Kill Hitler podle Tarantina

RECENZE - Do kin přichází dlouho očekávaná novinka režiséra Pulp Fiction Hanebný pancharti.

29.8.2009 1

Režisér Quentin Tarantino.Foto: REUTERS/Mark Blinch

Quentin Tarantino si rád hraje. A prakticky nic mu není svaté. To dokládá jeho poslední film, který vstoupil do kin – Hanebný pancharti. Tvůrce Kill Billa a Pulp Fiction si vzal na mušku druhou světovou a jako inspiraci starý americký film Tucet špinavců (1967). V něm Robert Aldrich líčí sebezáhubnou misi americké jednotky složené z těžkých zločinců, jež má vpadnout do zad vysoce postaveným nacistům v jistém francouzském zámku. Na rozdíl od „Panchartů“ je ovšem Aldrichův film ryze válečným snímkem.

Nestandartní pohádka

Tarantina naopak baví naplňovat žánrová schémata novým obsahem, a tak jsou Hanebný pancharti černou komedií, válečným špionážním příběhem a westernem dohromady. Film, který rozdělil do pěti kapitol, dokonce uvozuje zkraje titulkem „bylo nebylo“, jako by signalizoval, že právě začíná jedna hodně nestandardní pohádka. Mohla by se jmenovat také třeba Kill Hitler, abychom parafrázovali samotného autora. Cílem Tarantinových drsňáků, likvidujících programově nacisty, je totiž v závěru sám velký Fűhrer. Nejsou ovšem sami. Ve druhém plánu rozvíjí Tarantino jiný příběh: mstu francouzské Židovky, jíž Němci postříleli celou rodinu. A nebyl by to Tarantino, kdyby sem nezahrnul jedno ze svých nejoblíbenějších míst: kino. Právě v něm se odehraje klíčové finále, které uspíší konec války…

Tomu ovšem předchází série absurdních situací, událostí a náhod, prošpikovaná citacemi ze slavných filmů, od Tenkrát na Západě až po Sedm statečných. Herci tu hrají až na výjimky zásadně postavy své národnosti (Brad Pitt, Eli Roth či Mike Myers Američany, Diana Krugerová a Til Schweiger Němce, Mélanie Laurentová Francouzku, nejbrilantnější výkon ovšem předvádí Rakušan Christopher Waltz v roli německého lovce Židů). Film si utahuje z německé pořádkumilovnosti, atentátu na Heydricha („ti dobří lidé v Praze mu dali!“), Hitlerova narcismu i anglické bohorovnosti (Churchill s doutníkem u piana), nabízí odzbrojující dialogy a situační humor, který výtečně funguje. A samozřejmě – dohání situace do absurdna (pistole, kterými si protivníci míří pod stolem mezi nohy, kulhající agentka se sádrou, film Leni Riefenstahlové s naroubovaným, nově natočeným koncem od francouzské mstitelky). Když autorovi odpustíte pár příliš upovídaných scén, a naopak připočítáte tradičně skvělý hudební doprovod, věřte, že se můžete jeho filmařskými hanebnostmi docela příjemně bavit.

Hanebný pancharti
USA 2009, 150 minut
Režie Quentin Tarantino, hrají Brad Pitt, Til Schweiger, Christopher Waltz, Diana Krugerová. Premiéra: 27. 8.