VYBERTE SI REGION

Dobrý scénář přitáhne i peníze, tvrdí producenti

Praha - Domácí peníze, osobní kontakty v zahraničí a cit pro to, kterým z nich jaký typ filmu nabídnout. To je základ úspěšné produkce domácích filmů. Alespoň to potvrzuje drtivá většina českých producentů.

10.5.2008
SDÍLEJ:

HLÍDAČ Č. 47. Jeden z nových projektů letošního roku – druhá adaptace románu Josefa Kopty v režii Filipa Renče (na snímku vpravo s herci Janem Sedalem, Lucií Siposovou a Karlem Rodenem).Foto: DENÍK

„Mám za sebou jeden film, absolvenťák na FAMU. Tehdy jsem oslovila školu v zahraničí, Univerzitu umění a designu v Helsinkách a v česko-finské koprodukci vznikl film Restart. Stejnou cestou jsem se vydala u filmu Normal,“ říká Karla Stojáková, zakladatelka společnosti Axman Production. „Máme část domácích peněz a část zahraničních – tentokrát z Německa. Ale žádnou televizi, jak mívají někteří mí kolegové.“ Stále významnější roli sehrává projekt Media podporující filmaře, producenty i distribuci filmů a fungující jako prostředník k osobním pracovním kontaktům, který chválí i Stojáková. „Byla to škola života, na kurzu a seminářích jsem se potkala se zajímavými lidmi, kteří jsou na tom podobně jako já. Zjistila jsem, že spolupráce různých fondů, např. pod ministerstvem, televizí a distributorů funguje venku mnohem líp než u nás. Máme co dohánět.“ Jedna z aktuálních možností je výroční informační setkání na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, které nabízí semináře o posledním vývoji v aktivitách a financování programu MEDIA.

„Je pozitivní, že ve státním fondu je víc peněz a že jsme se s českým filmem víc propracovali na mapu Evropy,“ potvrzuje Vítězslav Šlajer z Bionaut Films (který má za sebou i úspěšný seriál Letiště). Ideál je, když rozpočítáte rozpočet a seženete přesně tolik peněz. Záleží samozřejmě na projektu.“ Podle Šlajera bychom se měli také naučit podporovat filmy druhých. „Když žádáme spolupráci zahraničních partnerů, měl by státní fond nebo i televize umět přispívat na filmy našich sousedů, jít cestou minoritní koprodukce. Aspoň tam, kde podporují filmy naše,“ soudí producent, který na letošek chystá do kin poetický snímek Marie Procházkové Kdopak by se vlka bál?

I Jiří Konečný z Endorfilmu (který ohlásil tři nové projekty – adaptaci Topolovy Sestry, animované Poslední děti z Aporveru a Josefovu cestu) má jasno, jak sehnat peníze: „Dostat se ven z České republiky. Jen z domácích zdrojů film nezafinancujete. Bez podpory doma to ovšem také nejde. Zvlášť když nabízíte vysloveně nekomerční tvorbu.“ Jak to vypadá v praxi? „Jezdím po Evropě a snažím se hledat vhodné partnery. Nelze kooperovat jen na bázi pracovního vztahu, každý projekt musí být založen na osobní důvěře,“ vysvětluje producent, který se právě chystá na festival do Cannes domlouvat finální dohody. „Také se předpokládá, že pro koprodukci nabídnete řekněme obecně platné filmy, které mají určitý přesah – ne to, co si někdo myslí, že se právě u nás nosí…“ Je důležité mít svého partnera v dané zemi, který osobně zažádá o příslušnou dotaci (veřejnou podporu) pro koprodukční film. Zdroje mohou být různé – nadnárodní fondy (Eurimage), peníze distributora či televizní společnosti. „Má to jediný háček – bývá to zdlouhavý proces,“ varuje Konečný. „Někdy se to vleče rok i déle. Čekáte na různá potvrzení partnerů o zájmu do projektu vstoupit, čili sladit fondy časově dohromady je docela umění.“ Zatímco v Americe dáte film do výroby během dvou měsíců, v Evropě je to běh na dlouhou trať. Česká republika teď navíc není právě ve „fóru“, jako potenciální partneři lákají prý zahraničí víc Maďarsko nebo Rumunsko. „Na druhé straně, máte-li zajímavý projekt, je jedno, jestli je z Čech nebo Hollywoodu. Dejte mi dobrý scénář a já vám garantuju, že seženu peníze,“ tvrdí Konečný, který podpořil i dokument Eriky Hníkové Ženy pro měny.

Fakt, že poslední léta se vyrojila řada mladých producentů a malých produkčních společností, ho nechává v klidu. Zatím je prý pořád, byť malý, český trh přehledný. „Zahustilo se to, rojí se spousta filmů, ale proč ne? Ze stovky snímků jsou nakonec opravdu dobré čtyři. Venku se hodně odpadu ani nedostane do distribuce, to u nás ještě pořád neznáme. Ale přijde to. Jsem pro to, aby byl boj náročný a korektní,“ uzavírá Konečný.

Autor: Jana Podskalská

10.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies