VYBERTE SI REGION

Killer diváka nezabíjí, spíš ubíjí

Praha /RECENZE/ - Slovenská filmařka Mira Fornay natáčí ideální kousky pro festivalové sekce. Minimálně se dají označit za „zvláštní", nad čímž obvykle zajásají dramaturgové alternativních přehlídek, zatímco filmovým novinářům se povětšinou udělá mdlo. A hůř jsou na tom – pokud jde o pochopení autorského záměru – i běžní diváci.

15.4.2013
SDÍLEJ:

Můj pes KillerFoto: CinemArt

Už její celovečerní debut Lištičky, příběh Slovenky, jež se snaží jako au-pair v Londýně najít chlapa i své místo v životě, budil tento dojem. Způsobem kostrbatého, zcela nesouvislého vyprávění a neschopností přiblížit hlavní hrdinku byl obtížně pochopitelný. V podobném duchu se nese i její druhý film Můj pes Killer, jehož ocenění na festivalu v Rotterdamu v podstatě dokládá výše řečené. Fornay, jež si píše vlastní scénáře, přináší na plátno dalšího vykořeněného hrdinu. Mladý Marek žije s otcem na vinici na moravsko-slovenském pomezí, daleko od lidí a potenciálních vztahů. Za pomyslné přátele považuje partu hooligans ve vzdáleném městě a de facto jediným přítelem se zdá být jeho pes. Mladík mu příznačně říká Killer a trénováním jeho bojovnosti a trháním kořisti si víceméně zvedá chybějící sebevědomí (sám má na krku vytetované velké K). Setkání s matkou, jež rodinu kdysi opustila a obchod, který s ní má kvůli vinici uzavřít, prohloubí jeho citový chlad, pocit křivdy a absenci sociální empatie.

Na hranici divácké únosnosti

Fornay si libuje v dlouhých záběrech a jakési polodokumentární, často ruční kameře, jíž se snaží navodit autenticitu charakterů a prostředí. Délka statických záběrů je však často na hranici divácké únosnosti (třeba scéna na lavičce v obchoďáku), nemluvě o jejich časté nelogické skladbě. Přestože se od Lištiček Killer odlišuje snahou o přesnější studii postav, daří se to jen střídavě. A tak sledujeme řetězení těžko uchopitelných obrazů a nevysvětlených situací (dlouho vůbec netušíme, že žena je mladíkovou matkou), aniž by se vázaly do sebe a směřovaly a zpřehledňovaly vývoj příběhu. Navzdory tomu, že filmové titulky hlásí dva dramaturgy pod scénářem, je na první pohled patrná právě slabá dramaturgie. Máloco z toho, co čteme v anotaci k filmu („příběh o víře, proč v něco věříme a jak zpětně víra ovlivňuje naše životy"), opravdu vidíme a spoluprožíváme. Nestačí jen ilustrovat - například shromáždit „herce" u stolu a nechat je se modlit.

Můj pes Killer

Film se diváka emocionálně nedotkne

Režisérčiným největším prohřeškem tak je, že se jí opakovaně nedaří odvyprávět, co bylo jejím záměrem. Řadu motivů, o které asi šlo, jen tušíme: rasismus, citová rodinná prázdnota, nezaměstnanost. Na plátně je ale vše jen neuměle načrtnuto. Pokus artovým způsobem zacházení s filmovou řečí (ruční kamera, dlouhé záběry, neherci) něco sdělit. Daří se to minimálně a nejvíc film selhává ve finále, jehož tragédie se diváka prakticky netkne. Svůj nešťastný díl na tom mají i neherci, s nimiž režisérka nedokázala adekvátně pracovat – což se týká hlavně Ireny Bendové v roli Markovy matky. V pokusu o jakési neorealistické sociální drama zůstala Fornay v půli cesty.

A tak patří dík zejména kameře Tomáše Sysla, která dala Killerovi alespoň přesvědčivou syrovou náladu. K zdárnému výsledku to ale nestačilo.

Autor: Jana Podskalská

15.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Jiřičtí vězni se připraví na život bez mříží ve speciální vesnici

Jiřice - Část odsouzených bude žít jako na svobodě. Ovšem stále pod dohledem kamer a za ostnatým drátem.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies