Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mádlův debut Pojedeme k moři překvapil. Invencí a hravostí

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Herec Jiří Mádl nečekaně potěšil. Svým autorským a režijním debutem Pojedeme k moři, který představil už na Febiofestu a v tyto dny s ním pokračuje v turné po dvacítce měst. S filmovým hrdinou, jedenáctiletým Tomášem, ho pojí odvaha a fakt, že objevuje kouzlo filmařiny a zároveň chce svým dílem něco sdělit.

10.4.2014
SDÍLEJ:

Jiří Mádl s kameramankou Editou Kainrathovou a zrcadlovkou při natáčení svého filmu. Foto: Bio Illusion

Obojí se povedlo. Díky dobrému scénáři a hlavně invenci, se kterou ho natočil. Mimochodem, přijít za divákem v době akčních sci-fi a výpravných 3D filmů s žánrem dětského filmu - to chtělo kuráž. Jiří Mádl ale věděl, co chce: napsal si scénář, vybral štáb a natočil originální snímek, jaký jsme tu dlouho neměli. Navíc v kulisách rodných Českých Budějovic, z nichž vytěžil mírně lenivou atmosféru letních dnů.

Obyčejné dny hlavního hrdiny a jeho kamaráda vypráví z jejich pohledu, respektive očima kamery, kterou Tomáš dostane k narozeninám. I se střihačským programem. A je až s podivem, kolik podstatných věcí o rodinném životě a vztazích se Mádlovi podařilo do jinak prostého příběhu propašovat. Tomáš chce s kamarádem smysluplně strávit volné dny a má typicky klukovskou chuť po dobrodružství. A tak využije svůj nový Nikon k pátrání po malé záhadě – kam jeho táta odchází každé úterý z domu, když své cesty cíleně popírá. Oba kluci si hrají s kamerou, soupeří o spolužačku a zažívají první střet se světem dospělých. Na fotbalovém hřišti, kde patří mezi outsidery, i ve svých rodinách. A jaksi mimochodem se tu mezi tím vším zvolna klubou důležitá sdělení: jak klíčové je harmonické prostředí pro šťastné dětské zrání a jak těžké je ho hlídat, protože je křehké. Nebo jak málo stačí k tomu, aby se blízcí cítili v rodinném kruhu dobře - třeba jedna šikovně zorganizovaná oslava babiččiných narozenin. Ale i jak těžké je hledat odpovědi na otázky, které člověka znejistí, a co dělat, když se z dětské nevinnosti náhle zhoupneme do trablů dospělosti. Jako ve finále, kdy Tomáš završuje své pátrání a odhaluje nečekanou pravdu o svém životě.

Ondřej Vetchý a Petr Šimčák.Ne že by byl film zcela bez chyb. Úvodní sekvence seznamující diváka s hrdinou promlouvajícím na kameru mohla být kratší. Sem tam zápolí režisér při vyprávění s proporcemi a lehkými klišé, třeba s motivem domácího násilí. Podstatné a cenné jsou ale jiné věci: co chtěl autor svým filmem říct o nesnadném dospívání teenagerů (což řekl), že si uměl vybrat dětské představitele a obdivuhodně s nimi pracovat před kamerou. Což je ta nejtěžší věc u dětských hrdinů, mají-li působit věrohodně. A Jiří Mádl měl šťastnou ruku - Petr Šimčák i Jan Maršál jsou autentičtí v každé situaci. Od dob Tomáše Holého (nepočítáme-li rovněž nadaného Filipa Antonia, který se objevil třeba v Ondříčkově Ve stínu) tu asi nebyl lepší herecký výkon v dětských rolích. Zcela přirozeně splynuli se zkušenými kolegy, kteří je nijak nepřehrávají: Ondřejem Vetchým, Lucií Trmíkovou či Jaroslavou Pokornou, která tu po roli Palachovy matky odvádí další výtečný výkon jako Tomášova babička.

Za samostatnou zmínku stojí vizuální stránka. Mádl využil nápadu, že jde o film ve filmu, a natočil celý snímek na digitální fotoaparát. Navíc si skrze své hrdiny, hrající si se zrcadlovkou, mohl dovolit experimenty s obrazem a zvukem -zpomalené a zrychlené záběry i řeč, rozostřování, zatmívačky, neklidný pohyb kamery. Vyprávění tak dynamizuje a mile osvěžuje. A světe div se: výstup z Nikonu působí na velkém plátně překvapivě dobře, laický divák nepozná, jakou technikou se točilo. Když k tomu přičteme vtipné dialogy a situace vyplývající často z chlapecké nezkušenosti i cit pro sílu emotivní chvíle dávkované ve zkratce (třeba kolem pohřbu), nezbývá než smeknout, jak zručně si Mádl počíná.

Dobře vedl i kameru Edity Kainrathové hrající si s lehkostí letní nálady a svižnou hudbu René Rypara. V pouhých sedmadvaceti natočil idol fanynek ze Snowboarďáků neotřelý pohled na rodinný život a svět teenagerů. Bez filmařské manýry, zato s radostí ze hry a týmové práce. Žánr dětského filmu, který u nás už dlouho skomírá, potřeboval tenhle svěží debut jako sůl.

Autor: Jana Podskalská

10.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Místo události, při níž v úterý ráno zahynul jeden voják, je obehnané páskami.
AKTUALIZUJEME
9 6

V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Dívčí Hrad. Ilustrační foto.
7

Zámek Dívčí Hrad je opět na prodej, okleštěný od původních pozemků

Drzá krádež a pád mostu ze špejlí: nejlepší videa z 18. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. září 2017.

AKTUALIZOVÁNO

Somálka prohrála. Zákaz nošení hidžábu nebyl diskriminací, tvrdí soudce

O diskriminaci nešlo! Pražský městský soud dnes zamítl žalobu uchazečky o studium A. A. Jamaal (27) proti pražské Střední zdravotnické škole Ruská a potvrdil tak lednové vítězství ředitelky Ivanky Kohoutové u prvoinstančního soudu. Somálka školu žalovala kvůli údajné diskriminaci, když ji školní řád zakazoval nosit pokrývku hlavy, v jejím případě hidžáb. Žádala za to omluvu a 60 tisícové odškodnění. Případ nejspíš skončí u Nejvyššího soudu.

Mladík z Dubí zasadil své babičce 99 ran nožem

/FOTOGALERIE/ K hrůznému činu došlo loni kolem 5. listopadu. Stal se ráno v Dubí na Teplicku ve 4. patře domu v ulici Karolíny Světlé. Devatenáctiletý Jakub Ševčík ráno vstal, uvařil si kávu a pohádal se s babičkou, u které bydlel. Vyčítala mu jeho chování. Rozčílil se a udeřil babičku lahvemi. Potom ji bodal nožem. Zasadil jí 99 ran! Dokonce nechal nůž zabodnutý v těle své babičky.

Ryanair špatně naplánoval dovolené pilotů. Ruší i pražské linky

Letecká společnost Ryanair zveřejnila seznam letů, které ruší v období mezi dnešním dnem a 28. říjnem. Během šesti týdnů se jedná o 40 až 50 letů denně. Dopravce bude cestující informovat prostřednictvím e-mailu. Většinu lidí se bude snažit přesunout na „alternativní lety“ na nejbližší den.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení