VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rebelka Marta je uměním možného

Praha /RECENZE/ - Diváci umějí překvapit. Na letošním karlovarském festivalu dali nejvíc hlasů filmu Olgy Sommerové Magický hlas rebelky. Poprvé v historii této ceny zvítězil dokument, navíc nový.

17.7.2014
SDÍLEJ:

Marta Kubišová s Anetou Langerovou.Foto: archiv

Režisérka pokračuje v linii děl, jež zasvětila silným ženám s příkladným etickým postojem (Moje 20. století, Do samoty v tanci, Věra ´68). Marta Kubišová, hvězda populární hudby 60. let, která svůj talent položila na oltář občanské cti, je v této řadě ženských portrétů pochopitelnou volbou. Připusťme ovšem, že v kontextu její dosavadní tvorby jde tentokrát více než o provokativní dílo spíše o tradiční portrét, díky němuž objevuje hrdinku před kamerou především mladá generace. Zasvěceným divákům nepřináší zase tolik nového.

Krotký dokument

Otázkou je, jakou koncepci zkraje natáčení režisérka měla a nakolik se jí podařilo ji realizovat. Při filmařské úpornosti, s jakou obvykle Olga Sommerová své hrdiny zpytuje, je trochu s podivem, jak je její dokument krotký. Přitom svému způsobu práce zůstala autorka věrná. Citlivě pracuje s četnými archivy (televizní klipy, dobová hudební vystoupení, rodinná alba zpěvačky, politické momenty třeba slavné setkání s Alexandrem Dubčekem a předání dárku), jež kombinuje s dotáčkami.

Zpěvačku zachycuje v době zkoušek hudebního představení Touha jménem Einodis v Ungeltu, na které nabaluje další motivy z jejího života: plzeňské začátky, Rokoko, úspěch tria Golden Kids, občanskou angažovanost, osudové muže, ztrátu prvního dítěte, narození dcery Kateřiny, protestní ústup ze slávy, ochranu zvířat, triumfální návrat při sametové revoluci…

Díky režisérčině citu pro rytmus film nenudí promluvy na kameru střídá s koncertními i divadelními záběry, připomíná zasutá fakta, třeba nabídku pařížské Olympie nebo manžela Jana Moravce, jenž na zpěvačku donášel tajné policii, nabídne široký rejstřík těch, kteří o Martě něco podstatného sdělují (Václav Neckář, Václav Havel, Pavel Kohout, Vlastimil Třešňák, Milan Hein, Iva Janžurová, Fero Fenič).

Silné kontrapunkty

Filmu by nicméně slušelo méně záběrů s Anetou Langerovou ze zkoušek v Ungeltu, zato víc ponoru do zpěvaččina soukromí, zejména zásadnější komentář ze strany jejích dvou stále žijících manželů Jana Němce a Jana Moravce.

Naštěstí jsou jako vždy u Sommerové nejpůsobivějšími momenty kontrapunkty, jež zesilují emoce: třeba slavná píseň Modlitba pro Martu z Lucerny prostříhávaná záběry do pražských ulic srpna 1968.

Písně tu mají vůbec klíčovou roli, dávají filmu náladu a dynamiku jako by režisérka tušila, že její hrdinka nemá tak velké charisma jako třeba předchozí Věra Čáslavská. Důležité jsou i detaily vypovídající o dané době („manželky funkcionářů ji nesnášely, říkaly vypadá jak děvka, zpívá jako děvka") či okouzlenosti jejích mužů (Němcův pokus vystřílet zpěvaččin monogram do arkýře). Nechybí ani pohled do složky, kterou o ní vedla StB, a konfrontace s fakty, u níž je kamera decentním pozorovatelem.

V kostce shrnuto, práce s dostupným materiálem prozrazuje radikálnější přístup než předtím na place. Je ovšem otázkou, kam zpěvačka kameru pustila a kde dostala dokumentaristka červenou.

Bez zatrpklosti

Jedno slouží každopádně ke cti oběma: nenajdeme tu ani stopu zatrpklosti. V tom jsou všechny hrdinky Olgy Sommerové stejné: ať už působí na diváka více či méně charismaticky, jsou přirozeným vzorem. Člověka, který to nevzdal, obhájil své přesvědčení a podržel si pozitivní přístup k životu.

V kontextu dnešní doby tento vzor paradoxně potřebujeme možná víc než v hořkých sedmdesátých… V tom je cena rebelky s magickým hlasem asi největší.

Autor: Jana Podskalská

17.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies