Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Herec Jaroslav Plesl: Čtyři slunce je film o životních krizích, ale i lásce

Praha /ROZHOVOR/ - Ve Slámově novém filmu Čtyři slunce, který měl premiéru minulý čtvrtek,  hraje jednu z hlavních rolí čím dál ceněnější i obsazovanější Jaroslav Plesl.  Plesl je divadelní, filmový, televizní a rozhlasový herec. Po absolvování brněnské JAMU v roce 1999 nastoupil do Městského divadla Zlín, kde odehrál řadu významných rolí. Od roku 2001 je členem souboru Dejvického divadla. Mimo Dejvické divadlo hostuje Jaroslav Plesl v Divadle Na Jezerce, Divadle F. X. Šaldy v Liberci a v pražském Činoherním klubu. Zde ztvárnil hlavní roli Christyho Mahona v inscenaci Ondřeje Sokola Hrdina západu, za kterou získal v roce 2007 Cenu Alfréda Radoka. Za roli Patky ve filmu Davida Ondříčka Grandhotel byl nominován na Českého lva, dále hrál například ve filmech Pravidla lži, Muži v říji, Největší z Čechů nebo Zoufalci. V televizi mimo jiné moderoval dokumentární cyklus Štíty Království českého, moderuje i jiné akce spojené s divadlem nebo filmem.

13.3.2012
SDÍLEJ:

Jaroslav Plesl ve filmu Čtyři slunce režiséra Bohdana SlámyFoto: Falcon

Když jste se domlouval s Bohdanem Slámou na roli Jardy ve Čtyřech sluncích, uvažoval jste prý ještě o roli v jiném českém filmu a v jedné fázi jste hrál skoro v obou filmech. Co nakonec rozhodlo pro Čtyři slunce?

Ve stejné době jsem měl točit film Ve stínu s Davidem Ondříčkem. Vše už bylo prakticky domluveno a i produkčně by se oba projekty daly zvládnout, ale Bohdan Sláma se zamiloval do mých vousů, které jsem měl ve filmu Muži v říji a rozhodl se, že je musím mít i ve Sluncích. A u Ondříčka byla podmínkou holá tvář. A přes to nejel vlak. Strašně mě tenkrát mrzelo, že to u Davida nedopadlo, jsme mnoho let kamarádi a jeho scénář byl výborný.  Ale s odstupem času chápu, že Bohdan neměl jinou možnost, než mě postavit před tuto volbu a říct „buď a nebo“. A abych byl úplně upřímný - on to vlastně za mě rozhodl Ondříček. Už měl dost toho dohadování – vousy, nevousy, lepit, nelepit, paruka, neparuka - a pět dní před začátkem natáčení mě přeobsadil. Všichni tehdy chtěli vyhovět všem, ale to není možné. Přišel jasný a tehdy tvrdý úder, ale byl správný a jediný možný.

 

S Bohdanem Slámou jste pracoval poprvé – co je pro něj jako režiséra specifické?

Je to citlivý, pokorný a velice lidský režisér. Zabejčený jurodivec, ke kterému se dá velice přilnout, důvěřovat mu a velmi demokraticky a kreativně pracovat. Témata, která zpracovává, vycházejí z něho. Točí podle vlastních scénářů, které jsou konkrétní, uvěřitelné, hluboké, vtipné, dramatické a lidské.

 

Váš hrdina Jára se ve filmu ocitne v totální životní, manželské, duchovní i pracovní krizi – čím vám byl blízký a čím vás odpuzoval?

Neodpuzoval mě ničím. Odpuzují mě tupci a nácci. Naopak kamarádů, jako je Jára, mám docela dost. Moc mu to v životě nevychází, ale je to dobrý chlapík a snaží se. A už to mi stačí k velikým sympatiím.

 

Co je podle vás tématem filmu Čtyři slunce?

Když jsme začali točit, měl jsem pocit, že je to film o životních krizích. Ale je především o hodnotě rodiny, přátelství, lásce, touze a o hodnotách lidského života.  O snažení a také o mystice. Je na divákovi, kterému tématu dá přednost.

