Když se řekne Věčný svit neposkvrněné mysli nebo V kůži Johna Malkoviche, mají nejspíš příznivci scenáristy Charlieho Kaufmana jasno. Autor (nejen) výše zmíněných filmů je proslulý dvěma věcmi. Píše originální scénáře o tom, co se děje (nebo by se mohlo dít) v našich hlavách a paměti, a nesnáší mediální pozornost. Takže ho prakticky nikde nelze potkat… A i když mu táhne skoro na šedesát, tvůrčí elán jej neopouští. Ke svému oblíbenému tématu lidského vědomí (a podvědomí) a ironii se vrátil i v novince Anomalisa. A znovu překvapil: napsal a natočil ji v animované verzi. Jeho hrdina Michael připomíná trochu Theodora z Jonzeho snímku Ona – svými schopnostmi pomáhá druhým, sobě ale pomoci neumí. Michael se úspěšně živí jako tzv. životní motivátor, který i největšímu outsiderovi dokáže vysvětlit, jak smysluplně a šťastně žít. Ve vlastním životě ale beznadějně tápe…

Zdroj: Youtube

Z francouzských studií potkáme v kinech hned tři novinky, všechny stojí za pozornost. Vizuálně strhující opus Jeana-Jacquese Annauda Totem vlka je už staršího data, běžel loni na Berlinale. Opět ale stvrzuje Annaudovy filmařské kvality, zejména talent ke snímání přírody a zvířat, v tomto případě vlků (točilo se mimochodem se skutečnými). Líčí příběh mladíka, jenž hledá v době kulturní revoluce politický i duševní azyl v mongolské stepi a ve vztahu k vlčímu mláděti. Pozoruhodné je, že navzdory zákazu natáčet po Sedmi letech v Tibetu na čínské půdě přišli za režisérem sami Číňané s nabídkou na koprodukci tohoto filmu.

Zdroj: Youtube

Můj král je syrové milostné drama z dílny herečky a režisérky, jež si říká Maïwenn, která s ním loni soutěžila v Cannes. V příběhu destruktivního vztahu, kde se daný pár navzájem ničí, a přitom ani jeden nedokáže žít bez toho druhého, excelují Vincent Cassel a Emmanuelle Bercotová – která si z Cannes odvezla právem Cenu za nejlepší ženský herecký výkon.

Filmem Hledání se po čase připomíná francouzský herec, scenárista a režisér Michel Hazanavicius, jehož němý Umělec vyhrál pět Oscarů. V dalším snímku se inspiroval americko-švýcarským dramatem režiséra Freda Zinnemanna Poznamenaní, který u nás v roce 1949 vzbudil pozornost tím, že jeho dětský představitel českého původu Ivan Jandl vyhrál za svůj výkon Oscara. Hledání se odehrává v letech1999-2000 během války v Čečensku a líčí příběh zdravotní sestry, jež se ujme čečenského chlapce, po němž zoufale pátrá během exodu civilního obyvatelstva starší sestra. Trojici doplňuje Kolja, rekrut, jehož zvolna zevnitř nahlodává každodenní válečný režim. Vedle Annette Beningové potkáme Berenice Bejó, jež si zahrála i v Umělci.

Zdroj: Youtube

Českou parketu zastupuje hraná komedie Jiřího Chlumského Dvojníci. Příběh z pera Petra Hudského o zručném podvodníkovi a proutníkovi těží z klasické záměny dvou podobných mužů a hlavní roli si zahrál Ondřej Sokol.

Dokument Trabantem do posledního dechu se na plátna vrací novodobý český cestovatel Dan Přibáň, který už ve svém kuriozním voze německé výroby podnikl několik cest, jež zmapoval před kamerou. Na zatím nejnáročnější expedici vyrazil s posádkou dvou žlutých trabantů, polského Fiatu, čezety, jawy a dokonce dvou invalidních vozíků. Vyjel z australského Perthu a během půlroční výpravy se podíval do Východního Timoru, Indonésie, Malajsie a Thajska.

Zdroj: Youtube

A konečně, pro nenáročné fanoušky animované pandy ovládající prastaré bojové umění je tu zpět Kung Fu Panda, už potřetí. Zavalitý pohodář byl už lecčím, včetně Dračího bojovníka, teď se má ale stát učitelem. Což ho údajně ještě více zdokonalí v kung-fu. Pětice žáků svěřená k výuce je ale spíš postrachem a zvládnout chaos v tréninkovém sále je takřka v nadlidských silách. Animace zůstává velmi solidní, potěší znovu i hudba Hanse Zimmera, s kvalitou scénáře je to ale díl o dílu slabší. Jak začnou tvůrci vykrádat sami sebe, je čas odejít důstojně středem… Tak třeba to ještě před čtvrtým filmem někdo scenáristům řekne.

Zdroj: Youtube