VYBERTE SI REGION

Bastardi přitvrdili. Jsou nepokrytě xenofobní

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Těžko říct, co vedlo Tomáše Magnuska k jeho třetímu „opusu" Bastardi 3. Jisté je jen to, že jeho  ztráta soudnosti stoupla. Kromě scénáře, produkce a hlavní role se náchodský nadšenec (Pamětnice, Školní výlet) tentokrát ujal i režie. A podle toho třetí pohled do zákulisí zvláštní školy i vypadá.

20.9.2012 1
SDÍLEJ:

BASTARDI. Tomáš Magnusek jako hlavní hrdina, autor, režisér a producent svého nového „opusu“. Foto: Bastardi

Nejen že autor zcela vypouští diváky, kteří nemuseli vidět předchozí dva filmy a tudíž jim nutně bude unikat řada souvislostí. To je v tomto případě okrajová záležitost. Jeho nový počin je především typickou ukázkou toho, kam vede nedostatek pokory k řemeslu. Téma zvláštních škol je nesporně třaskavé a Magnusek s ním má jako bývalý pedagog jisté zkušenosti. Kdyby už před pár lety nabídl svůj námět profesionálnímu scenáristovi (i režisérovi) a sebekriticky ustoupil, možná bychom měli v kinech jeden dobrý snímek řešící aktuální problém sociálně nepřizpůsobivých romských žáků. A lidé by ho brali vážně.

Totální režijní bezradnost

Takhle jen člověk stojí v němém úžasu, čeho všeho je samozvaný filmař schopen. Film začíná amatérskou scénou naznačené msty, načež se v průběhu děje dozvídáme, že učitel Majer patrně zabil tři teenagery, aby pomstil svou sestru a je momentálně na útěku. Na plátně defilují nechtěné karikatury vyšetřovatelů („však on jednou udělá chybu"), učitelských trosek a zoufajících si rodičů a občas se do cesty „hodným" bílým postaví parta vulgárních „ošklivých" Romů, aby bylo jasno, kdo na jaké straně je. Scénář stejně jako u předchozích Bastardů nedrží pohromadě a režie prozrazuje totální bezradnost (nahodilé záběry na bíle zafačovanou figuru na nemocničním lůžku, nesmyslné skoky z prostředka příběhu zpět na začátek, nelogické střídání černobílých záběrů s barevnými). Bezradní jsou i herci – nejzkušenější obstáli, většina ale působí jako školní výprava ztracená v křeči v lese. Stylem hudby i některými záběry by si režisér rád hrál na „drsnou" krimi, to by ale nesměl přivádět diváka k smíchu černými brýlemi učitele Majera, který je v Magnuskově ochotnickém podání vším možným, jen ne uvěřitelným hrdinou. O pocitu trapnosti nadsazených scén („nechcete radši vyhulit, paní učitelko?") a rádoby dramatickém soudním finále připomínajícím frašku v kabaretu ani nemluvě. Pominutelný bohužel není ani xenofobní podtext filmu, který je vůči romské menšině vyhrocenější než kdy předtím. Léčit si vlastní nezvládnuté  předsudky pomocí filmového plátna je věru na pováženou.

Nezbývá než žasnout, kam se poděla stavovská čest. Herci jako Ilona Svobodová, Jan Tříska, Tomáš Töpfer, Nina Divíšková, Igor Bareš nebo Dana Batulková si účast v téhle rasistické exhibici páně Magnuska opravdu mohli odpustit… Nejspíš to sami vědí – jinak by totiž přišli na premiéru.

Autor: Jana Podskalská

20.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies