Sir Ridley Scott, proslulý filmař, který znovuobjevil žánr sci-fi filmu. Po Vetřelci, průkopnické kombinaci sci-fi a hororu, následoval Blade Runner, jeden z filmů zásadně ovlivňující žánr a také jeden z nejvíce ceněných filmů současnosti. V jeho novém filmu Prometheus se můžeme těšit na mnohem akce, napětí, úděsu a vzrušení. To vše se rozpoutá letos v červnu po celém světě. Scott vytvořil novodobou mytologii, ve které se tým průzkumníků snaží najít klíč k počátkům lidstva na Zemi. Na palubě kosmické lodi Prometheus se vydávají na vzrušující cestu a to do nejtemnějších koutů vesmíru. Tam musí vybojovat děsivou bitvu o záchranu budoucnosti lidské rasy.

Něco mi od Vetřelce nedalo spát

Ačkoli Ridley Scott v posledních třech dekádách nerežíroval sci-fi snímek, jeho zájem o tento žánr nikdy nezeslábl. "Další sci-fi film jsem nenatočil tak dlouho, protože jsem byl zaneprázdněný natáčením jiných filmů a objevováním dalších žánrů. A upřímně řečeno jsem nenarazil na něco hodnotného, originálního a silného. V tomto filmu se spojují všechny tři věci. " Nápad na film Prometheus dostal po náhodném zhlédnutí jedné scény z filmu Vetřelec. Tajemná bytost, obří tvor s roztrženou hrudí, který připomínal člověka, jej nadále znepokojovala. "Něco mi od Vetřelce nedalo spát," říká Scott. „Kdo to byl? Kde se vzal? Jaké bylo jeho poslání? Jaké technologie jeho druh vlastní? Tyto otázky byly jen odrazovým můstkem."

Nová mytologie

Prometheus začal svůj život před mnoha lety již ve Vetřelci. Film otevírá nové myšlenky a otázky, které upoutaly filmařovu obrovskou fantazii. Scott dodává: „Z těchto tvůrčích procesů vyvstala nová mytologie, ve které se tento originální příběh odehrává. Horlivý fanoušek pozná řetězce DNA vetřelců, ale myšlenky řešené v tomto filmu jsou jedinečné, dalekosáhlé a provokativní. Prometheus je pozoruhodný způsobem vyprávění, který jsem dlouho hledal."

Scénárista Jon Spaihts dodává: „Nejtěžší na tom bylo, že jsem nedostal žádné podklady. Všechno se muselo vymyslet. Při vytváření celého světa jsme se Scottem měli obrovské pole volnosti. Je to odvážný, instinktivní projekt a doufejme, že i ta poslední věc, kterou by čekali." Jakmile byl scénář na světě, vyvstaly další myšlenky: Během cesty se vědci posádky setkávají s „tvůrci" – bytostmi, které možná vytvořili život na naší planetě. Posádka kosmické lodi Prometheus a mega-korporace financující jejich velmi drahou misi, aby zpochybnily existenci bohů. Kdo však zná řeckou mytologii, z nichž pochází název lodi, pustit se do boje s bohy, je hodně špatným nápadem." Centrální metaforou filmu je báje o řeckém titánovi Prométheovi, který se vzepře bohům tím, že dá lidem oheň, a je za to potrestán," vysvětluje Scott. "Když mluvíte o mýtu, po kterém je film pojmenován, máte co do činění s bohy – s bytostmi, které nás stvořili - a co se stane, když jimi opovrhujeme."

Hledání bohů

Tým vědců a badatelů na palubě Prométhea se vydává na cestu, aby našel odpovědi na některé z nejniternějších otázek života. Dva mladí, skvělí vědci Shaw (Noomi Rapace) a Holloway (Logan Marshall-Green) mají poněkud rozdílnou motivaci, proč se expedice účastní. Shaw je věřící a chce se s bohy setkat, aby prohloubila svou víru, zatímco Holloway se snaží uvést věci na pravou míru. Jako archeologové objevili stopy jeskynních piktogramy z dávných civilizací po celé Zemi a všechny tyto stopy poukazují na jedno jediné místo ve vzdáleném vesmíru. Zbývá jen přesvědčit korporace, aby jejich misi zafinancovaly.

Nikdo z nich nebyl připraven na nepředstavitelnou hrůzu, kterou při tom zažijí. "Když jejich mise byla schválena, očekávali, že budou objevovat laskavé tvory, kteří jim rádi poskytnout odpovědi na některé z našich největších záhad," říká výkonný producent Michael Ellenberg. "Jinými slovy, doufali, že potkají bohy. Ale tyto bytosti jim ukázaly úplný opak. Jsou to nebezpeční netvoři."  "Posádka Promethea si myslela, že míří do ráje, ale čekal je jen temný a děsivý svět," dodává Jon Spaihts. "Chladný a nesmiřitelný svět podobající se peklu."

Na planetě se tým Promethea setkává se zbytkem civilizace ve formě některých velmi nebezpečných prvků, včetně různých forem biologie a biomechaniky, které jsou schopné v mžiku zlikvidovat své oběti. "To nás přivádí k otázce," říká Scott, "jaké by mohly být důsledky setkání s vyšší bytostí, jejíž schopnosti jsou těžko pochopitelné lidstvu." Jinak řečeno: Možná, že je lepší některé věci nechat neprozkoumané.

Ridley postavil největší hřiště pro mimozemšťany na světě

Ačkoliv Ridley Scott už dlouho využívá nové triky včetně počítačem vytvořených obrazů, je také známý svou vírou v opravdové natáčení. V dnešních filmech se silně spoléhá na počítačovou animaci. Z tohoto pohledu je Prometheus raritou: představuje monumentální sci-fi svět, kde většina ze scén, rekvizit a kaskadérských kousků je skutečná. Tím vytváří přesvědčivou a působivou realitu, s jednou ohromující scénou za druhou. Jak říká jeden člen týmu: "Ridley postavil největší hřiště pro mimozemšťany na světě." Herci a štáb byli ohromeni úsilím výtvarníka Arthura Maxe a jeho uměleckého týmu. "Je těžké změřit, jak se podíleli na záběrech," říká Ellenberg. "Bylo to inspirující na mnoha úrovních. Je tam tolik decentních a instinktivních věci, které se přihodí pouze při reálném natáčení. Všichni se chovají přirozeněji. Každý detail byl založen na reálném podkladu. Některé z nich jsou poměrně nadnesené, ale pochází z našeho světa."

Produkce natáčela v Pinewood Studios ve Velké Británii, včetně slavného "studia 007" (jedno z největších studií v Evropě, na zhruba 59.000 metrech čtverečních). Ve studiích filmaři museli natáčet na pět etap a zvětšit velikost plochy 007 nejméně o třetinu. Natáčení bylo zahájeno v srpnu 2010, ačkoli přípravné práce začaly mnohem dříve. Arthur Max navrhnul nejen kosmické lodě a vozidla, ale i krajinu planety, na které se výprava pohybuje. Budovy a kosmické lodi, které tam objeví, byly také na něm. U lodi Prometheus Max říká, že chtěl navrhnout loď, která by představovala nejmodernější technologie potřebné ke zkoumání nejhlubších koutů galaxie. „Podívali jsme se na návrhy NASA a Evropské kosmické agentury a pohrávali si s myšlenkou, jak to bude vypadat za další generaci." Max pak navrhnul vnitřek, který ladí s vnější podobou lodi.

První 3D film Ridleye Scotta

Prometheus je Scottův první film natočený digitálně a ve formátu 3D, jehož technické možnosti zlákaly už nejednoho filmaře. Scott a Wolski použili tuto technologii pro zvýšení akce a napětí v malých uzavřených prostorech. V tomto žánru Ridley Scott opět definoval stále se posouvající hranice vyprávění příběhů, a to jak vizuálně tak i tematicky. Jak sám poznamenává, zajímá jej všechno - od příběhu po casting, od dekorací a kostýmů po nové způsoby, jak příběh vyprávět.  "Až uvidíte Promethea," uzavírá Scott, "zažijete něco zcela neočekávaného."

(zdroj: Bontonfilm)