 

Ve filmu vyrazíte na magickou cestu s blouznivcem Karlem v podání Karla Rodena – byla vám něčím blízká tato magická poloha filmu? A čím?

Tohle téma mám rád. Jednak jsem v divadle plném esoteriček, kde když jdete kolem dámské šatny, uslyšíte buď: „Kámen ti sám nepromluví!“ nebo „Náhoda neexistuje.“ V pánské šatně je to pak zdrojem mnoha veselých okamžiků. Jinak tuto oblast a tento způsob vnímání světa respektuji, i když to beru s rezervou. Nicméně hovoří-li někdo s kamenem a má pak z toho dobrou náladu, tak mu to přeji a závidím. Já někdy neumím mluvit ani s lidmi. Návrat ke kořenům lidství, k přírodě a vnímání vesmíru jako provázaného celku, který funguje tak, jak ho vnímáte a co do něj vysíláte, je mi sympatický.

 

Ve filmu hrajete otce dvou dětí – čím vás zaujala nebo obohatila spolupráce s dětskými herci a vůbec vaše filmová otcovská role?

Marek Šácha, který hraje mého syna, už není dítě. Je to zatraceně talentovaný mladý herec, kterého je třeba respektovat a brát ho vážně. Byl skvělý už na kamerových zkouškách. Veškeré herecké manýry a zlozvyky ho minuly, protože neprošel žádným hereckým vzdělávacím institutem. Malá Anička je opravdu ještě holčička. Tam bylo třeba se nejprve skamarádit, aby ke mně získala důvěru a byla jak v mojí přítomnost, tak i v přítomnosti ostatních filmařů a ve společnosti kamery, světel a všeho, co k tomu patří, spontánní. Byla báječná. Chce to jenom o trošku víc času. To, že se občas mrkla do kamery, nic není.

 

Film se natáčel na vesnici v jižních Čechách. Cítíte se dobře na venkově, když se zastaví čas a život plyne v jiném tempu? Jak plynulo natáčení tohoto filmu?

Tak v Miroticích se čas rozhodně nezastavil. Natáčení bylo dost náročné, mnohdy i šestnáct hodin na place. Do toho jsem jezdil do Prahy hrát divadlo. Takže nakonec spíte tři hodiny denně, a když je to tak dva měsíce, promění se vám to všechno v takovou šmouhu, v řeku událostí, která vás unáší, a vy se jen rozhlížíte, kde jste, a co se s vámi děje.

 

Hrajete ve filmech, ale zároveň jste i velmi angažován v divadle, v Dejvickém divadle máte i stále angažmá. Co je magičtější - film nebo divadlo?

To je odlišná magie. Divadlo se zkouší třeba i tři měsíce. A pak představení začne a za tři hodiny skončí. Máte tam diváky, kteří jsou vašim regulérním partnerem a ten večer s vámi spoluvytváří. Film je o okamžiku. V jednom okamžiku musíte vystřihnout pokud možno co nejlépe danou scénu a už se k ní nikdy v životě nevrátíte. Pak už ji ani nezkazíte, ale ani nevylepšíte.

(zdroj: Falcon)

 

Autor: Redakce

13.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Otec a syn Bushovi
1 16

Rodina Bushů se připojila ke kritikům Trumpa. Jeho poradní tým se rozpadl

Ilustrační foto
4

Ve Dvoře Králové přišli o hrocha. Zemřel dva měsíce od převozu

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Libanon zrušil zákon, který umožňoval pachatelům znásilnění vzít si své oběti

Aktivisté za práva žen se radují. Dlouho požadovali zrušení článku 522 trestního zákona, ke kterému nyní došlo. Jejich kampaň podpořil ministr pro záležitosti žen Jean Oghassabian, který uvedl, že zákon je "z doby kamenné". Podobné právní předpisy byly nedávno zrušeny také v Tunisku a Jordánsku.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení