VYBERTE SI REGION

Hřebejkovy Líbánky doplatily na scénář

Praha /RECENZE/ - Režie i nálada svatebního dramatu se povedla, horší je to s příběhem. Aňa Geislerová je ovšem brilantní… Rozporuplný pocit. Ten člověka jímá nad novým filmem Jana Hřebejka Líbánky, který měl ve středu pražskou premiéru a dnes vstupuje do kin. Tvůrčí tandem (scenárista Petr Jarchovský a Jan Hřebejk) jím završuje volnou trilogii o vině a trestu a o tom, jak lze různými úhly pohledu vnímat tutéž věc.

22.8.2013
SDÍLEJ:

LÍBÄNKY. Aňa Geislerová a Stanislav Majer předvádějí jako Tereza a Radim v Hřebejkově filmu mimořádně vyrovnané výkony. Foto: Falcon

Dlužno říct, že po režijní stránce a až na výjimky i ve vyrovnanosti hereckých výkonů jsou na tom Líbánky lépe nežli Kawasakiho růže a Nevinnost. Zrazuje je ale scénář, který potenciální sílu filmu sráží na kolena.

Atmosféra vzrůstajícího neklidu

Až téměř do poloviny se chce volat: konečně dobrý příběh! Než se utopí v balastu slov a těžko uvěřitelné konstrukci. Příběh začíná slibně – po svatebním obřadě v kostele odjíždějí novomanželé Radim a Tereza se svatebčany na venkovské sídlo na samotě, kam se vloudí i neznámý mladík Jan, kterého před tím potkal Radim v místní optice. Dětem a některým hostům je sympatický, Terezu ale jeho pronikavý pohled i záhadné  narážky na minulost zneklidňují. Radim se rozhodne jej z rodinného kruhu vykázat, nezvaný vetřelec se ale jen tak nedá. To, co tají, vnáší do společnosti stále větší úzkost a obavy. Právě tato – mimochodem skvěle zrežírovaná a natočená – atmosféra vzrůstajícího neklidu činí z filmu zkraje působivou podívanou. Jakmile se ale rafinovaně budované napětí a jemná psychologie vztahů překlopí do srdceryvné sebereflexe záhadného hosta, spjaté se společnými studentskými léty s Tereziným mužem, a jiskřivé tajemství dávkované jen v náznacích definitivně pohltí vodopád vysvětlujících slov, je konec diváckého vzrušení. Doslovné finále, jež v obrazu ukáže, co a jak se přesně přihodilo, ho už jen smutně stvrdí.

Jarchovského dialogy kolísají

Jarchovského dialogy kolísají. Výborná je noční sesterská debata o manželství i roztomilý kontrast mezi tolerancí v Terezině čerstvém vztahu a hořkostí z partnerského stereotypu její sestry („Jak je možný, že se člověk v tom druhým tak strašlivě zmejlí?"). Při úletech s tím nejstrašnějším scenáristickým klišé, jaké člověka napadne - „život je jen náhoda" nebo „naše polibky chutnaly vždy slaně" - ovšem člověku vstávají vlasy na hlavě… Co se mu rovněž nedaří, je přesvědčivý psychologický vývoj zápletky kolem Janovy minulosti a její konstrukce s šikanou přitažená za vlasy (mj. líčení á la Nastasja Kinski). Proč po zvládnuté jemné psychologické hře s divákovou zvědavostí náhle ten křečovitý a nedobře napsaný pokus o drama za každou cenu? Jen několik letmých pohledů do strhující Vinterbergovy Rodinné oslavy ve finále by mu mohla napovědět, že takhle se rodinná dramata vskutku nepíší.

Brilantní je už tradičně Aňa Geislerová

Příjemný je Hřebejkův úkrok jinam a proměna filmové řeči (včetně dlouhých záběrů a nového typu střihu, k němuž si režisér tentokrát přizval Aloise Fišárka). Snaha inspirovat se u některých skandinávských filmařů, mj. u Bergmana, je osvěžující. Byť ne vždy účelná. Monolog Jiřího Černého v roli Jana v dlouhém záběru, v němž vysvětluje Tereze důvod své přítomnosti i dramatický osud někdejšího přítele, je těžko stravitelný. Už proto, že Černého projev na rozdíl od Stanislava Majera jako Radima (oba tyto divadelní herce jsme viděli už v předchozím Hřebejkově filmu Odpad, město, smrt) tu působí až příliš často divadelně a s kamerou si moc nerozumí. Brilantní je už tradičně Aňa Geislerová, skrze jejíž postavu Terezy a emoce vlastně celý příběh vnímáme. Výborná je i Kristýna Nováková-Fuitová, kterou Hřebejk obsadil v Pelíškách a jež tu hraje její sestru.

Výborná režie a kamera, scénář horší

Jinými slovy – za režijní invenci si Hřebejk zaslouží pochvalu. Stejně jako práce Martina Štrby s kamerou, jejíž záběry krajiny (třeba nádherná dlouhá alej) i detailů z bíle laděné hostiny nebo hra se světlem, ostrostí barev či tvářemi herců výrazně pomáhá filmové náladě. Nepominutelnou složkou je i hudba Aleše Březiny, souznívající s příběhem a proměnami nálad. Svého scenáristu by však měl režisér vytahat za uši. A možná i - při vší úctě k jiným předchozím Jarchovského scénářům - do budoucna zvážit spolupráci s jinými autory.

Autor: Jana Podskalská

22.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký astronaut českého původu Eugene Cernan v roce 2008 navštívil Českou republiku. V pozadí Cernanova vnučka Ashley.
1 10

Zemřel astronaut Eugene Cernan. Poslední muž, jenž stanul na Měsíci

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

AKTUALIZOVÁNO

Turecko dopadlo Uzbeka viněného z istanbulského masakru

Istanbul - Turecká policie dopadla dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt. K útoku se přihlásila organizace Islámský stát, která ho označila za pomstu za tureckou vojenskou intervenci v Sýrii.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies