VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jiří Krejčík, režisér "vyšších principů"

Praha - Český filmový a televizní tvůrce slaví životní jubileum – dnes je mu devadesát let

26.6.2008
SDÍLEJ:

PERFEKCIONISTA. Režisér má vždycky pravdu. U devadesátiletého Jiřího Krejčíka to vždycky platilo a platí dvojnásob.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Patří k režisérům, bez nichž si nelze český film, divadlo ani televizi představit. Stačí vyslovit tituly jako Svědomí, Vyšší princip či Prodavač humoru. Jeho filmy jsou precizní a nesmlouvavé. Jako jejich tvůrce. O málokterém filmaři koluje tolik historek spjatých s režisérským „násilím“ před kamerou jako o něm. Na kontě má víc než třicítku filmů, herecké roličky (Slavnosti sněženek, Pelíšky) a Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu.

Od povídek k etice

Svůj první celovečerní film natočil roku 1947 podle námětu Jana Nerudy a nazval ho Týden v tichém domě. 50. léta některé jeho filmy poznamenala dobovou ideologií (Nad námi svítá, Frona), povídkový film O věcech nadpřirozených z roku 1958, kam Krejčík natočil povídku Gloria, byl už mnohem zajímavějším projektem. Za Glorii získal o rok později na festivalu v Locarnu druhou cenu.

Vrcholem byla pro Jiřího Krejčíka léta šedesátá. Zahájil je Vyšším principem líčícím na příběhu studentské třídy dobu heydrichiády. V jedné ze svých životních rolí tu excelovala mladičká Jana Brejchová. Pension pro svobodné pány, adaptace O´Caseyho divadelní hry (Bedtime Story) sklízel (rovněž v Krejčíkově režii) nejprve úspěch na prknech Činoherního klubu. Mimochodem, kvůli filmu musel režisér pro autorská práva k natáčení zajet do Londýna sám a vdovu po dramatikovi tak okouzlil, že mu je dala zdarma.

Velký ohlas měl i film o Emě Destinnové Božská Ema. Jeho spolupracovníci odcházeli z natáčení s různými pocity, na Jiřího Krejčíka však šlo těžko zapomenout. „Při natáčení jedné scény filmu Hry lásky šálivé mě bral Pavel Landovský za ruku. Já měla tehdy na pravé nalomenou kůstku. Prosila jsem ho, aby mě bral za levou,“ vzpomíná Magda Vášáryová. „Ale on mě pokaždé neomylně chytil za pravou. Když jsme to jeli asi po dvacáté, slzy mi už tekly bolestí, a tak jsem řekla – pojďme točit naostro! Pan Krejčík pravil: Dobře. Lanďák mě znovu uchopil – za poraněnou ruku, a já po skončení záběru řekla – a končím. Načež pan Krejčík pronesl – stejně to bylo bez kamery… Skočila jsem po něm, začala ho škrtit a křičela jsem – jestli na mě ještě promluvíte, přetrhnu vás vejpůl. No, vzal to a pak měměl možná ještě raději…“

Spor s Werichem

Ne vždy to tak končilo, spolupráce s Janem Werichem na filmu Císařův pekař a Pekařův císař vzala za své, protože Werichovy představy o filmu se zkrátka s Krejčíkovými osudově míjely, nemluvě o odlišných charakterech obou pánů (režisérův perfekcionismus kráčel kolem jiných kaváren než Werichův rozvolněný styl). Přesto je málo těch, kteří na práci s ním vzpomínají ve zlém. Za všechny to shrnula Nina Divíšková, jež hrála v Krejčíkově Prodavači humoru. „Málem mě umlátil deštníkem, když mi nešlo praštit v jedné konfliktní scéně Julia Satinského. Pan Krejčík se tehdy dost zlobil – to přece nejde, paní Nino, je vidět, že se před tou ránou zastavíte, nevypadá to přesvědčivě. Ale nezlomil mě. I když chápu, jak to myslel. A mám ho moc ráda, je to výborný a poctivý profesionál.“

Dokumentaristka Alena Činčerová zná pana Krejčíka velmi dobře, ostatně natočila s ním do GENu portrét pro Febio a teď pracuje na filmu o posledním režisérově filmu pro Českou televizi (k níž se režisér uchýlil v posledních letech). „Spolupráce s ním je vždy náročná,“ potvrzuje. „Herečky podle mě nebije, jen nepřistupuje na kompromisy a je velký maximalista. A maximum chce i od ostatních. A má pravdu! To víte, že když jsem točila jeho portrét, cítil se být automaticky jeho režisérem. Já se tomu pochopitelně bránila, byl to můj film! Měl tendenci dirigovat mé kameramany. Ptali se mě – co máme dělat? Tak jsem jim řekla – dělejte, že ho posloucháte, ale řiďte se mými pokyny…“ A jedním dechem dodává, co se od něj profesně naučila. „Jsem zvyklá se párat ve střižně se začátky, babrám se v ukecaných monolozích. Ale pak si vzpomenu na jeho heslo, které razí – přímo k záležitosti. A to mě spolehlivě probere.“

26.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Zlikviduje KLDR svého velvyslance v Česku? Prý je na řadě

Paranoidní severokorejský režim v čele s Kim Čong-unem by mohl zlikvidovat svého velvyslance v Česku Kim Pchjong-ila, který patří k členům vládnoucí dynastie. Tvrdí to zahraniční experti na KLDR, podle nichž je ambasador pro režim hrozbou, stejně jako nedávno zavražděný bratr diktátora Kim Čong-una.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies