Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přibrzděte. Řítí se k vám VALL I

Praha - Celovečerní animovaný hit mistrů z Pixaru vstupuje do českých kin

13.8.2008
SDÍLEJ:

Poslední zvukovou prací Bena Burtta je VALL–I.Foto: Falcon

Dlouho jsme na něj čekali. A konečně je tu. S výjimkou Indiany Jonese, Harryho Pottera a Jamese Bonda snad nejsou žádní další hrdinové diváky tak nadšeně vyhlíženi jako jejich animovaní konkurenti. Jedním z nich je i hodně nestandardní robot VALL-I, který má po Nemovi, Randym z Příšerek a krysákovi Remym ten nejlepší předpoklad stát se populárním, zcela odzbrojujícím hrdinou.

Nápad natočit příběh o robotovi, kterého nechají lidé na Zemi jako trosečníka, dostali věhlasní veteráni z Pixaru Andrew Stanton, John Lasseter, Pete Docter a zkušený vypravěč Joe Ranft na obědě už před čtrnácti lety. V ateliérech studia tehdy právě vznikaly záběry k jejich prvnímu celovečernímu filmu Příběh hraček. Muži, kterým učaroval animovaný svět, doufali, že když se kovboj Woody prosadí, budou mít šanci točit i další filmy. „Jedním z nápadů, které se tehdy probíraly, byl i film o malém robotovi, kterého lidé nechají na Zemi,“ vzpomíná Stanton. „Neměli jsme pro něj žádný příběh. Byl to takový Robinson Crusoe – příběh bytosti, kterou – kdyby lidstvo muselo opustit Zemi – zapomněl někdo vypnout. A tenhle robot netuší, že by mohl přestat dělat to, co dělá… Neboli ukládá odpad.“

Tvůrci hledali inspiraci

u klasických scifi filmů sedmdesátých let. „Snímky jako 2001: Vesmírná odysea, Hvězdné války, Vetřelec, Blade Runner nebo Blízká setkání měly specifický styl, dokázaly mě pohltit a já vděčně věřil tomu, že ty světy existují,“ vysvětluje Stanton. „Řekl jsem si, že se pokusím o něco podobného.“

Natáčení předcházely velké přípravy – animační tým Pixaru se vypravil na exkurze do linek na zpracování odpadu, aby sledoval obří drtičky a další zařízení. Tvůrci se setkali s lidmi, kteří navrhují skutečné roboty, s vědci NASA

v Jet Propulsion Laboratory, navštívili konference o robotice a několik robotů si odnesli i do studia, včetně policejního robota pro hledání výbušnin. Každého robota navrhli speciálně podle funkce, kterou měl vykonávat. Když ho animovali a vytvářeli jeho osobnost, snažili se držet těchto funkčních omezení.

„Začali jsme VALL-I natáčet jako komedii, ale asi ve třetině jsme si uvědomili, že je to i romantický příběh,“ vysvětluje Stanton. „VALL-I je nevinný hrdina, který bezděčně ovlivní celý svět. Příběh se soustředí ale i na EVU. Její postava se v průběhu filmu ze všech nejvíc mění. Je pohledná, techno-sexy a vypadá futuristicky. On je navržený tak, aby dobře odváděl svou práci, a je orezlý, špinavý a ošklivý. Od začátku jsme si říkali, že to je skvělý základ pro dobrý pár a romantickou zápletku.“

Hello Dolly, sci–fi a Peter Gabriel

Výtvarník Ralph Eggleston (Úžasňákovi, Hledá se Nemo, Příběh hraček) se pro film inspiroval návrhy, které v padesátých a šedesátých letech vytvořila NASA, a také návrhy k Disneyho zábavnímu parku Tommorowland. „Nechtěli jsme vytvářet vizi toho, jak bude budoucnost vypadat. Zkusili jsme si představit, jak by mohla vypadat – což je mnohem zajímavější. Chtěli jsme, aby diváci věřili, že by takový svět mohl existovat,“ vzpomíná.

Tomu napomáhá i způsob, jakým je film natočen. „VALL-I vypadá úplně jinak než kterýkoliv jiný animovaný film. Vzhled a atmosféru jsme odvodili od zásadních scifi filmů šedesátých a sedmdesátých let. Hodně jsme si pohráli s nastavením kamerového software, aby se záběry víc podobaly 70mm kamerám Panavision, na které se tyto filmy natáčely,“ říká hlavní kameraman Jeremy Lasky.

Pokud jde o hudbu, měl Stanton jasno. Při práci na filmu Hledá se Nemo potkal skladatele Thomase Newmana, s nímž si báječně porozuměl. Oslovil ho tedy i pro film Vall –I.

„Práce s ním byla pro mě vždycky snem,“ říká. „Vzpomínám si, že o tomhle novém projektu jsem se mu poprvé zmínil v roce 2004 na Oscarech, když jsme tam byli kvůli Nemovi. Řekl jsem mu, že mám takový nápad, který kombinuje Hello Dolly a scifi. A upřímně jsem se bál, že už se mnou nepromluví. Ale ukázalo se, že hudbu k Hello Dolly složil jeho legendární strýc, Lionel Newman, takže šlo

v podstatě o rodinnou návaznost.“ Tvůrčí tým doplnil ideálně Peter Gabriel, který napsal skladbu Down to Earth, jež zní na konci filmu. „Tom si jel s Peterem do Londýna zajamovat a byla to láska na první pohled,“ říká Stanton o Newmanovi. „Najednou jsme měli úžasnou píseň Down to Earth, která překonala moje nejdivočejší představy. Peterův text je famózně prostý, ale přitom naprosto výstižný. Prostě paráda!“

Dodejme, že v české verzi uslyšíme Jana Maxiána, Terezu Bebarovou, Tomáše Racka, Milana Šteindlera, Aleše Hámu, Naďu Konvalinkovou a další.

Autor: Jana Podskalská

13.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení