VYBERTE SI REGION

Blízko Pedra Almodovara

Pedro Almodovar. Skvělý režisér, vnímavý scenárista, znalec ženských duší. Natočil mj. filmy Vše o mé matce, Volver, Špatná výchova. Teď do našich kin vstupuje Julieta. Jako mladou ji hraje Adriana Ugarte, která s Emmou Suarez představila film osobně na karlovarském festivalu.

18.7.2016
SDÍLEJ:

Adriana Ugarte v roli JulietyFoto: Bioscop

Řeknu jen dvě slova: Pedro Almodovar. Jaké to bylo?

Byla to neuvěřitelná zkušenost. Odlišná od všeho, co jsem dříve zažila. Než jsem se dostala do rukou Pedra Almodovara, myslela jsem, že už znám určité herecké nástroje, které by mi mohly sloužit celý život. Ale Pedro mi ukázal, že nejlepší způsob, jak obstát v téhle branži, je na ně zapomenout… A začít od nuly. Dívat se, naslouchat, zkrátka tvořit svou postavu z toho, co vám našeptává život. Být otevřená všemu.

Pedro Almodovar rozumí skvěle ženské duši. Je to tím, že homosexuálové jsou víc empatičtí?

Nemyslím. Znám jiné muže s touto orientací a nemají ani polovinu Pedrova citu a laskavosti.

Vzpomínáte si na první setkání s ním?

Jistě! Bylo to v jeho domě. Otevřel mi dveře s obrovským úsměvem a světlem, které z něj vyzařovalo. Bylo v tom ale něco víc než jen režijní genialita. Něha a velká láska k životu. Nevím, jak to udělal, ale přepadla mě spousta emocí. Ten nejsilnější byl, že jsem se cítila jako jeho dcera, sebejistá, maličko v ohrožení, ale plna očekávání, čím ještě překvapí. Má neuvěřitelné kouzlo. A jeho filmy to odrážejí - jsou nápadité a plné barev.

Jak vypadá jeho dům?

Barevný a plný světla. Ctí prostor, má optimistickou atmosféru a je plný různých výtvorů. Od majitele domu i jiných umělců.

Tuhle návštěvu vám závidím…

Ano. Byla jsem šťastná, že jsem ho mohla poznat. I v jeho soukromí. Říkám vždycky novinářům, že jakmile ho člověk pozná, zamiluje se do něj.

Julietu hrají dvě herečky. Emma Suárez v pozdní životní etapě, vy v mládí. Připravovaly jste sespolečně?

Ne. Koncepci měl v hlavě výlučně Pedro, to on „uvařil" celý herecký proces. Šlo jen o to udržet jistou koherentní linku. Každá jsme daly Julietě určitou emoci a životní zkušenost, naše projevy byly různé, ale Pedro hlídal celkový rámec, aby bylo zjevné, že jde o tutéž postavu.

Vaše Julieta prožívá vášeň, žárlivost i okamžik opuštění. To jsou silné emoce. Rozuměla jste jí?

Ano. Každý z nás někdy ztratil něco nebo někoho, koho miloval. A pokud jsme nebyli v lásce obelháni, což je zase jiná emoce, pak pocit bezmoci dobře známe. Jako byste neměla žádné zbraně a nemohla se bránit. Všechny tyhle věci vnímáme vždy hodně osobně, je to zranění, ničící naše vztahy a schopnost milovat.

O Španělích se říká, že jsou temperamentní a impulsivní. Jak řešíte vy sama partnerské zrady a ztráty?

Hormony samozřejmě sehrávají velkou roli. Občas bývám impulsivní. Ale cvičím jógu. A ta má velmi očistnou a uklidňující roli, jak jsem zjistila… Také je dobré se nad svými emocemi zamyslet - zda žárlivost, kterou člověk cítí, je oprávněná. Anebo zda jde jen o vaši fantazii. Osobně považuji tenhle typ fantazírování za něco, co už zasahuje do svobody parnera. Když k vám nemá partner respekt, zrańuje to vzájemný vztah. A jakmile začnete něco potlačovat, je konec důvěry a lásky.

Při natáčení Juliety jste asi nemusela moc věcí potlačovat. Film je plný emocí.

To byste se divila. Musela jsem potlačovat slzy. Snadno se totiž rozbrečím a Pedro chtěl, abychom pláč před kamerou naopak s Emmou víc zadržovaly. Bylo to pro mě těžké.

Zato jste si užila barev. Rozhodně více než Emma, které autor přisoudil s ohledem na vývoj postavy tlumenější škály.

Ano! Střídala jsem paruky, kratší i delší, tupírované, také své tmavé vlasy, které Pedro nechal obarvit na blond. Tyto změny vám hodně pomáhají se vzdálit od sebe sama a věřit víc tomu, že jste někým jiným. Všechno v Pedrově světě má svůj význam – není to „jen" barva, velké módní značky a originální účes. Vše, o čem jsem mluvila, vypovídá o tom, jak se daná postava cítí. Odvážný roztřepený účes, který mám v jedné fázi příběhu, oslavuje i svobodu společenskou, přerůstající v jakousi revoluci vztahů a lásky. A takto mění Pedro i kostýmy. Zkraje jsou hodně agresivní, silné barvy a kontrasty, poté se mění, jsou jaksi flexibilnější. Nakonec připomínají téměř páru, kdy mezi látkami prochází vzduch a jsou velmi lehké a subtilní. Metafora toho, jak se postava jakoby uvolňuje. A zároveň se víc noří do svého nitra.

Julieta je krásné komorní drama. Ale pan režisér je známý jako zábavný společník. Předpokládám, že natáčení se neodehrávalo úplně s vážnými tvářemi…

Ne. Příběh je sám o sobě poměrně dramatický, to ano. Hlavně v určitých pasážích. Ale Pedro má opravdu velký smysl pro humor a člověk se v jeho společnosti často nemůže udržet. Bylo nesmírně uvolńující dívat se, jak štáb čítající asi čtyřicet lidí občas umírá smíchy. Museli někdy odpojit mikrofony a sundat brýle, jak byli mimo. Dost jsme se nasmáli.

Jak vypadá taková dotočná s Almodovarem?

Nezapomenutelně! Nicméně žádné okázalosti. Pedro pořádá spíše komorní, takřka rodinnou oslavu, sezve lidi ke stolu, objedná jídlo a víno. A vy máte pocit, že do této rodiny patříte. A pak se všichni rozejdou a ta rodina vám nějaký čas chybí…

Natáčení s Pedrem vám jistě nastavilo laťku hodně vysoko. Dokáže herec po takovém zážitku vplout do jiných vod jiných režisérů?

Každý tvůrce má své přednosti a inspirativní způsob natáčení. Nechci srovnávat, bylo by to nespravedlivé. Ale Pedro a Julieta navždy zůstanou v mém srdci. Mohla jsem být blízko naprosto jedinečné tvůrčí události a nikdy na to nezapomenu.

Autor: Jana Podskalská

18.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Daňové úlevy: odběr krve tři tisíce korun, za registraci nic

Ilustrační foto
19

Ovlivní Trump byznys s českým chmelem v USA?

Boxer míchá bitvou o palác

INFOGRAFIKA - Ještě před pár měsíci poměrně populární francouzský premiér Manuel Valls dostal tento víkend pořádný políček. V prvním kole socialistických primárek skončil překvapivě až druhý za svým vyzývatelem Benoitem Hamonem.

Ruské ženy oživují pohanské tradice

Moskva - "Koňská hlava značí muže," říká Jekatěrina Kostrikinová sledující teplý vosk, jak tuhne ve sklenici studené vody. V jejím moskevském bytě se několik kamarádek snaží poznat svou budoucnost za pomoci pohanských tradic, píše agentura AFP.

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies