VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobrý scénář přitáhne i peníze, tvrdí producenti

Praha - Domácí peníze, osobní kontakty v zahraničí a cit pro to, kterým z nich jaký typ filmu nabídnout. To je základ úspěšné produkce domácích filmů. Alespoň to potvrzuje drtivá většina českých producentů.

10.5.2008
SDÍLEJ:

HLÍDAČ Č. 47. Jeden z nových projektů letošního roku – druhá adaptace románu Josefa Kopty v režii Filipa Renče (na snímku vpravo s herci Janem Sedalem, Lucií Siposovou a Karlem Rodenem).Foto: DENÍK

„Mám za sebou jeden film, absolvenťák na FAMU. Tehdy jsem oslovila školu v zahraničí, Univerzitu umění a designu v Helsinkách a v česko-finské koprodukci vznikl film Restart. Stejnou cestou jsem se vydala u filmu Normal,“ říká Karla Stojáková, zakladatelka společnosti Axman Production. „Máme část domácích peněz a část zahraničních – tentokrát z Německa. Ale žádnou televizi, jak mívají někteří mí kolegové.“ Stále významnější roli sehrává projekt Media podporující filmaře, producenty i distribuci filmů a fungující jako prostředník k osobním pracovním kontaktům, který chválí i Stojáková. „Byla to škola života, na kurzu a seminářích jsem se potkala se zajímavými lidmi, kteří jsou na tom podobně jako já. Zjistila jsem, že spolupráce různých fondů, např. pod ministerstvem, televizí a distributorů funguje venku mnohem líp než u nás. Máme co dohánět.“ Jedna z aktuálních možností je výroční informační setkání na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, které nabízí semináře o posledním vývoji v aktivitách a financování programu MEDIA.

„Je pozitivní, že ve státním fondu je víc peněz a že jsme se s českým filmem víc propracovali na mapu Evropy,“ potvrzuje Vítězslav Šlajer z Bionaut Films (který má za sebou i úspěšný seriál Letiště). Ideál je, když rozpočítáte rozpočet a seženete přesně tolik peněz. Záleží samozřejmě na projektu.“ Podle Šlajera bychom se měli také naučit podporovat filmy druhých. „Když žádáme spolupráci zahraničních partnerů, měl by státní fond nebo i televize umět přispívat na filmy našich sousedů, jít cestou minoritní koprodukce. Aspoň tam, kde podporují filmy naše,“ soudí producent, který na letošek chystá do kin poetický snímek Marie Procházkové Kdopak by se vlka bál?

I Jiří Konečný z Endorfilmu (který ohlásil tři nové projekty – adaptaci Topolovy Sestry, animované Poslední děti z Aporveru a Josefovu cestu) má jasno, jak sehnat peníze: „Dostat se ven z České republiky. Jen z domácích zdrojů film nezafinancujete. Bez podpory doma to ovšem také nejde. Zvlášť když nabízíte vysloveně nekomerční tvorbu.“ Jak to vypadá v praxi? „Jezdím po Evropě a snažím se hledat vhodné partnery. Nelze kooperovat jen na bázi pracovního vztahu, každý projekt musí být založen na osobní důvěře,“ vysvětluje producent, který se právě chystá na festival do Cannes domlouvat finální dohody. „Také se předpokládá, že pro koprodukci nabídnete řekněme obecně platné filmy, které mají určitý přesah – ne to, co si někdo myslí, že se právě u nás nosí…“ Je důležité mít svého partnera v dané zemi, který osobně zažádá o příslušnou dotaci (veřejnou podporu) pro koprodukční film. Zdroje mohou být různé – nadnárodní fondy (Eurimage), peníze distributora či televizní společnosti. „Má to jediný háček – bývá to zdlouhavý proces,“ varuje Konečný. „Někdy se to vleče rok i déle. Čekáte na různá potvrzení partnerů o zájmu do projektu vstoupit, čili sladit fondy časově dohromady je docela umění.“ Zatímco v Americe dáte film do výroby během dvou měsíců, v Evropě je to běh na dlouhou trať. Česká republika teď navíc není právě ve „fóru“, jako potenciální partneři lákají prý zahraničí víc Maďarsko nebo Rumunsko. „Na druhé straně, máte-li zajímavý projekt, je jedno, jestli je z Čech nebo Hollywoodu. Dejte mi dobrý scénář a já vám garantuju, že seženu peníze,“ tvrdí Konečný, který podpořil i dokument Eriky Hníkové Ženy pro měny.

Fakt, že poslední léta se vyrojila řada mladých producentů a malých produkčních společností, ho nechává v klidu. Zatím je prý pořád, byť malý, český trh přehledný. „Zahustilo se to, rojí se spousta filmů, ale proč ne? Ze stovky snímků jsou nakonec opravdu dobré čtyři. Venku se hodně odpadu ani nedostane do distribuce, to u nás ještě pořád neznáme. Ale přijde to. Jsem pro to, aby byl boj náročný a korektní,“ uzavírá Konečný.

Autor: Jana Podskalská

10.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Stanislav Šulc.
13

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies