VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Killer diváka nezabíjí, spíš ubíjí

Praha /RECENZE/ - Slovenská filmařka Mira Fornay natáčí ideální kousky pro festivalové sekce. Minimálně se dají označit za „zvláštní", nad čímž obvykle zajásají dramaturgové alternativních přehlídek, zatímco filmovým novinářům se povětšinou udělá mdlo. A hůř jsou na tom – pokud jde o pochopení autorského záměru – i běžní diváci.

15.4.2013
SDÍLEJ:

Můj pes KillerFoto: CinemArt

Už její celovečerní debut Lištičky, příběh Slovenky, jež se snaží jako au-pair v Londýně najít chlapa i své místo v životě, budil tento dojem. Způsobem kostrbatého, zcela nesouvislého vyprávění a neschopností přiblížit hlavní hrdinku byl obtížně pochopitelný. V podobném duchu se nese i její druhý film Můj pes Killer, jehož ocenění na festivalu v Rotterdamu v podstatě dokládá výše řečené. Fornay, jež si píše vlastní scénáře, přináší na plátno dalšího vykořeněného hrdinu. Mladý Marek žije s otcem na vinici na moravsko-slovenském pomezí, daleko od lidí a potenciálních vztahů. Za pomyslné přátele považuje partu hooligans ve vzdáleném městě a de facto jediným přítelem se zdá být jeho pes. Mladík mu příznačně říká Killer a trénováním jeho bojovnosti a trháním kořisti si víceméně zvedá chybějící sebevědomí (sám má na krku vytetované velké K). Setkání s matkou, jež rodinu kdysi opustila a obchod, který s ní má kvůli vinici uzavřít, prohloubí jeho citový chlad, pocit křivdy a absenci sociální empatie.

Na hranici divácké únosnosti

Fornay si libuje v dlouhých záběrech a jakési polodokumentární, často ruční kameře, jíž se snaží navodit autenticitu charakterů a prostředí. Délka statických záběrů je však často na hranici divácké únosnosti (třeba scéna na lavičce v obchoďáku), nemluvě o jejich časté nelogické skladbě. Přestože se od Lištiček Killer odlišuje snahou o přesnější studii postav, daří se to jen střídavě. A tak sledujeme řetězení těžko uchopitelných obrazů a nevysvětlených situací (dlouho vůbec netušíme, že žena je mladíkovou matkou), aniž by se vázaly do sebe a směřovaly a zpřehledňovaly vývoj příběhu. Navzdory tomu, že filmové titulky hlásí dva dramaturgy pod scénářem, je na první pohled patrná právě slabá dramaturgie. Máloco z toho, co čteme v anotaci k filmu („příběh o víře, proč v něco věříme a jak zpětně víra ovlivňuje naše životy"), opravdu vidíme a spoluprožíváme. Nestačí jen ilustrovat - například shromáždit „herce" u stolu a nechat je se modlit.

Můj pes Killer

Film se diváka emocionálně nedotkne

Režisérčiným největším prohřeškem tak je, že se jí opakovaně nedaří odvyprávět, co bylo jejím záměrem. Řadu motivů, o které asi šlo, jen tušíme: rasismus, citová rodinná prázdnota, nezaměstnanost. Na plátně je ale vše jen neuměle načrtnuto. Pokus artovým způsobem zacházení s filmovou řečí (ruční kamera, dlouhé záběry, neherci) něco sdělit. Daří se to minimálně a nejvíc film selhává ve finále, jehož tragédie se diváka prakticky netkne. Svůj nešťastný díl na tom mají i neherci, s nimiž režisérka nedokázala adekvátně pracovat – což se týká hlavně Ireny Bendové v roli Markovy matky. V pokusu o jakési neorealistické sociální drama zůstala Fornay v půli cesty.

A tak patří dík zejména kameře Tomáše Sysla, která dala Killerovi alespoň přesvědčivou syrovou náladu. K zdárnému výsledku to ale nestačilo.

Autor: Jana Podskalská

15.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies