Jeho autorem i režisérem je Andy Fehu, který na sebe upozornil už debutem Nenasytná Tiffany. Podobně jako jeho první snímek je i Pěstírna natočená v žánru thrilleru, což je, jak autor přiznává, jeho oblíbená parketa. „Dělat cíleně vtipné věci mi nejde," tvrdí.

PěstírnaZdroj: Stream.cz

Pro silné žaludky

Dlužno říct, že selanka tahle série věru není. Líčí příběh mladíka, který se kvůli splacení dluhu dostane do ilegální pěstírny, kde má jako nový „zahradník" strávit s několika dalšími vietnamskými pracovníky tři měsíce v absolutní izolaci a bez denního světla. Soužití s jejich komunitou pod velením ostrého macha komplikuje fakt, že je hrdina klaustrofobik… A také to, že jeden z mladých Vietnamců není muž, nýbrž utajená dívka.

Režisér diváka nešetří, některé detaily a vyhrocené situace jsou opravdu pro silné žaludky. Atmosféra fyzické tísně a nevolnosti je mimořádně autentická. „Chtěli jsme osvěžit naše programové portfolio," vysvětluje šéfproducent streamu Lukáš Záhoř. „Zatím byl naším nejúspěšnějším projektem Autobazar Monte Carlo, který při premiéře vidělo asi 330 tisíc lidí, teď už mají nejoblíbenější epizody milion. Po něm je Kancelář Blaník, který sledovali hlavně muži. Semestr ze sociálních sítí byl zase pro užší skupinu. Pěstírna bude možná pro někoho moc temná, ale má atraktivní téma a myslím, že třeba 250 tisíc diváků by mohla zkraje udělat."

1200 „kytek" před kamerou

A výchozí inspirace? „Bylo to jednoduché," říká Fehu. „Někdy v roce 2015 jsme viděli reportáž o podobné pěstírně v televizi, kde ukazovali zazděné lidi, kteří nemohli ven. Tenhle moment nás upoutal. Neinspirovalo nás konopí jako takové, ale doba, kterou musí lidé najatí na tuhle práci trávit v totální izolaci a neví, co se děje nahoře. Zkrátka představa toho, jak se lidé chovají v extrémní situaci." Když jej po čase oslovili ze stream.cz, jestli pro ně nechce něco udělat, napadlo ho tohle. „Nakoukal jsem různé policejní záznamy ze zátahů v pěstírnách, pročítal články na dané téma, včetně informací o vietnamské komunitě - jak přicházejí do Čech, kde pracují," vypočítává režisér. „Mluvil jsem oo tom s Vietnamci, kteří hrají v našem seriálu. Jeden z nich se byl párkrát v podobné pěstírně podívat – měli jsme ho trochu jako poradce. Upozorňoval nás třeba na to, že naše kulisy jsou pořád moc pohodlné, moc čisté, že skutečné prostředí vypadá mnohem hůř." V hlavních rolích uvidíme kromě Vietnamců málo známou tvář Vojtěcha Johaníka, který se stejně jako Leoš Noha objevil už v Tiffany, dále Judit Bárdos, Jiřího Vyorálka a také kaskadéra Martina Huba, jenž přesvědčivě ztvárnil machistického šéfa pěstírny.

Seriál, který si nebere servítky, nastiňuje iluzi psychické „ponorky" velmi zkušeně. „Některé věci jsou domyšlené, v duchu žánru nadsazené, jde o jakousi kombinaci fantazie s realitou," poznamenává Fehu. „Ale třeba všudypřítomná plíseň nebo nemoci jsou na denním pořádku. Štáb byl často nemocný, pokašlával, lidé se cítili unavení a skleslí. Když jste si přinesla na plac jídlo, do hodiny bylo plesnivé… Jeden náš technik se řízl do ruky a do druhého dne měl všechny žíly na ruce černé, protože vše kolem je infikované, skončil v nemocnici."
Natáčelo se v centru Prahy, v Křemencové ulici, kde našel štáb ideální členitý prostor ve starém domě, jenž se postupně rekonstruuje. Tady vznikla kopie ilegální pěstírny, kam se postupně převezlo a pěstovalo 1200 rostlin. „Museli jsme je nejdřív vypěstovat, abychom měli na place patřičně veliké," popisuje Fehu. Také většina důležitých rekvizit byla reálná, například větráky, filtry, světla i brýle pro pěstitele, které měli i členové týmu, aby si chránili oči proti silnému světlu, nebo masky proti chemickým výparům, škodícím lidskému organismu.

Větší tvůrčí svoboda

Občas prý docházelo ke kuriozním okamžikům, například když shora z hotelu zabloudil do suterénu omylem jakýsi Němec a vyděšeně zíral na plantáže filmového konopí. „Běžel ven a hned volal na policii. Ta přijela, načež prohlásila, že je to v pořádku… Měli jsme samozřejmě předem s nimi dohodu a různá orazítkovaná povolení, abychom předešli podobným problémům. Ale ten Němec se hodně divil. Myslím, že si doteď myslí, že jsme zločinci krytí policajty," směje se režisér. Přiznává, že v jeden bizarní moment uvažovala produkce i o tom, že vypěstované kytky prodá, aby projekt dotáhli. „Podle propočtů bychom ke konci natáčení na sklizni jednoznačně vydělali," směje se šéfproducent. Dodává ale, že se spíš touhle myšlenkou teoreticky bavili, přestože na place bylo výhradně konopí technické. Což prý znalci určitě poznají. „Má jiné palice než klasická marihuana," říká režisér a dodává, že tuhle autorskou licenci snad zasvěcení diváci tvůrcům odpustí.

Premiéru předchází osm minutových částí, které se na zelený čtvrtek spojí v nultý díl zasazující příběh do kontextu. Každý další díl poběží na streamu osm večerů vždy každý čtvrtek. O natočení proejktu pro kino nebo klasickou televizi Andy Fehu neuvažoval. „Od počátku bylo jasné, ro koho je Pěstírna určena. Ve Stream nabídli tvůrčí svobodu, nebojí se odvážnějších věcí, jsou rychlí ve výrobě," vypočítává. „Kina bych nerušil, ale oproti klasické televizi si nás pustíte, kdy chcete. Navíc internetová televize oslovuje diváky, vesměs mladé, které už běžné televize nebaví. Jim chceme jít naproti."