VYBERTE SI REGION

Herec Daniel Brühl: Před natáčením Rivalů jsem mluvil s Hamiltonem i Vettelem

Severní Čechy /ROZHOVOR/ - Snímek Rivalové ukazuje zákulisí i pozlátko světových závodů Formule 1 na příběhu jejích dvou hvězd… V závodní helmě do kina? Proč, na plátnech kin je přileb a kombinéz pilotů Formule 1 až až. Stačí vidět film „Rivalové" o strhujícím souboji pilotů F1 Nikiho Laudy a Jamese Hunta. Jeho představitel, Daniel Brühl, vypráví o natáčení, ale nejen o něm…

17.10.2013
SDÍLEJ:

Ve strhujícím automobilovém dramatu „Rivalové“ jde o hodně.Foto: Jaap Buitendijk

Oba touží po vítězství, ale ví, že v F1, světové podívané i kolotoči peněz, může chyba znamenat smrt. James je neřízená střela, neodolatelný playboy a brilantní řidič, jeho rakouský rival Niki zase dokonalý precizní profesionál. Film vypráví skutečný příběh pilotů na okruzích i v životě. Pojí je zvláštní přátelství; rivalita je žene ke stále riskantnějším výkonům. Mistr světa může být jen jeden…

Ve strhujícím automobilovém dramatu „Rivalové“ jde o hodně.Rivaly točil oscarový režisér Ron Howard (Šifra mistra Leonarda…). Scénář psal Peter Morgan se dvěma nominacemi na Oscara za scénář (Duel Frost/ Nixon, Královna). Do F1 nasedli Chris Hemsworth jako Hunt (Thor, Avengers) i Daniel Brühl jako Lauda (Hanebný pancharti…).

To, co potkalo Nikiho Laudu v sezoně 1976, byl osud. Když šlo o vše a od rivala Hunta jej dělil jen bod, přišla havárie na Nürburgringu. Na dráze, kterou navrhoval zrušit pro její nevypočitatelnost.

Osudný déšť i sucho

Před závodem začalo pršet. Většina týmů přezula na pneu pro mokrý povrch, což byla strategická chyba; déšť brzo přestal, ostrý vítr trať vysušil.

Lauda se zkraje propadl na zadní pozice. Chtěl jet do boxů přezout pneu pro suchý povrch, cestou mu praskla na ferrari přední osa, auto vyletělo do strany, narazilo a plot ho vymrštil zpět do trati. Ferrari pohltily plameny. Podařilo se ho odtáhnout do bezpečí, ale už byl popálený. Na JIP v Mannheimu Laudovi tým lékařů a 34 sester zachránil život. Měl popáleniny 3. stupně na hlavě i zápěstích a zlomených pár žeber, klíční i lícní kost. Těžké bylo poranění plic, jak se nadýchal toxických výparů z hasicích přístrojů při nehodě.

Čtyři dny bojoval na hranici života a smrti, ale zvítězil. Byl téměř slepý, soustředil se na hlasy, které slyšel okolo, ale jakmile se začal uzdravovat, už plánoval návrat do závodů tu samou sezonu. Denně cvičil 12 hodin. „Co se týče vyléčení životně důležitých orgánů, vzpamatoval jsem se rychle," píše Lauda, „Ale má venkovní poranění se ukázala být komplikovanější, než se zdálo."

Vedle vážných popálenin na obličeji mu shořela obě oční víčka. Švýcarský lékař mu transplantoval tkáň zpoza uší, vytvořil víčka nová… Je obdivuhodné, že se stihl vrátit na trať. Ale sezonu vyhrál Hunt.

Jak vidí české publikum Rivaly„Musím uznat, že jsem byla nadšená od první minuty. Celá ta touha po vítězství na jedné straně v podání precizního Nikiho a na druhé straně volno myšlenkářského Jamese tvořila úžasný celek, který byl výborně sestříhaný. Vztahová i závodní rovina byla perfektně zahraná a natočená. Film doporučím fanouškům Formule 1 i laikům, jako jsem já," řekla Zuzana Šourková z Jablonce nad Nisou.

„Skvěle zpracované efekty, příběh měl hloubku a potřebné napětí. A James Hunt v podání Chrise Hemswortha naprosto odzbrojující… Jen ten děj mohl být podrobnější (měl moc velký spád), ale to by byl film pro diváka moc dlouhý," vytkl novému filmu asi jen malou nedokonalost Lukáš Polák z Liberce.

Brühla, který poprvé vstoupil do povědomí filmem Good Bye, Lenin!, do role navrhl producent Peter Morgan. „První má reakce, když mi volali a poslali mi scénář, byla: „Lauda je ikonická postava. Scénář jsem si rád přečetl, ale byl jsem nervózní. Netušil jsem, jak roli zahrát."

Ve strhujícím automobilovém dramatu „Rivalové“ jde o hodně.Sám bych nezávodil

Ač Brühl Laudu obdivuje, přiznává, že jeho závodní ambice zůstanou na německých dálnicích. „Hlavně v noci, kdy to opravdu můžete pustit rychle, než abych se vrhal na závodní trati. Když jsme točili Rivaly, pochopil jsem, že bych neměl odvahu, aby ze mě byl dobrý závodník," přiznává.

Hunt odešel ze světa F1 v roce 1979 a tragicky zahynul na selhání srdce ve věku 45 let, Lauda skončil v roce 1985. Stal se z něj úspěšný podnikatel, založil si vlastní aerolinky. Dodnes je nadšeným obhájcem bezpečnosti za volantem ve svém milovaném sportu.

Daniel Brühl: Řídím rád a někdy řídím dost rychle

Rozhovor s Danielem Brühlem, představitelem Nikiho Laudy v novém filmu Rivalové.

Už jste viděl finální verzi filmu?
Ještě ne, ale Ron mi říkal o promítání, které dělali pro závodníky Formule 1, Bernie Eclestonea a Niki Laudu. Prý měli potlesk ve stoje a závodníci za ním přišli a za film mu děkovali. Dokonce i Bernie vstal a přišel Ronovi potřást rukou. Všem se film moc líbil a to je super. Dostal jsem zprávu od Rosbergova asistenta: „Skvělé výkony a skvělý film!" Pokud se to líbilo klukům z Formule 1, je to pro nás výborná zpráva!

Před natáčením jste jel za Niki Laudou do Vídně. Jak to probíhalo?
Naštěstí jsme se jeden druhému líbili. Musel jsem si ale na pobyt ve Vídni koupit extra oblečení, protože se nad očekávání protáhl.

Nevzal vás náhodou na Velkou cenu Brazílie svým vlastním letadlem a nepředstavil vás závodníkům?
To byl zážitek. Sebastian Vettel se mnou mluvil už před závodem. Viděl jsem se s Rosbergem, Hamiltonem, a představil mě jezdcům dne: Jackie Stewartovi, Nelsonovi Piquetovi. Pak jsem závod sledoval z boxu Mercedesu, a poslouchal jsem s nimi jejich interní komunikaci, to byl pohled přímo do závodu a do jeho přípravy, jedinečný zážitek.

Ve strhujícím automobilovém dramatu „Rivalové“ jde o hodně.Měl jste ze závodníků v Brazílii pocit, že postavení Nikiho Laudy v tomhle sportu váží?
Ano. Všichni fanoušci v Brazílii byli z Laudy nadšení. Davy lidí si k němu chodily pro autogram a fotografii. Je to velký hrdina. Dokázal překonat spoustu věcí, nejen svou nehodu ve Formuli 1, ale i nehody letadel a přesto si sám založil aerolinky. Je to skvělý podnikatel a komentátor.

Co rozhodlo o tom, že si vás Niki oblíbil, ještě než jste dostal příležitost zahrát si ho ve filmu?
Kdyby si mě neoblíbil, bylo by to jak zlý sen, je to velmi odhodlaný a mocný člověk. Myslím, že jinak by to asi ani nešlo. Ale od první chvíle jsem se mu líbil. Myslím, že se mu líbil můj smysl pro humor.

Jste Němec, on je Rakušan, není mezi vámi tak trochu kulturní tření?
Je to ohromný kulturní rozdíl. Vysvětloval jsem to Ronovi od první chvíle. Říkal jsem: „Musím se naučit rakouský přízvuk, s německým přízvukem to nepůjde." Celé vyznění je pak jiné. Takové suverénnější, lehce arogantní. A zábavnější. Ale jde i o různou mentalitu. Čas, který jsem strávil ve Vídni, byl velmi přínosný, zaprvé jsem pochytil trochu ten přízvuk, a pak tu celkovou zvláštní atmosféru, oni mají hodně temný smysl pro humor. Jsou velmi ironičtí. Jsou hodně odlišní od nás, nepřestává mě to udivovat. Ve Vídni jsem si to moc užil a čas strávený s Nikim byl skvělý, protože jsem se mohl naučit jak se směje a jak mluví. Je zábavné hrát tak vzdálenou, odlišnou postavu. Jakmile to do sebe zapadne a získáte k postavě osobní přístup, je to radost, protože cítíte, že hrajete naplno. A Niki je velmi suverénní, je to velká zábava.

Odpovídal váš dojem z Nikiho tomu, jak jste si ho představoval ze scénáře Petera Morgana?
Peter je génius a jazyk, jakým Niki mluví, takové ty úsečné věty, které používá, se k němu dokonale hodí. Už se na scénáři nemuselo nic měnit.  Přišlo mi to dobré a Peter se navíc s Nikim a jeho rodinou zná. Ve scénáři je všechno tak, jak má být. Peter je asi nejtalentovanější scénárista na biografie. Myslím to vážně.

Ve strhujícím automobilovém dramatu „Rivalové“ jde o hodně.Nenavrhl vás pro tu roli původně Peter?
Ano, a také producent Andrew Eaton mě chtěl ve filmu mít. Když jsem byl na prvním konkurzu, cítil jsem, že mě ve filmu Ron a Peter asi chtějí. Ale moje reakce, když mi poprvé zavolali a poslali mi scénář byla: Tuhle roli nemůžu hrát. Lauda je ikonická postava a já jsem si scénář moc rád přečetl, ale zároveň jsem byl pěkně nervózní, protože jsem si říkal, že nevím, jestli budu vědět, jak to zahrát.

Proč jste z toho byl tak nervózní?
Protože je velká ikona a ještě stále se o něm v německých médiích hodně píše. Moc rád jsem si ten scénář přečetl, ale zároveň jsem byl pěkně nervózní, protože jsem si říkal, že nevím, jestli budu vědět, jak tuh roli zahrát. A pak pomalu nastal první konkurz a Peter byl pěknej parchant! Nevěděl jsem, že mluví skvělou němčinou i rakouský přízvukem! Chtěl jsem na Rona udělat dojem svým nepřipravovaným rakouským přízvukem, říkal jsem si, že Američan nic nepozná. A tak jsem předváděl, jak bych mluvil jako Niki a z ničeho nic mě Peter zastavil a řekl: „Já mluvím německy a umím rakouský přízvuk, a tohle není ono,"  v tu chvíli jsem myslel, že jsem skončil. Tři dny na to jedu autem ve Španělsku, a všiml jsem si, že mám tři zmeškané hovory z Anglie. Tak povídám přítelkyni: „Zastavím a zavolám, tři zmeškané hovory, to je dobré znamení."

Jak jste se na Rivaly připravoval?
Měl jsem spoustu práce. Sám jsem se přihlásil na španělské závody Formule 3, abych si trochu osahal, jaké to je jezdit závodním autem. Pak jsem se několikrát sešel s Nikim, s Ronem jsme se také párkrát viděli, a s Chrisem jsme si testovali auta. Setkání s Chrisem bylo také zajímavé, protože jsme jako herci každý z jiné planety, ani bychom nemohli být odlišnější, ale stejně jsme si jeden druhého od první chvíle oblíbili. Je to takovej roztomilej australskej surfař a pohodář. Mám ho moc rád. I když už v tu chvíli byl filmová hvězda, stejně byl pokornej, nebyl namyšlenej, byl fajn. Padli jsme si do oka i když jsem hodně rozdílní, jako jsme rozdílní i ve filmu.

Stává se z vás za volantem démon posedlý rychlostí?
Řídím rád a někdy řídím dost rychle. V Německu nemáme omezenou rychlost a tak hodně z nás jezdí rádo rychle, zvlášť v noci, když jsou silnice prázdné a můžete to pustit. Ale po natáčení RIVALŮ už vím, že bych neměl odvahu být profesionálním závodníkem. Hlavně když pomyslíte na to neustále nebezpečí, které hrozilo v autech hlavně v té době. Nikimu na bezpečí hodně záleží, a to se mi na něm líbí. V mnoha ohledech bezpečnosti Formule 1 byl vlastně průkopník. Záleželo mu nejen na jeho vlastním bezpečí, ale také na bezpečí ostatních závodníků. A stále je takový. Je úžasné, že už se to tolik neděje, poslední smrtelná nehoda byla ta s Ayrtonem Sennou. A už je to minulost, to je dobře-

Sledoval jste Formuli 1, jako kluk?Ve strhujícím automobilovém dramatu „Rivalové“ jde o hodně.
Moc ne. Spíš můj bratr je fanoušek Formulí. Mě se to líbilo, ale nikdy jsem z toho nějak nešílel. Mě spíš jako kluka bavil fotbal a tenis. Líbila se mi auta, ale spíš ta stará, stará Ferrari, konkrétně. Sám mám také dvě stará auta, bohužel teda ne Ferrari. Řízení mě vždycky bavilo, a na Nurburgring jsem se jezdíval dívat na závody veteránů, takže tu trať dobře znám. A Michael Schumacher je taky z Kolína, kde jsem vyrůstal, místní hrdina Formule 1. Ale od sedmdesátých let do osmdesátých se to hodně změnilo, už to nebyli ti rock' n'rolloví rebelové, pak už byli piloti spíš profesionální sportovci, svět kolem závodů je sterilnější. Michael Schumacher je dokonalý příklad dokonale přesného a disciplinovaného německého sportovce. Je to skvělý pilot. Ale když se ponoříte do světa Formule 1 v sedmdesátých letech, do té vší slávy a lesku, působí to mnohem zábavněji, než závody teď. Na jednu stranu mi přijde škoda, že jsem to tehdy nezažil, protože to vypadá dost bláznivě. Jak James Hunt pil a kouřil a užíval si s holkama a pak nasedl do formule a jel… to by dneska nepřipadalo v úvahu!

Měl jste sám, jako dítě, nějaké sportovní ambice?
Jako dítě jsem hrál závodně tenis, pak jsem ale přestal. Teď hraju zas, ale už jen pro zábavu. Nikdy jsem v žádném sportu nevynikal, ale vždycky mě to bavilo. Jsem velký fanda…

Rozhovor dala Deníku k dispozici filmová společnostr Bioscop, která v ČR do kin snímek Rivalové uvádí.

Autor: Radek Strnad, Hana Langrová

17.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Výpravčí, jenž způsobil nehodu v Bavorsku, půjde do vězení

Berlín - Na tři a půl roku do vězení poslal dnes německý soud výpravčího, který v únoru zavinil nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let. Nehoda u obce Bad Aibling si vyžádala 12 mrtvých a téměř 90 zraněných. Muži, který hrál během služby hru na mobilním telefonu, hrozil až pětiletý trest vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies