VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Modré stíny jsou žánrovým kompromisem

Praha /RECENZE/ - Televizní detektivové od Nejsvětější trojice jsou zpět. Bohužel znovu se slabou zápletkou, jíž nepomohla ani režie Viktora Tauše.

29.2.2016
SDÍLEJ:

Modré Stíny: Martin Pechlát, Tereza Voříšková a Stanislav Majer.Foto: ČT/Pavla Černá

Další pokus o domácí krimi severského střihu. To je čtyřdílná minisérie Modré stíny, kterou tvůrci navazují na Případ pro exorcistu vysílaný loni a jejíž první díl jsme viděli včera na obrazovce České televize.

Autorský tým je stejný: scénář je dílem Petra Jarchovského, který vyšel z knižní předlohy Michala Sýkory a sám sobě dělal i dramaturga. Jana Hřebejka na režijním postu vystřídal Viktor Tauš. Stejně jako v případě „exorcisty" (a dalších televizních detektivek z poslední doby) dokládají i Modré stíny přetrvávající slabinu domácí tvorby v daném žánru neschopnost autorů napsat vrstevnatou a pokud možno neprůhlednou zápletku. Ačkoli se už několik let tvůrci snaží inspirovat v zahraničí a více či méně psát i točit podle chladného severského či britského jemně sžíravého vzorce, obvykle uvíznou v tenatech české průměrnosti. Se sporadickým humorem a chabě načrtnutou zápletkou, jejíž základ na napínavou detektivku nestačí.

Scenárista Petr Jarchovský napsal další díly detektivů Nejsvětější trojice opět podle knižní předlohy Michala Sýkory, pedagoga, jenž své příběhy čerpá z vlastního akademického prostředí. Olomouckou univerzitu zná dobře, takže kulisy jsou věrohodné a divácky atraktivní. Což se pozitivně promítá i do televizní adaptace jeho knih.

Horší je to s příběhem samotným. Modré stíny se vezou na módní vlně politické korupce, podezřelých zakázek a machinací s pozemky, v tomto případě předražené rekonstrukce univerzitního kampusu. Korupční nitky se táhnou od kvestora k budoucímu šéfovi, ministru vnitra. Dějová linka je to poměrně průhledná a tematicky spíše nudná, a tak ji autoři sem tam „osvěží" jiskřením mezi detektivy, případně jejich soukromými vztahy (kupříkladu s panem profesorem), zákulisím kriminalistické práce či rodičovskými trablemi. Zbytečně tím ale zápletku natahují, což pro detektivku nikdy není dobře. Tak alespoň působí první dva díly.

Vizuálně i tempem vyprávění je krimi dobrá, zejména díky kameře Martina Duby a střihu Aloise Fišárka. Ne zcela šťastné jsou ale některé nápady Viktora Tauše, který ve snaze dát plochému příběhu atraktivnější švih nechává zabírat hrdiny tu přes černou obrazovku televize, tu s pohledem kamery na jejich záda, případně při dialozích dokonce někdy na pouhé zdi kanclu.

Je to určitě invenčnější přístup, než jaký měl Hřebejk, ani ten ale není samospásný a občas divácké soustředění ruší. Patřičnou náladu (důslednější než u „exorcisty") dávají sérii zneklidňující hudba Petra Ostrouchova a zdařilá titulková grafika. Slabiny vyvažují také herci: již sehraný tým jemně stylizovaných charakterů v podání Kláry Melíškové, Miroslava Krobota, Stanislava Majera a Terezy Voříškové, jenž nyní doplňuje David Novotný s roztomilými nuancemi nakvašeného nováčka cynika.

Autor: Jana Podskalská

29.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
1 17

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.
AKTUALIZOVÁNO
5 14

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, před pár minutami dorazila soudkyně

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies