VYBERTE SI REGION

Nespoutaný Django Quentina Tarantina: Oscarový western s hektolitry krve

Praha /FOTOGALERIE/ - Netrpělivě očekávaný nový Tarantino má premiéru v českých kinech tento čtvrtek. Příběh z amerického Jihu dva roky před občanskou válkou nám představuje držitele Oscara Jamieho Foxxe v roli Djanga, otroka, který se následkem agresivních vztahů se svým předchozími pány setká s německým lovcem odměn, doktorem Kingem Schultzem (držitel Oscara Christoph Waltz).

17.1.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií
Western Quentina Tarantina Nespoutaný Django s oscarovými herci Jamiem Foxxem, Christophem Waltzem a Leonardem DiCapriem má premiéru 17. ledna.

Western Quentina Tarantina Nespoutaný Django s oscarovými herci Jamiem Foxxem, Christophem Waltzem a Leonardem DiCapriem má premiéru 17. ledna. Foto: Falcon

Schultz je na stopě vražedným bratrům Brittleovým a jediné Django ho k nim je schopen zavést. Neortodoxní Schultz Djanga odkoupí a slíbí mu, že ho po zadržení bratří Brittleových – živých nebo mrtvých – pustí na svobodu.

Po jejich úspěšném dopadení Schultz Djanga skutečně osvobodí, ale jejich cesty se nerozejdou. Místo toho se Schultz s pomocí Djanga vydá za nejnebezpečnějšími zločinci amerického Jihu. Django, zdatný stopař, se soustředí na jediný úkol: najít a osvobodit Broomhildu (Kerry Washington), svou ženu, o kterou v rámci obchodů s otroky přišel.

Djangovo a Schultzovo pátrání je nakonec zavádí ke Calvinovi Candiemu (na Oscara nominovaný Leonardo DiCaprio), majiteli vyhlášené plantáže „Candyland". Když oba muži potají pátrají na Candieových pozemcích, vzbudí podezření Stephena (na Oscara nominovaný Samuel L. Jackson), Candieho věrného otroka. Nevědomky se tak ocitají pod dohledem a smyčka, ve které se ocitli, se stahuje stále těsněji. Pokud mají Django se Schultzem Broomhildu najít a uniknout s ní, budou se muset rozhodnout mezi nezávislostí a solidaritou a mezi obětováním a přežitím…

Django se mi zhmotnil pod rukama

Cesta Nespoutaného Djanga na filmová plátna začala už před více než deseti lety, když scenáristu a režiséra Quentina Tarantina poprvé napadl hlavní hrdina tohoto snímku, Django. „Původním nápadem byla postava otroka, který se stane lovcem lidí a poté se pustí do boje s dozorci na plantážích," vzpomíná Tarantino. „Začal jsem psát a Django se mi zhmotnil pod rukama. Na začátku to byl prostý obyčejný otrok. Ale jak jsem pokračoval ve psaní, odhaloval se mi stále důkladněji."

Ačkoliv se Nespoutaný Django odehrává na Jihu, zjistil Tarantino, že by jeho příběhu nejlépe vyhovovala podoba westernu. „Vždycky jsem chtěl natočit western. Mám rád nejrůznější westerny, ale nejraději jsem vždycky měl spaghetti westerny. Říkal jsem si, že pokud nějaký natočím, bude se odehrávat ve světě Sergia Corbucciho," říká Tarantino.

Pro Tarantina westerny představují pozoruhodná díla o dobru a zlu. Zjistil, že struktura a záběr toho žánru ideálně vyhovují příběhu o snaze jednoho muže dostat se na plantáž, aby tam zachránil svou ženu. „Může to být děsivější než ve skutečnosti. Může to být surreálnější. Může to více pobuřovat," vysvětluje Tarantino. „Nelze si představit bolest a utrpení, které v téhle zemi lidé prožívali, což je pro pojetí spaghetti westernu ideální. Realitu je v případě tohoto příběhu potřeba načrtnout na tak velké plátno, jaké máte k dispozici."

Spojení filmu o otrocích se spaghetti westernem

Producent Reginald Hudlin souhlasí, že volba tohoto žánru byla nečekaná, ale odpovídající. „Nejednoznačné morální vyznění, temná zákoutí, morální komplexnost filmu Pro hrst dolarů a Corbucciho filmů, to vše mělo na Quentinův vypravěčský styl velký vliv. Quentinova oddanost žánru měla za následek nápad spojení filmu o otrocích se spaghetti westernem, což má za následek vznik filmu, jaký jsme dosud neviděli."

Krátce po premiéře Hanebných panchartů se Tarantino pustil do usilovné práce na scénáři Nespoutaného Djanga. Christoph Waltz, který za Pancharty získal Oscara, byl větší části tvůrčího procesu přítomen. „Četl jsem scénář průběžně, jak vznikal," vzpomíná Waltz, který představuje doktora Kinga Schultze. „Víceméně se přede mnou rodil. Šel jsem ke Quentinovi domů a on mě posadil ke stolu a pokládal přede mne jednu stránku za druhou a sledoval moje reakce během čtení. Byl to úžasný rituál. Udělalo na mě velký dojem, že mi dovolil podílet se nejenom na zrodu svého scénáře, ale dokonce na jeho vymýšlení."

Jako věrný fanoušek spaghetti westernů byl Waltz z propojení scénáře s tímto žánrem nadšený. „Zlatým věkem spaghetti westernů byla doba, kdy jsem se jako kluk začal o filmy zajímat, konec šedesátých let a pak začátek sedmdesátých a pozdější roky."

Někdejší Django Franco Nero na cameo

Jméno „Django" je fanouškům spaghetti westernů povědomé: poprvé si tuto postavu zahrál Franco Nero v roce 1966 ve filmu Django. Nero se k tvůrčímu týmu Nespoutaného Djanga připojil a zahrál si v něm drobné cameo. „Pro nás v Rakousku bylo jméno Django legendou," popisuje Waltz. „Ne nutně Franco Nero, ale skutečně Django. V každém spaghetti westernu, který měl premiéru, dokonce i v těch obskurnějších, se v německých titulcích objevilo jméno Django, i když ve filmu ve skutečnosti žádný Django nebyl. Prostě tam to jméno dali, protože se jednalo o jméno, které bylo pro nás synonymem celého tohoto žánru. Pokud se ve filmu objevil Django, věděli jste, že se jedná o spaghetti western."

„Užívám si možnosti využít jména Django se vším, co znamená pro spaghetti westerny," svěřuje se Tarantino. „Současně tu existuje čtyřicetidílná série s Djangem nijak nesouvisejících špatných pokračování, která má v dějinách spaghetti westernů své specifické místo. Jsem hrdý na to, že jsme mohli natočit další s Djangem nijak nesouvisející špatné pokračování."

Skutečnost je opravdu taková, že film Django byl tak populární, že si jeho název další filmy půjčovaly jako marketingovou pomůcku. Nápaditější názvy filmů zahrnují třeba Django, zabiják, Django mstitel, Viva! Django či Djangova balada.

Jsme rodina, natočili jsme spolu spoustu filmů

Tarantino svůj scénář dokončil 26. dubna 2011 a začal ho šířit mezi svými přáteli a kolegy. Jak se blížil „den vydání", začali se producenti připravovat na natáčení. „Jakmile zaslechnete, že se z Quentinova domu ozývá zvuk psacího stroje, máte pár měsíců času a můžete začít svolávat všechny hlavní hráče. Zavoláte vedoucímu kaskadérů Jeffovi Dashnawovi, zvukaři Markovi Ulanovi a kostymérce Hebě Thorisdottir. Všechny je obvoláte a řeknete jim, že se to blíží. Snažíte se, aby měli všichni čas, protože jsme rodina, natočili jsme spolu spoustu filmů a baví nás vzájemná spolupráce," říká producentka Pilar Savone.

Reakce na scénář byly ohromující. Například Hudlin obdivoval ojedinělé a upřímné pojetí otrokářské společnosti v letech před občanskou válkou. „Musíme pamatovat nejen na to nejlepší, čeho jsme schopni, ale také na to nejhorší," míní Hudlin. „A to nejlepší nebudeme schopni docenit, pokud neuvidíme a nebudeme oslavovat hrdinství těch, kteří spatřili zlo a dokázali se mu postavit. Ačkoliv se jedná o fiktivní postavy, představují stovky, ne-li více, skutečných mužů a žen. Černých, bílých, kteří se zlu postavili a řekli 'už dost'."

Když byl hotový scénář, pustil se Tarantino do hledání těch pravých herců. Jamie Foxx, držitel Oscara za snímek Ray, získal roli Djanga. „Sešli jsme se a byl prostě neuvěřitelný," vzpomíná Tarantino. „Chápal příběh, jeho kontext i historický význam celého filmu. Chápal ho stoprocentně. Je to skvělý herec a pro tuhle postavu se dokonale hodí, ale má v sobě něco z kovbojů. Když jsem se s ním sešel, představoval jsem si, že kdyby v šedesátých letech obsazovali do televizních westernových seriálů v hlavních rolích černochy, byl by mezi nimi. Vypadá na koni i v kostýmu kovboje výtečně."

Tarantino vám vyrve duši z těla

Foxxe oslovil scénář svým upřímným pojetím nemilosrdnosti otroctví. „Byl to ten nejúžasnější scénář, jaký jsem v životě četl," říká Foxx. „Přemítal jsem, kdo má dneska odvahu a znalosti na to, aby takové téma pojal takhle věrohodně. Připadalo mi, že jeho styl vyprávění – tak pravdivý a upřímný – vám vyrve duši z těla. Právě tím to celé bylo tak zajímavé."

Foxx podotýká, že vzájemná oddanost Djanga a Broomhildy nabízí divákům osobní a intimní pohled na obě postavy. „Tehdy bylo manželství zapovězené. Mohli vás za to zabít. Manželství bylo tehdy nucené – kopulace byla nucená – aby se nejsilnější muž spojil s nejsilnější ženou a měli silné potomky. Nikdo nechtěl, aby se černoši ženili a vdávali. Takže to, že Django byl ženatý, pro mne bylo velice důležité. Jde o milostný příběh. A právě to ho pohání. Nesnaží se zrušit otroctví. Nesnaží se o nic jiného než nalézt svou vyvolenou – což je něco jako hledat jehlu ve světě plném stohů slámy. Byla to nebezpečná doba a občas máme pocit, že nás drží v zajetí i bez okovů, takříkajíc."

Kerry Washington, která se ujala role Broomhildy, také vychází z pouta mezi Broomhildou a Djangem. „Ze všeho nejvíce mě na tomto filmu lákala myšlenka, že v době, kdy většina světa považovala za správnou domněnku, že lidé afrického původu nejsou lidmi, se může odehrávat milostný příběh mezi dvěma osobami, které se bezmezně milují v době, kdy jim to nebylo dovoleno, protože nebyli považováni za lidské bytosti. Byli považováni za majetek. Tihle dva díky síle své lásky objeví způsob, jak být spolu a jak svůj manželský svazek naplnit i v takové situaci. Je to zkrátka velice intenzivní příběh."

Víra v lásku a krásu i tváří v tvář tomu všemu zlu a temnotě a chamtivosti

Washington si také povšimla spojení mezi Nespoutaným Djangem a zbytkem Tarantinova díla. „Nebojí se násilností, temnoty ani temných zákoutí lidské duše," míní. „Myslím, že k vylíčení příběhu z tohoto období někoho takového potřebujete. Protože je to v zásadě milostný příběh, potřebujete také někoho, kdo věří v dobro lidí a v lásku a krásu i tváří v tvář tomu všemu zlu a temnotě a chamtivosti. Myslím, že je úžasné, že dokáže pojmout obě tyto polohy."

„Láska, záchrana, proměna: to je cílem. To je pouť, kterou Quentin pro Jamieho a Kerry v tomto filmu napsal," souhlasí producentka Stacey Sher.

Samuel L. Jackson, který hrál v Tarantinových filmech Pulp Fiction a Jackie Brownová, vysvětluje, že se o Nespoutaného Djanga zajímal ze dvou důvodů. „Jde o část našich dějin, která bývá obvykle zlehčována nebo přibarvována, což tenhle film nedělá," říká Jackson. „Vždycky je skvělé najít v Quentinových příbězích postavu, která mě dokáže pohltit," dodává.

Ranč z legendárního filmu V pravé poledne

Natáčení začala 28. listopadu 2011 na místech, známých fanouškům westernu: na ranči Melody v Santa Claritě v Kalifornii. Kdysi patřil Geneovi Autrymu a objevil se v bezpočtu westernů, mimo jiné například ve filmech Přepadení, V pravé poledne nebo Gunsmoke.

Foxx a Waltz trénovali čtyři měsíce před zahájením natáčení s vedoucím kaskadérů Jeffem Dashnawem a chovatelem koní Rustym Hendricksonem, aby se na natáčení připravili. „Docela si to užívám," říká Waltz o svém vztahu ke svému filmovému koni. „Vysvětlili mi věci, které přesahují rámec pouhého ježdění. Opravdu se mi moc líbí skutečnost, že když udělám, co je třeba, kůň to pochopí. A pokud mě kůň nechápe, je velice pravděpodobné, že jsem mu to zkrátka nesdělil dostatečně srozumitelně."

Srozumitelná komunikace a týdny příprav byly třeba po přesunu natáčení na Big Sky Ranch v Simi Valley v Kalifornii, kde se natáčela sekvence, v níž Spencer Barnett dává dohromady lidi za účelem vyloupení Schultzova vozu. Vzhledem k dovednostem, které byly pro takovou náročnou sekvenci třeba, si Dashnaw povolal ty nejzdatnější jezdce, jaké sehnal, což mělo za následek vytvoření skupiny těch nejnadanějších současných filmových kaskadérů, pokrývající několik generací. „Jejich načasování bylo bezchybné," vzpomíná Dashnaw. „Měli jsme tu devatenáctileté mladíky i pětapadesátileté veterány. Prostě se to tak nějak zprůměrovalo. Bylo to velice uspokojivé, protože se jednalo o tři generace kaskadérů, od vnuků přes syny až po otce, všichni tu byli přítomni."

„Myslím, že jsme v té scéně v jednu chvíli měli asi pětatřicet koní," soudí Hendrickson. „A pak jsme udržovali stálé jádro asi dvaceti koní, které se ve filmu objevují náhodně v různých kombinacích. Na některé koně připadnou i tři různí herci."

První skutečný padouch Leonarda DiCapria

Leonard DiCaprio si rolí Calvina Candieho, majitele Candylandu, zahrál svého prvního skutečného padoucha. „Je své práci oddaný a bere ji vážně a myslím, že to lidem uniká, protože je velice tichý a skromný a straní se společnosti. Je to člověk, který se jako mladík učil od Roberta DeNira ve filmu Dospívání po americku. Je to člověk, kterému hluboce záleží na lidech, s nimiž spolupracuje, a vkládá do práce svou inteligenci a svou oddanost a touhu dostat se co nejblíže k pravdě," říká Sher o DiCapriovi.

„Dal mi vědět, že ho tenhle projekt zajímá," hovoří o DiCapriovi Tarantino. „Snažil jsem se ve scénáři tuhle postavu příliš nespecifikovat a snažil jsem se mu ji příliš nevysvětlovat, aby si ji mohl každý vyložit po svém. Ale říkal jsem si, že by se na ni asi hodil starší herec. A pak si scénář přečetl Leo a líbil se mu a tak jsme se sešli a začali o tom diskutovat."

DiCaprio na něj udělal dojem a Tarantinův koncept této postavy se změnil. „Prostě jsem si začal představovat, jak snadné by bylo přetvořit tuhle postavu do podoby Caliguly, mladého císaře," popisuje Tarantino. „Otec otce jeho otce založil podnik, obchodující s bavlnou, a otec jeho otce v něm pokračoval a začal vydělávat a jeho otec na něm začal vydělávat ještě více. On je teď čtvrtým Candiem v řadě a nebaví ho to. Bavlna ho nezajímá: proto se zajímá o bojovníky. Ale jde o urážlivého prince. Je jako Ludvík 14. ve Versailles. Takže jsem si chtěl opravdu pohrát s představou Ludvíka 14. na Jihu USA. Candyland je zcela uzavřená komunita, která měří asi sto kilometrů na délku. To je království. Má moc krále – může lidi nechat popravit nebo si dělat, co se mu zachce."

Příliš mnoho peněz, příliš velká moc, příliš mnoho času

„Jednou z nejzákeřnějších vlastností téhle postavy je to, že má jistý šarm a nemyslí si, že dělá něco špatného," říká Remar o Candieho uvažování. „Je to člověk, který má příliš mnoho peněz, příliš velkou moc, příliš mnoho času, a je schopen řídit lidské osudy. Je to Caligula. Je dost pomatený, ale všechno si je schopen odůvodnit. Divákům se nebude líbit. Ale budou ho respektovat. Sleduji ho a fascinuje mě. Je velice pečlivý. Vynakládá velké úsilí na nejmenší drobnosti."

Stephen Samuela L. Jacksona má s Candiem dost možná nejkomplikovanější vztah vůbec. „Jakmile jsme v Los Angeles začali zkoušet, pochopil jsem, kam ho chci směrovat, kým je a jaký chci, aby byl," vysvětluje Jackson postavu Stephena. „Mezi Leem a mnou je zajímavý vztah, který velice dobře funguje v porovnání s Djangovým vztahem k doktorovi Schultzovi. Jejich vztah je tím naším téměř zastíněn."

„Pracoval jsem už pro jeho otce a pravděpodobně jsem s ním v dětství strávil hodně času a svým způsobem ho vychovával. Jsem pro něj skoro jako jeho mrtvý otec," říká Jackson. „V soukromí máme jiný vztah než na veřejnosti. Leo svou postavu vystavěl úžasným způsobem a když jsme o samotě, stává se z něj dítě, o které jsem kdysi pečoval a které jsem učil a povídal si s ním, a jsem na něj přísnější, co se týče vnímání reality toho, co se kolem něj děje."

Vztah Tarantina s Jacksonem je dokonalý

Ačkoliv Waltz s Tarantinem už v minulosti spolupracovali, jejich vztah k němu nesnesl srovnání se vztahem, který mezi sebou mají Tarantino s Jacksonem. „Vztah Quentina se Samem jim musíte závidět, protože ti dva se vážně dokonale znají," vtipkuje Foxx. „Těším se na to, že si takový vztah s Quentinem vybuduji. Dokonale se znají, pomáhají si, společně přemýšlejí. Napadly je výtečné věci, které myslím ani nebyly ve scénáři, ale všemu výrazně prospěly. Samuel Jackson je skutečný gigant."

Snímek Nespoutaný Django Samuelovi L. Jacksonovi také umožnil znovu spolupracovat s Kerry Washington, která si s ním zahrála ve filmech Mother and Child a Dům na špatné adrese. „Vždycky mě těší, když můžeme společně s Kerry na něčem pracovat. Má velice milou, jemnou a přívětivou povahu, která je prostoupena křehkostí a zakrývá sílu, kterou má ve svém nitru. Moc rád s ní komunikuji. Pokaždé, když se na něčem společně podílíme, vznikne něco výjimečného," soudí Jackson.

„Byla tím, na kom nám záleželo ze všech nejvíce," dodává Foxx. „Pokud si promluvíte s Quentinem a Leem nebo s kýmkoliv jiným, zjistíte, že jsme se chtěli jsme ujistit, že má vše, co potřebuje, protože si musela projít učiněným peklem. A sledovat ji v tom pekle každý den, to bylo opravdu náročné."

Velkolepá pouť ve jménu lásky

Druhá řeč, kterou je Broomhilda schopna hovořit, byla pro Washington zajímavým zpestřením. „Učit se němčinu mi hodně pomohlo," vzpomíná. „Když mi tahle role byla nabídnuta, byla jsem hrůzou bez sebe, protože jsem chápala, jak náročná po citové stránce pro mě bude. Nevěděla jsem, jak se do toho pustit. Bála jsem se o sebe, protože jsem cítila, jak drsný její svět je. Kurzy němčiny a její učení mi pomohly se do Broomhildy ponořit způsoby, které alespoň zpočátku nebyly příliš emocionálně vyčerpávající. Práce na těchto jejích složkách mi pomohla přistoupit k ní, aniž bych měla dojem, že mě smutek, který ji prostupuje, zcela zahltí."

Poslední cesta štábu vedla zpět do okolí Los Angeles, kde 24. července 2012 natáčení skončilo. „Bylo to ohromné dobrodružství," míní Washington. „Jeden týden jsme ve Wyomingu, potom další v Louisianě a pak zase v Los Angeles. Cestujeme sem tam, stejně jako hlavní hrdina putuje po celých Spojených státech, aby našel svou ženu. Myslím, že dobrodružství natáčení tohoto filmu a dobrodružství, na které se vydává Django, jsou velkolepými poutěmi ve jménu lásky, což je podle mého názoru naprosto úžasné."

(zdroj: Falcon)

Autor: Redakce

17.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies