Lovci draků mohli být solidní videohrou

Bizarní film, jenž šetří humorem, dokazuje, že počítačová animace není samospasitelná /FILMOVÁ RECENZE/

28.4.2008

OPRAVDOVÍ RYTÍŘI. Hector (vlevo), Gwizdo (uprostřed) a Lian-Chu se vydávají na konec světa, aby bojovali s mocným drakem.Foto: HCE

Ještě před několika lety byly počítačově animované filmy synonymem pro nadprůměrnou rodinnou zábavu. Časy, kdy vznikaly pouze v renomovaných studiích Pixar a DreamWorks, jsou však nenávratně pryč. Dnes už 3D animované snímky vyrábí kdejaká produkce a výsledky obvykle za moc nestojí.

Francouzští Lovci draků, jejichž dabovaná verze zamířila ve čtvrtek do českých kin, jsou přesně tím titulem, jenž dokazuje, že počítačová animace není samospasitelná. Bizarní nedějový film, jenž šetří humorem, přijmou stěží i malé děti. A že vlastně není co vyprávět, dokazuje i délka filmu, která činí 80 minut včetně dlouhých úvodních i závěrečných titulků.

Přitom když se po stylových titulcích před publikem rozprostřou překrásné fantaskní scenerie, slibuje si nejeden divák opravdu výpravné dobrodružství. Pak ale uvidí trojici hlavních aktérů, jež pochází ze čtyři roky starého francouzského kresleného seriálu, a naděje jsou ty tam. Lian-Chu je hromotluk s vizáží asijského bojovníka a bizarní posedlostí ovcemi, Gwizdo je podvodníček, který má vždycky plán, jak někoho oškubat, a modrosrstý Hector vypadá, jako by si jen odskočil z japonských Pokémonů.

Třebaže se trojice vydává za rytíře a živí se různými podvůdky, srdce mají všichni na správném místě, a tak se nechají přemluvit k záchraně světa a putují bojovat s nejmocnějším drakem Světožroutem. Drobná podobnost s námětem Nekonečného příběhu, kde vše pohlcovala nicota, je dalším světlým bodem Lovců draků. Tedy alespoň do chvíle, než si publikum uvědomí, že mizející trosky světa vlastně nemají v příběhu logické zdůvodnění.

Lovci draků jsou tím nejubožejším příběhem, který se ovšem hraje ve stylových kulisách. Zatímco s pozadím si výtvarníci opravdu vyhráli a hudba Klause Badelta také burácí velkolepě, samotné postavičky se pohybují, jako kdyby utekly z večerníčku. Animátoři si patrně otevřeně přiznali, že na soudobou animační kvalitu Pixaru nemají peníze ani talent, a rozhodli se postavy i jejich pohyby co nejvíce stylizovat (hromotluk třeba nepřirozeně cupitá na malých nožičkách). Fyzika tu opravdu funguje hůře než v kdejaké počítačové videohře.

Prázdný příběh

Ostatně Lovci draků vůbec jako by si spletli plátno s počítačovým monitorem. Prázdný příběh, v němž vlastně hrdinové jenom hopsají po troskách poletujících vzduchem a bojují s draky, by se hodil spíše jako námět na videohru. Interaktivita by totiž patrně byla jedinou věcí, díky níž by bylo možno vzít danou látku na milost. Bohužel na plátně hrají videohru za diváky režiséři.

A ti si zjevně nejsou jistí ani tím, koho chtějí pobavit. Dospělý má vůbec problém vydržet v kinosále a dítě těžko pochopí nepatřičné halucinogenní sny a la Big Lebowski nebo vtip s umírající holčičkou. Když se vás dítko bude při odchodu z kina ptát: „A proč tam všude lítali ti králíčci?“ uvědomíte si, že to sami nevíte. Snad protože na tvůrcích kdysi testovali LSD, snažíte si pro sebe vše nějak vysvětlit. Ale taková odpověď by malé diváky stěží uspokojila.

Lovci draků

Chasseurs de dragons, animov aný,Francie/Německo/Lucembursko 2008, 80 min., režie: Guillaume Ivernel a Arthur Qwak. Včeském znění.
Premiéra: 24. 4.