Ondříčkův Ve stínu má první americké recenze

Praha - Film Davida Ondříčka Ve stínu, který se za ČR utká o nominaci na Oscara, se nyní představuje v USA. Po prvních projekcích pro odborné publikum vyšly i první, vesměs pochvalné, recenze.

1.12.2012

Ondříčkův film Ve stínu má v Americe úspěch, sklidil pochvalné kritiky.Foto: web filmu

„Po scénografické stránce nemá film chybu a ponurá hudba Jana P. Muchowa a Michala Novinského přispívá k zlověstné náladě snímku. Pár scén plných násilí by mohlo arthousové diváky, kteří na podobné filmy chodí, odradit, ale i tak se snímku daří přivézt jedno znepokojivé období zpět k životu," píše mj. Hollywood Reporter.

Koho vybrala akademie do nejužší pětice nominací, bude známo zkraje ledna.

Celý text americké recenze v prestižním Hollywood Reporter

Ve stínu

Náš redaktor doporučuje

Český snímek vstupující mezi kandidáty na oscarové nominace se zaměřuje na monstrprocesy, při kterých bylo za komunismu odsouzeno k smrti mnoho nevinných lidí.

V posledních letech se v mnoha zemích bývalého Sovětského bloku objevily filmy připomínající zneužívání moci komunistickým režimem. Český snímek Ve stínu, který bude soutěžit o Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film, se odehrává v Praze v roce 1953 a pojednává o hrůzostrašných soudních procesech, při kterých byla odsouzena k smrti řada nevinných lidí. Jedna z hvězd filmu, Sebastian Koch, si už v jednom oscarovém snímku zahrál. Jde o Životy těch druhých, brilantní rozbor východoněmecké Stasi. Kochův nový film, výstižně režírovaný Davidem Ondříčkem, nabízí obdobně sžíravý pohled na aparát české Státní bezpečnosti. Jenže právě právě to, že jde o podobné  téma, by mohlo přispět k tomu, že film již nebude pro americké distributory tak atraktivní.

Ondříčkův film Ve stínu má v Americe úspěch, sklidil pochvalné kritiky.

Film začíná ve stylu film noir z 50. let vykradením klenotnictví. Na potemnělé tóny kamery Adama Sikory se dobře dívá. Když na místo činu dorazí policejní kapitán Hakl (Ivan Trojan ) vytuší, že jde o něco víc než jen obyčejnou loupež. Stopy vedou ke židovské skupině, která podle Státní bezpečnost šperky chce použít k financování sionistické operace podporované Spojenými státy. Na pomoc s vyšetřováním je povolán německý agent Koch a v Haklovo podezření, že za celým obviněním je antisemitismus, tak jen vzroste. Jak se ukáže, Němec je nakonec komplikovanější, než si Hakl původně myslel, ale židé jsou opravdu nespravedlivě nařčeni. Přesto se k zločinu přiznávají a z následného soudu se stává jen propagandistická fraška.

Hakl jako čestný policista bojující proti zákeřnému komunistickému aparátu se ocitá v nelehké situaci.  Film boduje jako obstojné policejní drama a zároveň jako nelítostný dobový politický komentář. Postavy však mohly být více prokreslené. Nikdy se třeba úplně nedovíme, proč Haklovo manželství upadá.

Trojan, který vypadá trochu jako David Strathaim, nevypadá jako konvenční hlavní hrdina, ale jeho postava je přesvědčivá svou morální integritou. Koch dodává své roli problematického agenta hloubku a Soňa Norisová vnáší do poněkud nedotažené role Haklovy manželky srdečnost. Herci obsazení do rolí komunistických činitelů podávají patřičně slizké a děsivé výkony.

Po scénografické stránce nemá film chybu a ponurá hudba Jana P. Muchowa a Michala Novinského přispívá k zlověstné náladě snímku. Pár scén plných násilí by mohlo arthousové diváky, kteří na podobné filmy chodí, odradit, ale i tak se snímku daří přivézt jedno znepokojivé období zpět k životu.