Další ročník největšího tuzemského filmového svátku je za námi. Porota hlavní soutěže rozhodla víceméně podle očekávání, jen několikanásobnou poctu českým snímkům čekal asi málokdo. Velkou cenu Křišťálový glóbus si odváží do Dánska tým filmu Ukrutně šťastni režiséra Henrika R. Genze – pochmurného dramatu z podivínského světa „severských bažin“. Film už je zakoupen i do české distribuce. Cenu za režii dostal Alexej Učitěl za film Zajatec o absurdnosti občanské války na Kavkazu. Největším překvapením se staly herecké ceny – kde si pro glóbus přišli postupně na pódium oba hlavní představitelé snímku Děti noci natočeného podle scénáře Ireny Hejdové – Martha Issová za roli Ofky a Jiří Mádl za Ubra. „Vůbec jsem to nečekal, takže nemám připravený projev,“ řekl užasle Mádl. „Moc všem děkuju!“ Christopher Lee si přišel převzít Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary. „Je to pro mě pohnutý okamžik. Překvapili jste mě. Vše, co jsem dosud udělal ve filmu nebo v divadle, jsem tedy udělal pro vás.

A musím objektivně říct, že jsem nebyl na lepším festivalu, než je ten váš. Nikde jsem neviděl tolik krásných žen jako tady – na prvním místě je ovšem moje žena,“ pravil galantně filmový Saruman. „No, jen čaroděj z Pána prstenů dokáže pronést tak skvělý projev spatra,“ zhodnotil jej uznale Marek Eben. Cenu za mimořádný umělecký přínos světovému filmu dostal také Ivan Passer, který oslavil na festivalu 75 narozeniny. Viděli jsme střihové ohlédnutí za festivalem (letos jej navštívilo téměř jedenáct tisíc hostů!) i vzpomínku na letos zemřelé osobnosti filmu – od Michelangela Antonioniho až po Josefa Vinkláře.

Žádná velká dramata

Hlavní soutěž nabídla různá témata a žánry – od komorních příběhů řešících krizi partnerských vztahů přes osudové střety světonázorů i kultur až po fantaskní příběhy a výpovědi o pocitu vykořeněnosti

v dnešní společnosti. Žádný film však nevybočil z běžného průměru, strhující prožitek, po kterém zůstává divák ohromeně sedět k kině, se nekonal. S výjimkou ztráty některých dekorací před zahájením se festival obešel bez větších trablů, nikdo nikoho nebičoval, nepadal do fontány, nikomu neshořela šála nebo jiný svršek (nešťastně zamčený host na toaletě bušící do dveří už snad patří k běžnému folkloru…).

Zato se děla spousta jiných, užitečných věcí – barmani ze stanu Kapitána Morgana nacvičovali každý den na trávníku s vypitými lahvemi vyhazování a chytání shakerů, batůžkáři jako každý rok utvářeli neformální náladu festivalu, společnost Pomocné tlapky předváděla své asistenční psy pro pomoc nevidomým.

V programu zaujaly dva filmy svérázného Američana Paula Mazurského – debut Bob&Carol&Ted&Alice z roku 1969, na svou dobu odvážný satirický pohled na sexuální revoluci 60. let, a režisérův poslední projekt – dokumentární humorná road movie o každoročním setkání tisícovek Židů v ukrajinské Umani Yippee: Cesta k židovské radosti. Režisér neopomněl dát při uvedení filmu k dobrému: „A tuhle znáte? Jde Žid po Manhattanu a potká druhého a říká: A už jsi slyšel o tom požáru? Načež druhý opáčí: Pšt, až zítra!“

Pozornosti se těšily půlnoční filmy – horory z britského filmového archivu, mj. Dracula, Pes baskervillský nebo Havran – a filmy sekce Nový Hollywood II (Poslední eskorta Hala Ashbyho nebo Altmanův McCabe a paní Millerová).

Hvězdné zívání i operní árie

V dokumentární soutěži figurovaly filmy René Heleny Třeštíkové i Slepé lásky slovenského filmaře Juraje Lehotského, v tradiční nabídce Dnů kritiků Variety zaujaly dánská Bojovnice a švédský Ciao bella. Velký zájem byl o vítěze Berlinale – film Tropa de elite (Elitní jednotka), syrový pohled do zákulisí speciální protidrogové jednotky, i o animovaný Valčík s Baširem a Gomorru (oceněný v letošním Cannes).

Tři největší letošní hollywoodské hvězdy, které převzaly Křišťálový glóbus za celoživotní dílo, pojaly festival po svém. Robert De Niro nezůstal nic dlužen své pečlivosti a připravil si na zahájení téměř dokonalý český projev, navíc úplně rozhodil Jiřího Bartošku. Danny Glover zůstal bezprostředním, unaveným aktivistou za spravedlnost a celou tiskovku prozíval, zato jeho o čtyřiadvacet let starší britský kolega Christopher Lee raději odložil původní program, aby nabral síly, a pak oslnil hosty Master Class přehledem o české kultuře a školeným zpěvem árií z Prodanky.

Původně ohlášený Nick Nolte nakonec nepřijel, takže jsme ho mohli potkat jen na plátně, v celovečerním dokumentu Nick Nolte: No Exit. Také Nikita Michalkov si odpustil karlovarskou becherovku a dal přednost natáčení druhého dílu Unaveni sluncem.

Zvláštní ceny převzali Dušan Hanák, Juraj Jakubisko a Ivan Passer (jenž letos předsedal porotě), kteří v letošním roce oslavili životní jubilea a na festivalu měli malou retrospektivu děl.