Střekovská kamera 2013: Dokumenty a reportáže, prý dlouhé a nudné

Ústí nad Labem /FOTOGALERIE/ - Hlavní cenu za film „Zo života Života" si Slovák Lubomír Patsch nepřevzal, první cenu má Alena Krejčová z Ústí za snímek Císařské hody s právem… Střekovskou kameru 2013, mezinárodní soutěž neprofesionálních filmařů, hostil v pátek 8. února i den poté Národní dům v Ústí.

13.2.2013
15 fotografií

Vítězka 1. ceny Alena Krejčová.Foto: DENÍK/Radek Strnad

Z bezmála stovky filmů vybrali pořadatelé 46. ročníku Kamery 40 snímků různých žánrů autorů z Prahy, Brna, Liberce, Frýdku, obou Ústí, SR či SRN.

Chyběl bohužel velký favorit loňských let Petr Beran (Brno). „Stala se zvláštní věc. Poslal snímky doporučeně, do Ústí na poštu přišly, byly tu 10 dnů a vrátily se mu zpět jako nedoručené. A to jsme na poštu chodili denně a ostatní filmy přišly," byl smutný Petr Špás, pořadatel Kamery.

Těšili ho diváci, sál byl stále plný, židle museli pořadatelé přidávat. „Podle poroty jinde v ČR tolik lidí nechodí," řekl. Vstup ovšem byl zdarma.

Dlouhé, nudné…

Pavla Trdlu, šéfa a režiséra i po ČR úspěšného poloprofesionálního divadla Mladá scéna z Ústí, mrzela úroveň filmů. „Byly to většinou dokumenty a reportáže, dlouhé, nudné… Každý amatér vezme kameru a natočí hodně filmu, ale pak je mu líto to sestříhat," soudil. „Líbil se mi film o přípravě rekonstrukce bitvy Zánik pevnosti na Rýznarově palouku od Jaroslava Kolčavy. Jinak ale tvůrci dokumentů moc nenabídli. Natočit 17 minut o ničem, plýtvat energií a penězi na snímek, který nezaujme není to bída?" ptal se.

Ještě „tvrdší" byl František Šmahel, vlastník soukromého kina Biograf U Františka v Ústí, bývalý kameraman ČT. „Ve filmech bylo moc chyb. Škoda že u nás po revoluci zanikly filmové kroužky, kde se autoři učili základům práce s kamerou, stříhání filmů a další nutné věci. Kvalitní technika dnes sice ´za amatéry´ film ´natočí´, ale chybí filmová řeč a rytmus. Ty jsou podstatné," byl František plný skepse.

I kouzelník Budín

Když po vyhlášení výsledků zjistil, že jeho společný snímek s Vladimírem Chudomelem„Kdo ví…" cenu nezískal, už jen vtipkoval: „Ještě musíte vyhlásit výsledky za pátek. Ceny dostaly jen filmy ze soboty." Bez ocenění tak zůstal Františkův film o kouzelníkovi Františku Budínovi, známém i z dvojice s komikem Felixem Holzmannem.

„Soutěžní kolekce byla velice vyrovnaná," mnul si ruce pořadatel Petr Špás. „Nepřišel propadák, na který by se nedalo dívat. Přímo ze židle mě žádný film nezvedl, ale velice se mi líbil třeba animovaný snímek o historii Karlova mostu, jeho stavbě a lidech kolem něj. Bohumil Kheil z Prahy snímek ´Trochu o vejcích, mostě, sochách a rokenrolu´ poskládal z 815 fotografií, které zanimoval. Chytlo mě to, pan Khail má velice originální rukopis. Jeho filmy jsou vtipné, zajímavé," dodal Špás ke snímku, který získal 2. cenu Střekovské kamery.

„Štěstí pokoušeli" ve 46. Kameře z ústecké tvorby Marie a Ivo Renotiérovi (každý za sebe), Zdeněk Patzenhauer či Zdeněk Koníř a Eduard Pech.

Opilec a hlemýždi

„Ústečáci měli tradičně bohatou a pestrou kolekci. Pěkná je i jednominutová anekdota ´Na dvoře´ Zdeňka Patzenhauera, ze SRN přišla anekdota Výmluva (hop hop). Říkal jsem Reineru Hässelbarthovi z Berlína, že je jeho finále geniální. Jeho hrdina se opije, jde pozdě domů, za dveře bytu tedy postaví hlemýždě a popohání je dovnitř slovy Hop hop, snad už to teď zvládnete," smál se pořadatel Petr Špás.

Marie Renotiérová, autorka snímku o nadšené a skvělé ústecké atletické šampionce Bedřišce Kulhavé, ještě před finále tipovala na vítěze Eduarda Mocka za „Veselý příběh". „Líbil se mi nejvíc," řekla. Sama cenu nemá, ani jí doporučený „Veselý příběh" ne. Ale její manžel Ivo má čestné uznání za „Trochu historie".

Víno, kroje, muzika

Hlavní cenu dostal film „Zo života Života" od Lubomír Patscha ze Slovenska. Ale nepřijel, nejlépe umístěným přítomným filmařem tak byla Alena Krejčová (Ústí). Její „Císařské hody s právem", dokument z tradičních lidových oslav, Císařských hodů na Slovácku, má pěknou hudbu, úžasné vyšívané kroje, zlaté vínko. Ukazuje nadšení obce, která svou slavností žije.

Ústečanka, učitelka na penzi, opět točila snímek s pomocí svého manžela. Na fotografii u tohoto článku jsou ovšem po jejím boku dva muži. Proč?

„Reportáž jsme točili na Slovácku na tři kamery. Není to tedy jen má práce, kameru držel Eduard Pech a druhou můj manžel Zdeněk. Já pak film sestříhala podle scénáře," vysvětlila. Ten snímek přitom stojí zato. Zní tu pěkná hudba, žádné umělé dechovky. Sukénky se jen točí, člověk by Slovácku jeho tradice záviděl. Tak teď alespoň máme o lidové oslavě pěkný film.

Autor: Radek Strnad