VYBERTE SI REGION

Mrzí mě, že mizí krása českých pohádek, říká režisér Mráz

Ostrava /ROZHOVOR/ - Vladimír Mráz je producentem, režisérem a scenáristou celovečerního animovaného filmu Báječná show, animovaného českého sitcomu Pytlíkov, režisérem animovaných seriálů SouthPrag, producentem více než stovky krátkých animovaných filmů, režisérem a scenáristou celovečerního časosběrného dokumentu Kolik příběhů má den či producentem dokumentu Zpráva z Černé díry a animovaného seriálu pro děti Pučálkovic Amina. Má na svém kontě přes devět set televizních pořadů, režii mnoha televizních dokumentů a magazínů (Chalupa je hra, Pod pokličkou), či pořadu německé televize ARD Schlawinner Platz. Povídal si s námi o animovaném filmu, ale zdaleka nejen o něm…

26.10.2011
SDÍLEJ:

Vladimír Mráz je producentem, režisérem a scenáristou animovaných filmůFoto: ČT

Kdy jste poprvé zjistil, že vás přitahuje svět animované tvorby?

Ještě za minulého režimu jsem udělal talentovky na hranou režii na FAMU, ale neměl jsem dělnický původ, otec nebyl ani v KSČ, tak jsem musel před nástupem na školu jít na praxi do televize nebo Krátkého filmu. Vybral jsem si „kraťas“ a tam mě přiřadili jako asistenta kamery k přípravě animovaného filmu Ciska. To prostředí mě okouzlilo zvláštní „metafyzikou“, život kolem mě přetransformovaný do scény ve studiu, svět vydestilovaný ve zkratce do podoby animovaného filmu. To bylo něco pro mě.

A to už jste pociťoval své režisérské ambice či touhu věnovat se filmové práci?

Vždy jsem se cítil jako režisér, který má potřebu natáčet vlastní témata. Když jsem natáčel svůj první film, tak jsem pracoval jako specialista ve výpočetní technice a natáčení bylo mé hobby. Pak jsem vystudoval FAMU a začal pracovat jako režisér, někdo by řekl: Dosáhl svého cíle, koníček se stal jeho povoláním. Dnes vím, že profesionální práce znamená, bohužel, obětovat část svého přirozeného výrazu. Proto se poslední dobou vracím i k jiným druhům činnosti, učím na Ostravské a Slezské univerzitě, připravuji projekt výukového areálu v přírodě pro děti a mládež s ekologickým zaměřením, chovám ovce a sázím japonský topol. Chci mít stále kontakt s realitou a pocitem svého já, to mi dává sílu a hlavně motivaci pro další práci u filmu a televize.

Kdo v tomto rozhodnutí – stát se filmařem – měl na vás největší vliv?

Hrál jsem na kytaru v kapele Foton a ta se chtěla zviditelnit. Tak jsem napsal scénář na hraný film s písničkami a na festivalech mi porotci řekli, že mám talent a že by bylo „užitečné“ jít studovat. Konkrétně střihač Josef Valušiak, kterého potkávám na festivalu Anifest se mě stále ptá, zdali už konečně nepřipravuji svůj „velký film“. I když jsem natočil celovečerní Báječnou show, mám v šuplíku další scénář, ale již delší dobu nejsou podmínky pro realizaci. Třeba si na něj našetřím z jiných druhů činnosti a udělám si jej jako hobby. Stejně jako natáčím časosběrný dokument o Ostravě. V roce 2012 to bude již deset let, to to utíká…

V Ostravě vzniklo QQ studio. Prý je to trochu i vaše dítě…

QQ studio vzniklo jako recese, v té době v Ostravě nikdo nedělal kvalitní triky do televizních pořadů. Tak jsme se dali dohromady. Lukáš Najbrt, počítačový mág, moje žena Elena, animátorka, později Robert Černý a náhle se z recese stala kvalitně namazaná mašinka, která dnes zvládne širokou škálu zakázek od animací, magazínů, dokumentů až po hrané reklamy. QQ studio bude mít příští rok dvacet let, navazuje na tradici Krátkého filmu v Ostravě, v minulém roce jsme vydali za přispění města Ostrava knížku Animace z Ostravy a v tomto roce opět za přispění ostravského magistrátu vydáváme DVD, kde jsou největší „pecky“ starého studia Krátkého filmu Prométheus Ostrava včetně povídání známých animátorů Ilji Nováka a Milana Lesniaka.

Studio se stalo časem určitým fenoménem. Proč si myslíte, že tomu tak je?

QQ studio je takovým živlem v českém filmu – oheň, voda, vítr a já, mráz (úsměv). Celá léta investujeme velké částky do těch vybavení, … ale hlavně ve studiu vždy pracovali špičkoví profesionálové. Tato „milá směsice“ lidí vždy vytvářela velmi pohodové prostředí, kde je sice všudypřítomný stres z termínů, ale nepanikaří se. Zakázky se objevily i ze zahraničí, takže se o QQ studiu začalo psát i v zahraničních periodikách. Němci, Slovinci, Asijci (převážně Korejci) mají rádi plastelínovou loutku, kterou umíme udělat, včetně speciálních efektů. Stejně tak levnou papírkovou animaci, založenou na atraktivním výtvarnu a chytrém scénáři. Ovládnout určitou technologii a vytvořit vlastní „výraz“ se nám podařilo v televizním magazínu Pod pokličkou, kde se stala animace přirozenou součástí klasické televizní reportážové stavby, což platí také o televizních pořadech Chalupa je hra a dalších.

Jaké jsou vaše umělecké priority?

Čím jsem starší, umělecké a lidské priority mám v jednom balíku. Nebýt na světě zbytečným člověkem, nechat se vést víc srdcem než rozumem a najít aspoň jednoho starého krásného člověka. Ten poslední úkol se mi v poslední době nějak nedaří, bohužel v minulosti tomu bylo podstatně jinak. Mnozí lidé se doslova honí až do pozdního věku za mamonem a cit a duše se jakoby vytrácejí… Je to pro mě víc alarmující než hrozba pozdního odchodu do důchodu.

Máte i na svém kontě dokumenty. Co je pro vás prvotní? Svět výtvarné fantazie, či realita podávaná v dokumentárním „balení“?

Jestliže tvořím, je to jedna hra. Ve světě animace jsem víc sám se sebou a při natáčení v exteriérech jsem zase s inspirativními lidmi. Dokument, který se tvoří, jako když farář vyslechne zpovědníka a nasákne člověkem jako houba, vaše intuice pak vede kameru tak, že jste sám překvapen, kolik krásy je kolem vás, tak tento typ dokumentu pomalu odumřel. Stejně jako pomalu odumírá krása (naivita) starých českých pohádek. Žijeme v nadvládě rozumu, vyjádřené hmotnými statky a přebytkem informací bez souvislostí. Jsem ve fázi, že se fiktivně sám stavím před kameru a reálně se ptám na základní otázky života. Ale asi se před kamerou raději vidím jako animovaná postava, třeba jako Vochomůrka, co chce zhubnout, aby vypadal jako Křemílek.

Co dává smysl životu Vladimíra Mráze?

Můj smysl jsou lidé kolem, stvoření světa a vesmíru, pokora před stále zvětšujícím se pocitem mé nedokonalosti … a v neposlední řadě patří obdiv i mé vlastní cenzuře, která říká, že ten Mráz zase namluvil do vašich krásných novin pěkné nesmysly.

Autor: Břetislav Uhlář

26.10.2011
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies