VYBERTE SI REGION

Hany: debut, který potopil sám sebe

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Ne vždy musí být celovečerní debut svěžím závanem. Snímek Hany debutujícího Michala Samira je toho pádným důkazem. Osmadvacetiletý absolvent režie se podílel jako herecký supervizor na celovečerním debutu Bez doteku kolegy Matěje Chlupáčka, ten to nyní kamarádovi vrátil a zaštítil Hany jako producent.

10.5.2014
SDÍLEJ:

HANY. Český film Michala Samira a Matěje Chlupáčka (na snímku Ondřej Malý).Foto: Cinemart

Na začátku projektu, který už delší čas před premiérou lákal do kin na „film natočený v jediném záběru", stál vcelku dobrý nápad. Autor scénáře a režisér se rozhodl převést na plátno pocit z dnešní společnosti, respektive jejích určitých vrstev, které nuda a prázdná náplň dnů může dovést až k antispolečenskému chování. Pokusil se jej zachytit na krátkém časovém prostoru během jedné noci, v klubu, kde se scházejí mladí a tráví čas tak trochu prázdnými řečmi, popřípadě literárními večery. A kde se – ve městě fotbalu (točilo se v Plzni) - může odehrát ještě cokoli jiného, akčnějšího, agresivnějšího… Jakákoli snaha o zachycení pocitů bývá ovšem ošidná. Zvláště když se autor nepokusil o nosnější vypravěčskou linku ani vykreslenější charaktery, nýbrž spolehl se na ilustraci pocitu, dialogů či akcí, jež k sobě takřka nic neváže. Těžko říct, zda během příprav filmu existoval pevnější scénář. Pokud ano, tvůrci na něj rezignovali ve chvíli, kdy se rozhodli pro odvážný krok – nakonec ne jeden, nýbrž tři dlouhé záběry (jak přiznali na tiskovce). V zájmu autenticity (včetně hereckého projevu) to mohlo klapnout. Jako začínající filmaři ale dostali sami sebe do pasti.  Byli nuceni podřídit způsobu vyprávění všechno – včetně scénáře, který prakticky neexistuje.

Na plátně sledujeme kavárenskou debatu nijak pevně daných charakterů - dívky, již nudí její partner, ale nedokáže ho opustit, protože je moc hodnej, „lídra" party ovládajícího náladu společnosti díky masce velkého „macha", kterou ale v intimní chvíli ve dvou dokáže odložit, poety žijícího v romantických iluzích, popřípadě rodiné scénky z nedalekého domu, kam nás jeden z dlouhých záběrů kamery zavede – soužití úmorně starostlivé matky a popudlivého otce. Ne že bychom to všechno důvěrně neznali z vlastních zkušeností. Tvůrci ale postavy nikam dál neposouvají, v okouzlenosti formálním experimentem se jim naopak postupně, včetně motivací a činů, ztrácejí a otupují pozornost. Výjimečně, když kamera vykročí ze statického prostředí podniku či jediné ulice do okolí, dostane film osvěžující šmrnc. Nebo když některý z herců zaujme sólovým výstupem (Ondřej Malý).

Dlužno říct, že pro herce nebylo natáčení nejsnadnější, a tím spíš zaslouží uznání – především Jiří Kocman a Ondřej Malý, své party uhrály se ctí ale i Hana Vagnerová a Jitka Schneiderová. Film má několik dobrých míst, třeba procházku a dialog Hanky s jejím průvodcem nebo mladíkovo setkání s otcem. Jinak ale působí jako scénáristické cvičení se stagnujícími situacemi a násilně roubovanými motivy (střet s fotbalovými agresory a následný divoký mejdan), které budí dojem dramatického finále, divák při nich ale zůstává chladný. Zajímavější je práce s kamerou, zvukem a hudbou (skvělý Boris Carloff!), které pomáhají utvářet noční náladu městských ulic a situací.

Někdy je zkrátka méně více. Herec Jiří Mádl byl ve svém svém debutu Pojedeme k moři k profesi jako takové pokornější. A uspěl. Michal Samir je minimálně citem pro filmovou náladu a obraz slibným tvůrcem. Jako autor generační výpovědi, viděné zjednodušeně jen skrze extrémy a experimentující na úkor diváka, už tolik invence neprokázal.

Autor: Jana Podskalská

10.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

Klub Kanál dostal "trest" za rvačky. V lednu musí zavřít

Písek – Dance club Kanál v Chelčického ulici v Písku bude mít po celý leden zavřeno. Rada města schválila stejně jako před rokem u nedalekého podniku La Noche odejmutí výjimky prodlužující provozní dobu. Důvodem byly rvačky, ke kterým zde letos došlo. „Musíme měřit všem stejně," podotkl místostarosta Písku Jiří Hořánek.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies