Fúsi: těžké je začít žít

Praha /RECENZE/ - Islandský režisér Dagur Kári vypráví s humorem křehký příběh severského Metráčka.

29.1.2016

ZMĚNA. Pro Fúsiho začne život na tanečním kurzu (Gunnar Jónsson a Ilmur Kristjánsdóttirová). Autor: Artcam

Fúsi. Pod tímto zvláštním titulem se skrývá skromný islandský snímek Dagura Káriho o nesnadném dospívání, k němuž titulní hrdina doklopýtal trochu opozděně. Zavalitý a poněkud dětinský Fúsi už oslavil čtyřicátiny, ale dosud žije u matky. Hranici, kdy se mohl osamostatnit, dávno minul a teď už má jen strach. Ze života i jakékoli změny.

Fúsimu, který svým údělem připomíná našeho Metráčka od Josefa Pinkavy z roku 1971 (který měl ale ženskou hrdinku), to notně komplikuje jeho obezita a mužská nesmělost. Kvůli obojímu se navíc často stává terčem šikany ve svém okolí, především pracovním. Jediný prostor, kde se Fúsi cítí dobře a který je tak trochu lékem na jeho komplexy, je velká plastická deska – druhoválečné bojiště s modýlky tanků a vojáků. Tady, v domácím zázemí, prožívá velký muž s malými cíly a zranitelným nitrem svůj náhradní život. Promýšlí taktické manévry, velí jednotkám a přeskupuje tanky… Než je donucen přítelem své matky, který se už na to nemůže dívat, k návštěvě kurzu westernového tance, kde potká energickou dívku. A u sebe v domě ještě jednu, ale mnohem menší, hravější. A právě tyhle dvě klíčové postavy, dospělá žena a malá osamělá holčička, ho přimějí konečně dospět.

Autor scénáře a zároveň režisér Kárí vypráví aktuální příběh dnešních dnů, kdy má řada mladých mužů problém postavit se na vlastní nohy. Fúsi má ale něco navíc. V jeho případě nejde jen o lenivost synáčků z „mamahotelů", nýbrž i o nízkou sebedůvěru a chybějící impuls. Nakopnutí, které člověk potřebuje, aby mohl začít žít. Osudové setkání, profesní šanci, cestu… Pro Fúsiho je to žena, jež ho naučí myslet na druhé. A přestože jejich příběh má otevřený konec (neboť ho netočil Američan, nýbrž Islanďan), je to konec dobrý. Protože člověk má umět vylézt z ulity a porvat se se životem.

Kárí vypráví příběh svého hrdiny se sympatickým nadhledem, mimo jakákoli klišé, k nimž to mohlo svádět, a s příznačným severským humorem. S příkladnou lehkostí kombinuje scény něžné (noční píseň na přání v autě), brutální (šikana od kolegů) i vtipné (dětská vzpomínka na matku s milencem). Osamělost i dojemnou infantilitu svého hrdiny vystihne během několika záběrů, třeba když ho nechá pouštět ve vánici před domem autíčko na dálkové ovládání. Dlužno ovšem říct, že film stojí na hlavním představiteli Gunnaru Jónssonovi, pro něhož psal režisér scénář od samého začátku a který je až do finále naprosto odzbrojující.

Vcelku právem získal Fúsi tři ceny na mezinárodním festivalu Tribeca v New Yorku: za scénář, režii a nejlepšího herce.