Recenze: Nový Batman zůstal ve stínu Temného rytíře

Praha /VIDEO/ - Christopher Nolan završil komiksovou ságu o Bruce Waynovi. Má vizuální sílu, ale příběh vězí v hollywoodských klišé.

25.7.2012

BATMAN. Temný rytíř alias Bruce Wayne při tanci s konkurentkou z podsvětí, zlodějkou Selinou (Christian Bale a Anne Hathawayová). Foto: Warner Bros

Málokterý film provází při premiéře tolik emocí, jako snímek Christophera Nolana Temný rytíř povstal. Americkou premiéru v Denveru poznamenala tragédie v kině Aurora, kde mladík v kostýmu Jokera postřílel dvanáct lidí. Jako by se realita šílícího světa prolnula s filmovým plátnem. Na něm se totiž právě také střílelo… Těžko říct, co to pro film znamená. Doufejme, že diváci na něj půjdou především pro to, že je zajímá završení batmanovské ságy a že mají rádi Nolanovu tvorbu (Dokonalý trik, Memento, Počátek). Česká půlnoční premiéra se koná právě dnes, v pražském IMAXu a dalších kinech.

Bruce Wayne alias Batman se odhodlá vyjít z ústraní, do něhož se uchýlil v předchozím díle, kdy na sebe vzal pro dobro věci vinu za smrt Harveyho Denta. Přispěje k tomu jedna šikovná zlodějka s nevinnou tváří komorné a zvěsti o údajné podzemní armádě, již buduje muž s podivným „náhubkem" jménem Bane. Wayne musí znovu svést bitvu se zlem, aby spasil Gotham. Pro ty, kteří znají filmy o Batmanovi, bude tento díl nejspíš zklamáním. Vizuálně působivý, scenáristicky ale odbytý. Řemeslně je Temný rytíř na výši, počínaje Nolanovým magickým výtvarným světem, v němž se nočním městem řítí mezi mrakodrapy Batmanovo vznášedlo či motorka se silnými gumami, a konče zneklidňující hudbou Hanse Zimmera pronikající do morku kostí. Také humor v první půli je milý (hlavně mezi Waynem a kočičí ženou Selinou). Film má několik silných scén: třeba dramatické prostřihy z hlučného policejního zmatku v tunelu do tichého stadionu se zpěvem chlapečka nebo následné výbuchy mostů zabírané z ptačí perspektivy. Dějově ale značně zaostává za Temným rytířem (2008). Autoři se pokusili vnést do příběhu aktuální momenty (armáda teroristů, odkazy na vládu rozběsněného lidu), zapomněli ale na onu krásnou komiksovou přízračnost, takže tyto motivy nabízejí jen tuctové akční scény, nic víc.

Dějovým zvratům chybí režisérova pověstná rafinovanost a cit pro míru. Je jich příliš a působí krkolomně (třeba pointa, kdo je ve skutečnosti zázračným dítětem, jež uniklo z hlubokého tunelu v zemi), jakoby režisér podceňoval divákovu inteligenci – což u něj není zvykem. Chybí nové nápady, režisér tak trochu vykrádá sám sebe i jiné (finále s bombou). Asi do půlky vládne plátnu Nolanova nálada temného neklidu, jak ji známe z předchozího filmu. Pak se ale zvrátí v hollywoodskou akční podívanou. Nemluvě o tom, že Tom Hardy v roli žoldáka Banea je coby padouch jen chabou náhražkou za ďábelského Jokera v podání Heatha Ledgera. Herci (Christian Bale, Gary Oldman, Morgan Freeman či Michael Caine) jsou standardně dobří, scénář jim ale nenabízí žádný zajímavý přesah. Ať už Nolanovi došly nápady nebo ho studio tlačilo k prvoplánové zábavě, uhrančivé tajemno Temného rytíře se tentokrát nekoná. Batman, „naštvaný až do morku kostí", ve finále ztratil svou magii.

Hvězdičky tři!

Projekce v Česku jsou podle plánu

Půlnoční premiéry filmu Temný rytíř povstal proběhnou ve všechmultikinech Cinema City i v pražském kině IMAXpodle plánu. Očekávaný snímek tak minutu po půlnoci z dneška na zítřek vstoupí do českých kin v Praze, Brně, Plzni, Ostravě, Pardubicích, Liberci nebo Ústí nad Labem.

Zájem diváků o speciální projekce je v předprodeji i přes tragédii v americkém Denveru veliký.Některá kina proto k téměř zaplněným sálům přidala na stejný čas další promítání například v Praze na Novém Smíchově a ve Slovanském domě, v Ostravě nebo v brněnském Špalíčku proběhnou premiéry filmu ve více sálech najednou.

„Páteční události nás šokovaly, přesto jsme se rozhodli půlnoční premiéry na programu ponechat. Jde o jeden z nejočekávanějších filmů roku a diváci se na něj podle toho těší," řekl marketingový manažer Cinema City a kina IMAX Robert Švec.„Speciální bezpečnostní opatření nechystáme, s ohledem na masakr v Denveru bude ale ve všech kinech vládnout zvýšená ostražitost a pozornost,"dodal.

Někteří diváci půjdou na půlnoční projekci filmové novinky v maskách. Převleky netopýřího muže a dalších protagonistů snímku jsou na podobných akcích zvykem, proto jim nikdo nebude ve vstupu do kina bránit. „Případné pietní akce, jaké se vzhledem k masakru ve Spojených státech konají ve světě, jsou na zvážení distributora filmu," dodal David Beránek, ředitel pražského Bia Oko, kde se půlnoční projekce taktéž odehraje.