VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České filmové debuty. Naděje, nebo postrach kin?

Praha /INFOGRAFIKA/ - Šestadvacet celovečerních hraných a patnáct dokumentárních, tolik se letos představilo (a ještě představí) domácích filmů v kinech. Poslední roky se počet hraných novinek ustálil mezi pětadvacítkou a třicítkou. Na první pohled číslo optimistické, nabízející argument proti všem, kteří tvrdí, jak je na tom český film špatně. Tolik filmů ročně, to je přece bohulibý výsledek svědčící o tom, jak náš film žije. A těch debutů! Radost sama.

19.10.2015 34
SDÍLEJ:

Jiří Mádl představil film Pojedeme k moři.Foto: DENÍK

Při zevrubnějším pohledu na filmy samotné, neřku-li na čísla návštěvnosti v kinech, ovšem optimismus rychle vyprchá. Zejména v oblasti debutů a druhých filmů tvůrců. Ty podařené bychom v posledních letech spočítali na prstech jedné ruky (Pojedeme k moři, Příliš mladá noc, Schmitke, Domácí péče, Nenasytná Tiffany), těch, které prozrazují všechny neduhy polotovarů, je mnohem, mnohem víc. Za všechny alespoň namátkou – Šťastná, Bez doteku, Isabel, Hany, Labyrint, Lovci a oběti, Zejtra napořád, Parádně pokecal, Laputa).
Všechny mají jedno společné: autoři kloužou po povrchu věcí i charakterů, jsou více než do nahozeného problému vesměs zahleděni do sebe, o pokoře k řemeslu a divákům nemluvě. Jejich scénáře jsou nedotažené a v drtivé většině postrádají přísnou ruku dramaturga, občas sklouzávají k jisté podbízivosti publiku… Určitě nelze paušalizovat, najdou se výjimky. Ale upřímně: není jich moc.

Proč tomu tak je? A hlavně, proč se na to má český divák (nota bene za nemalý obnos) v kinech dívat? Jedna z odpovědí leží i ve Státním fondu kinematografie. V podmínkách, které jsou pro případné kladné posouzení žádosti o grant nastaveny, mj. stojí, že natočený film musí absolvovat minimálně deset promítání včetně festivalů. A běžnou praxí dnes je, že producenti filmů, které jsou řekněme divácky diskutabilní, obejdou distributory a domluví si určité časově omezené nasazení přímo s kiny. Součástí toho bývá (protože lze žádat i o grant na distribuci díla), že rovnou požádají i o dotaci na distribuci. Film v řadě případů grant dostane, nakrátko zakotví v kinech a diváci se o něm buď často ani nedozví, nebo na něj raději rychle zapomenou.

„Už nějaký čas o tom také přemýšlím," říká Jan Bradáč, šéf distribuční společnosti Falcon. „A obávám se, že situace se bude zhoršovat. Žadatelé o granty se stále častěji domlouvají s kiny, jejich dílka ale kinosály pak jen prošumí a zase se jede dál. Jsem pro podporu začínajících filmařů, teď se třeba těším na Polednici, které dal fond také dotaci. Ale systém, o kterém mluvím, českému filmu ani divákům nesvědčí. Je třeba soudně rozlišit, co má nosný a profesionální potenciál, a co ne."

Obdobně to vidí i režisér Petr Zelenka, jehož novinka Ztraceni v Mnichově se shodou okolností také letmo situace dotýká, byť v jiné poloze. „Na vině jsou producenti, kteří žijí z výroby filmů a přijde jim dnes vhod kdejaká látka. Při žádání o granty jsou pak zcela nesoudní. A to škodí domácímu filmu," soudí.

Ke cti rady fondu je, že se nyní snaží vzhledem k nepříliš přesvědčivým výsledkům výzvy z minulého roku dotace pro debuty krátit. Mimochodem, je sice fajn, že podpořený projekt musí absolvovat minimálně deset představení. Ale možná je načase dopsat sem i limit pro počet diváků. S tím, že když film určité výše návštěvnosti nedosáhne, producent dotaci vrátí. Jako je tomu v případě nerealizovaných projektů. Třeba by si to napříště ti, jejichž díla vidělo pouhých pár stovek diváků, rozmysleli…

Podpořené projekty.

Přemysl Martinek ze Státního filmového fondu řekl Deníku: Ne každé dílo dopadne dobře

Praha /ROZHOVOR/ – Českým filmem je třeba se prokousat, míní člen rady Státního fondu kinematografie (SFK) Přemysl Martinek, Přemysl Martinek ze Státního filmového fondu.který komentuje praxi českých producentů i situaci v českém filmu obecně.

Jak se díváte na trend, že čeští (hlavně začínající) filmaři žádají o granty s příslibem distribuce, přestože jejich projekty jsou často nedotažené a určené spíš pro studentský festival (v případě dokumentu pro televizi)?
Uvedení filmů do kin je jednou z podmínek rozhodnutí o udělení grantu ve výzvách, které se týkají výroby kinematografického díla – filmu. Není to tedy tak, že by producenti v žádosti slibovali distribuci do kin a my je díky tomu preferovali při rozhodování. Spíše naopak, producent má, dostane-li grant, povinnost zajistit distribuci filmu v kinech nebo i v místech mimo kino. Problém ani tak není v dotacích samotných, ale spíše v tom, že producenti se dnes snaží dostat do finální fáze všechny své rozpracované náměty. Přitom ne každý projekt, který na začátku vypadá velmi slibně, nakonec skutečně dobře i dopadne. Občas odpadnou důležití koproducenti, vymění se lidé ve štábu atd. U dokumentů se osvědčuje distribuce ve spolupráci s festivalem Jeden svět, kde i dokument, který je důležitý tématicky, ale v klasickém kinoprovozu může působit televizně, udělá výborné výsledky. Fond nemá ambici rozhodovat, co kam patří, ale chce podporovat zpracovávání zajímavých a důležitých témat a formálně novátorské filmy.

Kolika letošním žádostem byste vy sám zodpovědně udělil grant?
Samozřejmě všem, které grant dostaly. Vzhledem k prostředkům, kterými disponujeme, jsme podporovali převážně filmy s určitým zahraničním potenciálem a filmy, které by bez naší pomoci nemohly vzniknout. Výsledek se ukáže tak za dva, tři roky a do té doby se může leccos stát, ale myslím, že jsme potenciál podpořených projektů velmi důkladně promysleli z hlediska jeho uměleckého, distribučního a mezinárodního potenciálu a doufám, že některé z filmů budou pro český film jako celek osvěžující.

Které filmy, jimž fond loni dal grant, vás osobně zklamaly a které naopak přesvědčily?
Potěšily mě Kobry a užovky nebo dokument Takovej barevnej vocas letící komety. Není to úplně můj styl, ale cením si Domácí péče a jsem nadšený z debutantů, kteří úspěšně reprezentují ve světě. Často se říká, že se na český film dnes nedá koukat. Chápu to, ale diváci by taky měli pochopit, že v každé době existuje penzum dobrých filmů a penzum těch špatných a že když z americké produkce znají jen Marťana a podobné tituly, neznamená to, že celý americký film je skvělý. Prostě se naším filmem musíme prokousat a to dobré z něj stejně prověří až čas. 

Autor: Jana Podskalská

19.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 34
SDÍLEJ:
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
3 9

Babišovy dluhopisy? Sobotka označil jeho zprávu za politický pamflet

Na křižovatce ulic Boleslavská a V Kolonii došlo ke střetu Škody Fabia a policejního vozu, který pod houkačkami spěchal k jinému případu.
AKTUALIZOVÁNO
13

Jako z akčního filmu: houkající policejní vůz k případu nedojel

DOTYK.CZ

Technologie mění sport. Video by měla být povinnost

Fotbal je nejoblíbenější světový sport. Ale taky jeden z nejkonzervativnějších. I při světově nejsledovanějších zápasech rozhoduje většinou chybující lidský faktor. V jiných sportech už přitom byly začleněny do rozhodování moderní technologie. Přinést mají zpřesnění i zatraktivnění hry.

Francouzi žijící v Česku Le Penové nevěří. Do druhého kola by ji neposlali

Francouzi, kteří v prvním kole francouzských prezidentských voleb volili v Česku, by do finálního souboje poslali středového kandidáta Emmanuela Macrona a republikána Françoise Fillona. Plyne to z výsledků voleb na webu francouzské ambasády v Praze. 

Zvýšování platů učitelů i růst rozpočtu vysokých škol. Valachová ocenila dohodu

Rozpočtové plány státu na příští tři roky zahrnují podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) navýšení financí na změny ve školství o 3,5 miliardy i další dvě miliardy na profesní podporu učitelů. S výsledkem dnešního jednání vlády je spokojena.

AKTUALIZOVÁNO

Budvar má nového šéfa, Petr Dvořák byl manažerem v Prazdroji

Ministr zemědělství Marian Jurečka v pondělí představil nového ředitele Budějovického Budvaru. Stane se jím Petr Dvořák, bývalý šéf mezinárodního marketingu Plzeňského Prazdroje. Informaci Deníku potvrdila mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies