VYBERTE SI REGION

Scenárista a režisér Petr Václav: V dnešním světě obstojí spíš ženy

Cannes /ROZHOVOR, VIDEO/ - Příběh mladé Romky, která se snaží poprat se životem, nadchl francouzské publikum, příští týden ho čeká to domácí. Díky Cestě ven se český film dostal do programu přehlídky v Cannes po šestnácti letech.

21.5.2014
SDÍLEJ:

Na filmovém festivalu v Cannes se má objevit dohromady více než 1700 filmů. Většina zamíří na souběžně probíhající filmový trh, na němž se představila i Cesta ven Petra Václava.Foto: Aerofilms

Z dvou set snímků si dramaturgové vybrali do sekce Asociace nezávislých filmů jen devět titulů. Řekli vám, čím je oslovila Cesta ven?

Vím, že je zaujalo téma a líbilo se jim zpracování. Ale hlavní je štěstí. Naučil jsem se nenechat se rozházet tím, když mě někde nechtějí, ale stejně tak se nevznáším příliš vysoko nad zemí, když je o můj film zájem. Každopádně jsem nesmírně rád, že je film v Cannes, kvůli herečkám, pro které to hodně znamená.

Co ocenilo festivalové publikum, nač se ptají zahraniční novináři?

Těší mě, že je nezajímá jen to, co se zjevně nabízí, tedy sociální téma a rasismus, ale že v tom filmu vidí silný příběh ženy, která se pere s dnešním tvrdým světem. Tohle je všude stejné, u nás se to týká Romů, jinde třeba imigrantů. Stejně jako to, že chlapi přicházejí o svou tradiční mužskou roli. Když nemá chlap práci, ztratí důstojnost, obzvlášť Romové tohle nesou těžce, proto jsou ženy spíše schopné obstát.

Scenárista a režisér Petr Václav. Romům jste se věnoval už v debutu Marian, je to vaše téma?

Je to jen jedno z mých témat, neplánoval jsem, že se k němu vrátím. Když jsem v roce 1995 točil Mariana, tak jsem si myslel, že situace Romů už horší být nemůže, jenže ona je. Většina považuje Romy za nepřizpůsobivé, kteří nepracují a žijí ze sociálních dávek, a tím je pro ně debata uzavřená. To je ale strašně zkreslený pohled. Společnost nastavila podmínky tak, aby se ti lidé dostali na dno, legální lichva nebo hazard se na tom hodně podepisují, ten film je nejen o Romech, ale hodně vypovídá i o nás.

Film je velmi autentický, jak moc jste se sžil s romským prostředím?

Důkladně. Zažil jsem s nimi hodně a byl jsem jim blízko. Poznal jsem lidi, kteří byli předobrazem postav z Cesty ven. Od dob natáčení Mariana mám mezi Romy několik dobrých přátel, ti mi dělali připomínky ke scénáři i k prvnímu střihu filmu, jejich poznámky pro mě byly zásadní.

Pracoval jste výhradně s neherci, jak jste je vybíral?

Hledal jsem lidi, kteří v sobě mají magnetismus a jsou schopní předat emoce. Nedělal jsem nijak zásadní kamerové zkoušky, spíš jsem si s potenciálními herci povídal. Představitelku Žanety, Klaudiu Ferencovou, jsem potkal na romské zábavě, moc mi nedůvěřovala, ale postupně se to prolomilo, povídali jsme si, občas jsem vzal do ruky kameru, vycítil jsem v ní podobnou sílu, jakou třeba měla v mém předchozím filmu Paralelní světy Lenka Vlasáková.

V čem vidíte pro Romy šanci?

Problém je hlavně v tom, že jsou programově zašlapáváni do země, nemají před sebou ani minimální perspektivu, musela by zmizet základní legislativní šikana. Ale je to hlavně na nich samotných, musejí si víc věřit, hledat si cestu. Ale dnes se narodit jako Rom je nesmírně těžké, ztratili to, co je vlastní jejich podstatě, ale naše společnost je ještě nepřijala. Oni prostě nevědí, kým jsou. I to mě zajímalo a chtěl jsem se toho ve filmu dotknout.

Jaká je další cesta filmu?

Již 28. 5. bude premiéra v Praze, den na to v Ostravě a pak v Krupce, odkud přišla na casting spousta lidí. Ve Francii půjde film do distribuce začátkem příštího roku.

Vizitka
Petr Václav je jedním z nejosobitějších režisérů současné české kinematografie.
Jeho otcem je hudební skladatel Jiří Václav (jehož hudbu režisér ve filmech často využívá), matkou dokumentaristka Ljuba Václavová.
Jeho studentský film Paní Le Murie (1993) vyhrál první cenu za nejlepší dokument na Mezinárodním festivalu filmových škol v Mnichově a byl nominován na Oscara v kategorii studentských filmů.
Na kontě má tři celovečerní hrané projekty: Marian, Paralelní světy a nyní Cesta ven, do povídkového snímku Praha očima… přispěl epizodou Víkend v Praze. Od roku 2003 žije a pracuje ve Francii.

DARINA KŘIVÁNKOVÁ

Autor: Redakce

21.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies