VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Komplexy filmu o německých teroristech

/FILMOVÁ RECENZE/ Točit film o teroristech je ošemetné. Není jednoduché najít správnou balanc mezi surovostí jejich činů a jejich motivy vyrůstajícími ze složitých společenských problémů.

9.4.2009
SDÍLEJ:

Snímek z filmu Baader Meinhof KomplexFoto: Bontonfilm

Snímek Baader Meinhof Komplex se snaží postihnout Frakci Rudé armády (RAF), alespoň její první generaci vedenou Andreasem Baaderem, jeho přítelkyní Gudrun Ensslinovou a novinářkou Ulrike Meinhofovou. Ale i když film natočili sami Němci, nevypadá to, že by chtěli do této rány tít moc hluboko.

Film radši hloubku obětuje za šířku. Zachycuje nabitých deset let, od protestů proti íránskému šáhovi v roce 1967 po krvavý německý podzim 1977. Vše zasazuje do kontextu doby – studentské bouře, Vietnam, politické vraždy, všechny ikonické okamžiky konce 60. let jsou připomenuty. Svět je ve víru. A dobovému radikalismu a idealismu podléhají mladí levičáci i v Západním Německu. Důležitý německý komplex z vlastní nacistické historie, kterého se nová generace chtěla zbavit, ale zůstává jen skrytý v narážkách. Větší část projevů hlavních postav o utlačovaném lidu a americkém imperialismu zní tezovitě.

I když se film soustředí skoro výhradně na členy RAF, s výjimkou klidných výstupů Bruno Ganze v roli detektiva, teroristé tu nejsou glorifikováni. Baader místy působí jako impulzivní psychopat. Zajímavější postavou je Meinhofová, která jako jediná prodělává nějaký vývoj, od novinářky k teroristce a pak ke zlomené ženě.

Režisér Dětí ze stanice ZOO Uli Edel a scenárista Pádu třetí říše Bernd Eichinger se snaží o historickou věrnost. Dialogy kopírují soudní záznamy, snímek vychází z knihy novináře Stefana Austa. Přesto nepůsobí zas tak příliš autenticky. Ganzův detektiv upozorňuje kolegy, že na příčiny terorismu je třeba dívat se pozorněji než na jeho důsledky, film sám ale právě tohle nedělá. Motivace RAF zanikají, zbývá jen série šílených činů. Zahlcený mnoha neproniknutelnými postavami a málo vysvětlenými událostmi, Komplex zůstává většinou jen na povrchu ambiciózního dramatu natočeného v poměrně konvenčním, kinetickém stylu pohybujícím se mezi velkoprodukcí s předními domácími herci a dokumentem.

Působivý lakonický konec filmu připomínající bezvýchodný konec první generace RAF už dojem po dvou a půl hodinách nenapraví. Točit filmy o terorismu je ošemetné. Ale třeba snímky Hlad o IRA, nebo Dobrý den, noci o italských Rudých brigádách se dostali víc na dřeň úvah o legitimitě ozbrojeného politického boje, ačkoliv za to nezískaly ani oscarovou nominaci, ani místo v naší kinodistribuci. Baader Meinhof Komplex oproti nim působí jen jako výpravný popisný dějepis.

IVA PŘIVŘELOVÁ

Baader Meinhof Komplex
Německo 2008, drama,
150 min. Režie: Uli Edel,
hrají: Martina Gedecková, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokaleková, Bruno Ganz.
Premiéra: 9. dubna

9.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies