř – je špatně napsaný, plný klišé a dialogů, kterým se až na výjimky nedá věřit a se kterými se i zkušení herci marně potýkají. To je patrné poměrně záhy, jakmile člověk „prohlédne" okatou snahu tvůrců hrát si na melodrama zabalené do blyštivého reklamního pouzdra, bohužel zcela prázdného. Jakkoli se režisér snažil v rámci daného textu alespoň něco režírovat, fakt, že Hubačův scénář nic nesděluje ani nedojímá, tím nezakryl. Když chybí schopnost vyprávět, nepomohou ani inscenované obrazy (které tvoří většinu filmu), ani oblíbená autorská berlička - voice over (v podobě hereččiných vzpomínek, jež zestárlá Baarová vypráví v Salcburku mladé novinářce).

Nic proti melodramatickému žánru, asi nikdo v tomto případě nečekal, že půjde o klasický životopis (jemuž by se nejspíš přiblížil Otakar Vávra, který měl v plánu film o téže herečce). Koneckonců, i Helena Třeštíková sympatizuje s Lídinou ženskou slabostí a silnými city, byť věnovanými morálně zvrácenému muži. Jenže výsledný Renčův tvar se míjí i se zákonitostmi klasické romance. Především proto, že autor nedokázal napsat uvěřitelné situace a emoce, díky nimž by se divák mohl s hrdinkou ztotožnit, mohl s ní prožívat milostná vzplanutí, trýznit se, popřípadě plakat. Prostě všechno to, co se od daného žánru čeká.

Namísto toho se uchyluje k nudným vysvětlujícím přednáškám (obrazem i slovem) o známých faktech, třeba že „Goebbels je ministr propagandy a muž, který má moc" nebo ilustruje jakési polopatické úryvky z dějin (Křišťálová noc). V těch nejslabších momentech pak budí nechtěný smích. To se bohužel převážně týká ústřední lovestory mezi Baarovou a Goebbelsem, mezi nimiž není ani špetka chemie (scéna u krbu, kdy se s plameny v detailu mísí rádoby orgastické vzdechy páně ministra, nejspíš vejde do dějin nechtěných milostných parodií)… Patetické smyčce a trubková sóla pod autorskou taktovkou Ondřeje Soukupa se mohou udrásat, když je nejhůř, nasadí se i Richard Wagner, ale divák zůstává imunní. Život Lídy Baarové byl plný dramatických momentů, ale tady nefunguje žádný. Ani tragický úděl její sestry Zorky (jejíž smrt v průsvitné bílé tu vyznívá jako reklamní klip), ani pankrácké finále, které je mimochodem největším scenáristickým prohřeškem – aniž by padlo slovo o jakémkoli soudu, staví Hubač ve „své" realitě hrdinku před šibenici, načež ji nechá osvobodit (?).

80 milionový rozpočet je i na české poměry nadstandardní, na plátně ale jako by nebyl vidět. Naopak, vizuální dojem se často blíží televiznímu záznamu, takže velká emotivní podívaná se nekoná. Táňa Pauhofová se navzdory nedůvěře nakonec vyrovnala s titulní postavou se ctí. V duchu scénáře působí jako naivní herečka budující svůj vliv hlavně skrze krásu uvěřitelně, její rakouský partner Karl Markovics dopadl hůře – ve snaze kopírovat říšského ministra do všech detailů, včetně uměle působící masky obličeje, se z jeho výkonu vytrácí přirozenost a do charismatu zmiňovaného ve scénáři má věru daleko. Osud Lídy Baarové nabízel silný příběh, Renčův film ale zůstal u kýčovité a lacině vyhlížející šablony, plné nepřesností, jež si na romantickou podívanou jen hraje.

Autor: Jana Podskalská

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Řezání nosorožčích rohů
1 4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies