Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oscarová Ona řeší perspektivu vztahů

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Americký čtyřicátník Joaquin Phoenix kráčí jaksi nezaslouženě mimo hlavní proud hollywoodských celebrit. Jeho herecké nadání je nenápadné, ale mimořádné. Naposledy o tom přesvědčil ve filmu Mistr, před tím například v Reservation Road. Navzdory tomu, že před třemi roky ohlašoval ve filmu I´m Still Here odchod z herecké scény, hraje dál. Naštěstí pro nás. Protože je čím dál lepší.

1.4.2014
SDÍLEJ:

Hrdina Jonzeho filmu Theodore (Joaquin Phoenix) na procházce se „svou partnerkou“ v uchu... Foto: Falcon

Dokazuje to jeho poslední herecké angažmá v křehkém autorském snímku Spikea Jonzeho Ona, za nějž dostal autor Oscara za původní scénář. Právě ten je totiž zásadním momentem filmu. Odehrává se v jakési (nepříliš?) vzdálené budoucnosti v L.A., kde do života lidí vstupují zásadní měrou počítače a jejich vybroušené programy. Po ulicích chodí solitéři s minisluchátky v uších, skrze něž komunikují s moderními operačními systémy, takže mohou pracovat či vyměňovat si informace s kýmkoli prakticky za pochodu. Má to tak i Theodore, s nímž se před časem rozešla žena. Díky své invenci a citu pro správná slova se živí psaním milostných dopisů napříč věkovými kategoriemi. Řadu adresátů činí šťastnými, on sám ale žije osaměle, po večerech hraje virtuální hry v obýváku a v noci si občas přivolá do ucha erotickou službu. A marně vzdoruje vzpomínkám na soužití s bývalou partnerkou. Když si koupí speciální operační systém s ženským vědomím, jež k němu promlouvá dívčím hlasem s nebývalou empatií pro jeho myšlenky a touhy, postupně mu začne propadat.

Scénář Spikea Jonzeho má pozoruhodné roviny. Není jen tuctovou sci-fi o vyšší inteligenci moderních „robotů" v životě lidí (kterou by nejspíš ocenil i Karel Čapek, ostatně i tady dojde k souznění těchto novodobých R.U.R. mezi sebou). Ale i zneklidňujícím zamyšlením nad tím, kam spějí partnerské vztahy a schopnost komunikace a jakou roli v nich hrají počítače jako potenciální náhražky. I nad tím, zda umíme mluvit o svých citech a zda je umíme pěstovat… Na prohlubující se blízkosti Theodora k Samanthě čili OS 1 zároveň rafinovaně ohledává jednotlivé vrstvy vztahů toho, čím jsou vlastně pro nás důležité. Jestli potřebujeme víc sdílení citů a myšlenek, nebo i fyzický kontakt. Či oboje v jednom těle vynikající je nápad s „náhradní" tělesnou schránkou pro hlas Samanthy, který odhalí ošidnost tohoto pokusu.

U Jonzeho filmu je zkrátka na co se dívat a zatraceně o čem přemýšlet. Příjemné je, že režisér nevyžaduje seriozní divácké nasazení s nakrabaceným čelem až do konce, ale nabízí pro odlehčení i jemný humor. Třeba když Theodore v jedné z erotických služeb do „ucha" narazí na bizarní přání druhé strany vyžadující škrcení mrtvou kočkou, které ho upřímně vyděsí… Alfou a omegou filmu je výkon Joaquina Phoenixe, jehož skoro až přecitlivělý hrdina budí směs emocí: porozumění, soucit, pocit spříznění i jistou netrpělivost. Důležitými hráči či hráčkami jsou tu i Amy Adamsová v roli sousedky a hlavně Scarlett Johanssonová, jejíž výkon postavený jen na hlase (OS 1) dodává příběhu další významotvorný prvek.

A konečně, pozornost si zaslouží hudba v podání Arcade Fire i titulní píseň The Moon song interpretovaná zpěvačkou Karen O. Obojí skvěle souznívá s náladou filmu využívajícího uměřeně prvků fantaskna (vysokorychlostní nadzemka řítící se doslova nad zemí až několik desítek pater), dosahujícího takřka úrovně filozofické sci-fi. Jedním slovem: divácký zážitek.

Autor: Jana Podskalská

1.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
7 18

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Škody napáchané hurikánem Maria
11

Hurikán Maria ztrácí dech, i tak dnes může sfouknout Dominikánskou republiku

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

DOTYK.CZ

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

/VIDEO/ Odmala ho pronásledoval strach ze znetvoření, pohřbu zaživa či zhoubného vlivu čísla 13. Jako kluk si sám naordinoval terapii, jednoduchou a účinnou: vypsat se ze svých obav a děsů. Mezi ty zapadal hrůzný nález mrtvé babičky anebo kamarád, před očima zmasakrovaný projíždějícím vlakem. Zrodil se král hororu, jenž dnes slaví 70 let.

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení