VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozkoš není jen pro ženy, říká herečka Jana Plodková

Praha – Rozkoš. Takto stroze i slibně nazvala svůj druhý celovečerní film režisérka Jitka Rudolfová, jejíž autorský debut (absolventský snímek FAMU) Zoufalci zaujal diváky i odbornou kritiku. Vyprávěl o třicátnících, žijících až na jednu výjimku jako singles, kteří se rozhodnou žít v komuně na odlehlém statku. Stejně jako k nim napsala si čtyřiatřicetiletá filmařka i k Rozkoši, jež vstoupí do kin 5. prosince, vlastní scénář.

27.11.2013
SDÍLEJ:

MILENA. Znám řadu žen, jež trápí vztah založený na textovkách, potvrzuje Jana Plodková, kterou od včerejška můžeme vidět v kině ve filmu Rozkoš. Foto: CinemArt

O mladé střihačce, jež se pohybuje mezi třemi muži a v městsky odcizeném prostředí marně hledá toho, kdo by jí poskytl plnohodnotný partnerský vztah. Do hlavní postavy obsadila Janu Plodkovou, která se nálepce ženský film brání. „Neřekla bych to tak," tvrdí Jana, kterou jsme poprvé viděli v roli židovské herečky ve filmu Marka Najbrta Protektor, za niž dostala Českého lva, a naposledy shodou okolností ve filmu téhož režiséra Polski film. „Spíš mi přijde netradiční – námětem, způsobem vyprávění i náladou. Obdivovala jsem Jitku Rudolfovou, s jakou přesností své téma odvyprávěla a jak nám hercům dokázala vše vysvětlit." Přímo pro Janu Plodkovou sice role nevznikala, nicméně typově nakonec do postavy Mileny přesně zapadla. Na scénáři oceňuje fakt, že byl psán přímo do úst hercům. „Nic nebylo třeba upravovat," říká Jana. „Dialogy byly naprosto přesné, moc dobře se mi zkoušelo i hrálo."

Iluzorní vztahy

Pocity své hrdinky, jež bolestně prožívá vztah založený na pouhých textovkách v mobilu, prý naštěstí nezná. „Dobře jsem jí ale rozuměla," vysvětluje herečka. „Znám ze svého okolí řadu žen, které něco podobného zažívají. Žijí v iluzi, že mají partnera, který je miluje, a přitom se fyzicky téměř nepotkávají, komunikují jen přes mobil a to ještě prostřednictvím sms." Právě ty hrají ve filmu zásadní roli – dokonce přímo na plátně, kde naskakují v různých místech obrazu a ilustrují obsah toho, o čem si Milena se svými partnery píše. I to, jak mohou být slova v těchto zprávách zavádějící a míjet se s realitou. „Líbí se mi, že díky této metodě si může divák sám udělat obrázek o tom, jaké vztahy ve skutečnosti Milena má. Především s Vladimírem, který jí téměř ustavičně lže…"

Na place se cítila ve společnosti mužů kolegů dobře, ostatně sestava Jaroslav Plesl, Jan Budař a Martin Myšička byla dokonalá. Jako žena by prý ve filmu nejvíc fandila performerovi, jehož hraje Jan Budař. „Má k Mileně nejblíž," soudí herečka. „I když se nakonec ukáže, že se v jeho nitru odehrávaly netušené pochody a úvahy, jež neznaly limity. A to překvapí i ji samotnou."

A dnešní vztahy v realitě? Jsou opravdu založené hlavně na textovkách a mailové komunikaci? A je to dobře? „Je to tak půl na půl," soudí Jana. „V pracovní sféře opravdu hrajou velkou roli, lidé se díky nim mohou snadno dorozumět a vyměnit si profesní názory, informovat se o schůzkách, být pohotoví a mít fakta či reakce hned po ruce, ať jste kdekoli. Tam to chápu. V soukromí je to horší. Tam je naopak škoda, když si lidé neuvědomí včas, že vyměnili osobní kontakt za mobil nebo počítač. Žijeme ve zvláštní, trochu odcizené době, je tak nastavená. A určitě bychom tomu neměli podléhat, ale hlídat si, jakým způsobem se svými blízkými komunikujeme, a umět mobil taky někdy odložit a za dotyčným třeba zajet…"

Mobil jen dočasně

Připouští, že právě ve filmové branži není snadné osobní vztahy udržovat. „Když jezdíte na natáčení, vozí vás z lokace na lokaci, nebo chodíte na castingy, není vždycky možnost mít toho druhého nablízku," uvažuje. „Pak je samozřejmě telefon pro udržení vztahu důležitý, protože je vaším jediným prostředníkem, možností, jak slyšet alespoň hlas vašeho partnera. Nesmí to ale trvat moc dlouho."

Nad otázkou, komu by měl být film Rozkoš určen, váhá. Ale znovu potvrzuje, že nejen ženám. „Viděli ho i někteří kamarádi, kteří se na filmu podíleli, z mých hereckých kolegů třeba Jan Budař. Všichni jeho téma pochopili a berou ho. Jak k němu přistoupí běžní diváci, zejména ta mužská část publika, to už se nedá předvídat," míní herečka, kterou za čas nejspíš uvidíme opět v projektu Marka Najbrta a jeho spřízněných kolegů, v seriálu Casting.

Autor: Jana Podskalská

27.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Plavecký areál Klíše.
33

Dotační úřad chce po Ústí vrátit čtvrt milionu za halu na Klíši

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Řidiči autobusů se strachují: Budeme mít co jíst?

Řidiči autobusů zvažují stávku. Přestože měli dostat přidáno, na výplatních páskách se to moc neprojevilo. Většina řidičů si naopak stěžuje, že se jim plat ještě snížil.

Nízké daně podle ANO? Pohádka, tvrdí ODS

Sněmováni vládního hnutí ANO probíhá jako idylická slavnost. Andrej Babiš vyzval k jednotě a akčnosti celého týmu, čehož se delegáti drží. Momentálně vystupují ministři za ANO s projevy, které jsou přehlidkou úspěchů, jež mají ve svých resortech za sebou.

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies