VYBERTE SI REGION

Nejmladší režisér v Evropě miluje Triera a obhajuje Trošku

Liberec /ROZHOVOR, VIDEO/ - Svůj debut, drama Bez doteku, začal Matěj Chlupáček točit v sedmnácti letech. Rok od premiéry tohoto snímku přichází nejmladší evropský režisér s druhým filmem. Tentokrát se na něm podílel jako producent a technický supervizor. Režíroval ho jeho kolega Michal Samir. Snímek Hany by měl být, podle tvůrcových slov, odlehčenější a bude více bavit. V rozhovoru Chlupáček povídal nejen o novince, ale i současné kinematografii i svých oblíbených filmech a tvůrcích.

22.3.2014
SDÍLEJ:

MATĚJ CHLUPÁČEK. Nejmladší režisér v Evropě se proslavil dramatem Bez doteku. Foto: Cinemart

Když jsme se viděli naposledy, byl jste nejmladším režisérem v Evropě, neobjevil se už nějaký mladší? Neštve vás už, že to všichni stále dokola omílají?

Stále ještě jsem. (Smích) Otrava to je i není. Zvolilo se to jako komunikační útvar u filmu Bez doteku, který byl svým tématem dost potemnělý, s distributorem jsme proto přemýšleli, jak na něj co nejvíce upozornit. Natočil jsem ho, když mi bylo 17, premiéru měl pak film v mých 18. V žebříčku návštěvnosti českých filmů se Bez doteku dostalo do poloviny, což vnímám jako úspěch, loni se do kina moc nechodilo. Přišlo mi přesto, že diváci na naši kampaň reagovali spíše opačně kdyby se vůbec neříkalo, kolik mi je a bylo by to propagované jako film nějakého libovolného režiséra debutanta, šli by lidé do kina bez předsudků raději.

Celovečerní debut natočil Matěj Chlupáček a jmenuje se Bez doteku. Jak jste se posunul ve své tvorbě, od dob, kdy se točilo Bez doteku?

Teď dělám se stejným týmem na filmu Hany, tentokrát jako producent. Jinak jsem pracoval na menších formátech jako jsou reklamy a videoklipy, u kterých si člověk osahává řemeslo nebo si přivydělává.

Teď je tedy u vás na spadnutí film Hany? Točil se na jeden zátah? To jde?

Nakonec je film složený ze tří třicetiminutových záběrů, které jsou složitou digitální technikou spojené do jednoho. Točilo se tři dny. Obyčejný divák nepozná, že se ve snímku stříhalo.

Není to těžké pro herce, točit takhle vkuse?

Ano, je to nesmírně složité. Proto jsme zkoušeli film každý den tři měsíce dopředu. Všech padesát herců chodilo do zkušebny, měli na zemi křídou nebo izolepou naznačené místnosti. Zkoušky připomínaly Dogwille od Larse von Triera.

V běžném filmu takhle dlouho herci nezkouší, ne? To bylo skoro jako v divadle?

Ne, takhle dlouho určitě ne, maximálně se herci pár dní oťukávají. Bylo to jako v divadle, čtvrt roku jsme cvičili a pak už jsme to jen doťukli měli jsme premiéru. (Smích) Bez repríz a derniéry, ale.

O čem Hany je? Říkal jste, že Bez doteku neměl tak poutavé téma pro diváka, bude tohle vstřícnější film?

Jde o generační výpověď. Film je o mladých lidech, jejichž životy se prolínají kolem jednoho baru, jedné noci, v jednom městě. Je to doufejme atraktivnější. Lidé se chtějí pobavit a to Hany v určité míře nabízí, přestože jde film v poslední třetině do agresivnější sféry.

Na jaké herce se můžeme těšit?

Hlavní role se zhostil Jiří Kocman, který mi hrál v Bez doteku epizodní roličku. Nedávno se objevil například ve filmu DonT Stop, tohle je ovšem jeho první hlavní role doufám, že jsme ho pro filmový svět objevili. Dále se ve filmu v hlavní ženské roli objeví má oblíbenkyně Hana Vagnerová, Jitka Schneiderová, Pavla Tomicová nebo Ondřej Malý.

HANY. Tento snímek zaštiťuje Matěj Chlupáček jako technický supervizor a producent. Režíruje ho jeho kolega Michal Samir.Jak se vy, jako mladý tvůrce, díváte na současnou filmovou produkci. Začněme třeba zahraniční?

V rámci evropské tvorby jsem například fanatický obdivovatel Larse von Triera. Jeho režie je nesrovnatelná s drtivou většinou režisérů na světě. Způsob jeho práce nemá konkurenci.

Co říkáte na jeho poslední film Nymfomanka?

Nymfomanka je pro mě esence toho, co režisér Trier umí a zná. Pro svůj tvar prakticky nehodnotitelné dílo, které svou strukturou a narativem připomíná spíše obsáhlou knihu než film ve které je navíc všechno, od rybaření přes Bacha až k Bondovi. Trier mě tentokrát v osobní rovině nesmetl tak, jak se mu to úspěšně povedlo u všech jeho předchozích filmů, působivějších analytických děl ale na druhou stranu moc nenatočil. Bez diskuze dílo génia.

Co říkáte na reklamní kampaň, která film provázela?

Byla fantasticky udělená, ale trochu zbytečně lživá ve vztahu k filmu samotnému. Koncept byl postavený na hercích zachycených při orgasmu, v samotném filmu ale bylo takto vyobrazených postav pomálu. Pro mě je v rámci sexuality Nymfomanka z Trierových filmů paradoxně nejvíce uzavřený film.

Co česká filmová tvorba?

To je na delší debatu. Stejně jako všechny kinematografie, má ta naše dobré i špatné filmy. Po značném kvalitativním úpadku naší kinematografie v 80. a 90. letech se z problémů s diváckou návštěvností stále dostáváme. V 90. letech u nás ale vznikalo zhruba deset filmů ročně, dnes jich vzniká 30 až 40. Běžný divák není schopen pojmout takový počet a pak se všichni diví, že na průměrný český film přijde, ještě k tomu optimisticky řečeno, 10.000 diváků.

Nejnavštěvovanější český film jsou Babovřesky, viděl jste je? Co na ně říkáte?

Sice mě za tento názor polovina filmařů sežere, ale Babovřesky jsou jeden z nejprofesionálněji udělaných filmů za loňský rok ve vztahu k divákovi. Jako jeden z mála českých tvůrců Zdeněk Troška moc dobře ví, pro koho filmy točí. Má svou diváckou skupinu, jasný okruh lidí, na které míří. Babovřesky se sice absolutně neshodují s mým filmovým vkusem, z producentského hlediska ale není co vytknout. Proto mě i zklamalo zrušení kategorie za nejnavštěvovanější český film při udílení Českého lva. Zdeněk Troška si to zasloužil.

Kdybyste měl vybrat nějaký film loňského roku, který vám přišel zajímavý, jaký by to byl?

Klauni měli obrovskou outdoorovou kampaň, a přesto na ně přišlo ani ne devět tisíc diváků. Je to jeden z mála českých filmů minulého roku, který si zaslouží uznání, ale nikdo ho neviděl. Ani v Českých lvech nezískal nominaci za kameru nebo za režii. Ten výkon byl na české poměry mimořádný.

Vy jste rodilý „Liberečák". Váš první film se v Liberci nenatáčel, plánoval jste to původně?

Prapůvodně jsem myslel, že bychom kus Bez doteku mohli točit v Liberci. Z finančních, praktických a nakonec i uměleckých důvodů se to ale ukázalo jako nesmysl.

Zdá se mi, že jste filmem naprosto pohlcen a žijete jím, máte i jiné záliby?

Ne. (Smích) Neznamená to, že by mě nezajímaly jiné věci. Zajímám se o veškerou kulturu, akorát nemám příliš čas se jiným věcem věnovat. Ve volném čase si rád zajdu do kina nebo někam s přáteli.

To je zábavné, zase filmy.

Ano, je to tak. Není prostě čas jít na šest filmů, osm výstav a pak si ještě přečíst knihu a jít si zaběhat. Jsem zatím obětí filmu.

Co ženy? Na ty si najdete čas?

Ano, na ženy je čas. (Smích)

Trailer Hany

Trailer Bez doteku

Autor: Hana Langrová

22.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies