VYBERTE SI REGION

Málo herců plní mé očekávání, tvrdí host Febiofestu Ulrich Seidl

Praha – Patří k nejvýraznějším rakouským filmařům současnosti. Ulrich Seidl, jehož Psí dny vyhrály v roce 2001 v Benátkách, letos splnil organizátorům Febiofestu sen a konečně přijel do Prahy. Festivaloví diváci tak v programu najdou mj. jeho slavnou trilogii Ráj o hledání různých podob štěstí a lásky.

20.3.2013
SDÍLEJ:

MISTR NEKLIDU. Rakouský filmař Ulrich Seidl v Praze Foto: Václav Jedlička

„Vždycky jsem tvrdil, že chci dělat filmy, které se prosadí v kinech. V dokumentu jsem cítil větší volnost, dnes ale vím, že ji mám spíš v hraném žánru," řekl novinářům režisér, kterého proslavily značně syrové dokumenty o intimních věcech života a který se nyní orientuje na hranou tvorbu. I do ní ale přenáší některé dokumentaristické postupy, například rád natáčí s neherci a scénář chápe velmi volně.

Casting je důležitý

„Text je důležitým vodítkem, ale na place pro mě většinou ztrácí význam," přiznává filmař, který do poslední části trilogie Ráj: Naděje o touze po lásce na táboře pro hubnoucí baculky obsadil neherečky. „Tady začíná úkol pro herce: společně s neherci improvizovat, utvářet přesvědčivý příběh, být sami sebou. A musím říct, že je málo herců, kteří dokáží splnit moje očekávání." Dívky ve filmu Naděje to dokázaly. „Pro všechny to byla první práce před kamerou," řekl Seidl. „Hledali jsme je všude, mj. ve školách, hlavním kritériem samozřejmě byla nadváha a herecký talent. Casting je pro mě vždy důležitý, pracuji na něm někdy i rok."

Vše na severu depresivní není

Finští tvůrci – jejichž tvorba je letos v zorném úhlu Febiofestu - přivezli řadu snímků. A potvrdili, že jakkoli jsou jejich filmy (včetně ty od Akiho Kaurismakiho) někdy hodně temné, všechno prý na severu depresivní není. „Vznikají tu road movies, komedie i různé úlety," řekl s úsměvem režisér filmu Odhalený přístav Aku Louhimies. Dosvědčil také, že domácí publikum jeví o finské filmy velký zájem. „Ve srovnání se zahraniční produkcí si stojí finský film v kinech velmi dobře. Každý třetí prodaný lístek je na domácí snímek," kvitoval potěšeně.

Na vzestupu je prý mladá generace filmařů, jež natáčí často bez filmového vzdělání, ale zato zajímavé tituly. „Osvědčuje se žánrová tvorba," vysvětlil. „S tou je snazší prorazit, doma i venku." A pochválil Febiofest za výběr programu. „Říká se, že distribuce má s evropskými filmy potíže. Váš festival a divácký zájem ale ukazuje opak. Je vidět, že lidé se o evropskou tvorbu zajímají – minimálně tolik, jako o hollywoodskou," uzavírá režisér.

Autor: Jana Podskalská

20.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies