VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Social Network: Profesionálně precizní, zábavný i velmi znepokojivý

Praha /EXKLUZIVNÍ RECENZE, FOTOGALERIE/ - Profesionálně precizní, zábavný i znepokojivý. Takový je The Social Network, další počin osobitého filmaře Davida Finchera, kterého tentokrát zaujala výlučná osobnost nejmladšího miliardáře na světě – Marka Zuckerberga, zakladatele Facebooku. Fincher pokaždé překvapí. Tu bezvýchodnou brutalitou (Sedm), tu rafinovanou stavbou (Hra), jindy přesností charakterů a vytříbenou satirou (Klub rváčů). A vždy je za tím skvělá režie.

8.11.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií

Nový film The Social Network se zabývá vznikem Facebooku, ale nebyl by to režisér David Fincher, aby ho nepojal po svém.Foto: Falcon

Social Network se tváří jako životopisný snímek, ale buďte si jisti, že pod jeho slupkami se skrývají mnohem širší souvislosti a sdělení. Dech bere hlavně to, co všechno se Fincherovi do filmu o jednom nadaném studentovi vešlo. Sociální vzorek mládeže dané doby, samota géniů, válka byznysu, v níž slušnější prohrávají, i konflikt mezi špičkou a průměrností. A také to, jak zdánlivě málo někdy stačí k tomu překročit hranici úspěchu. A jaká dań se za to platí.

Osamělost génia

Tak trochu připomíná hrdina Mark Formanova Amadea. Stejně jako geniální skladatel svádí i autor Facebooku bitvu s průměrností někdejších kolegů, již se cítí být nositeli téhož autorství jako on. Stáli přece na samém začátku spolu, poskytli mu podmínky a první impuls. Během právní pře, kde proti sobě stojí nerovní soupeři, Zuckerberg až nehorázně provokuje faktickou argumentací a vědomou převahou. V reminiscencích se tvůrci vrací k začátku celé kauzy, sledují Markovu cestu k realizaci fantastické myšlenky, jeho posedlost i osamělost.

Bez dechu až do finále

V těchto dvou prolínajících se rovinách rozehrál Fincher své famózní drama, jež má neuvěřitelný spád a drží nás v napětí až do finále. Které vlastně vůbec není podstatné – víc než o to, kdo vyhraje, jde režisérovi o konfrontaci dvou postojů, výkladů téže události a cílů. Mark hraje o svou věc, o fenomén, který nadchl statisíce lidí a který ho prostě jen baví, jeho konkurenti o peníze, jež jim mají vynahradit pocit ukřivděnosti a nenaplněných ambic. Výtečnou metaforou je jejich závod ve veslici, kde zůstanou o pouhou píď za vítězem.

Peníze a přátelství nejdou dohromady

A ještě jeden klíčový motiv u Finchera najdeme – jakmile začne jít o velké peníze, nastoupí bezcitní dravci a přátelství jde stranou. Jako by Fincher předznamenával následující roky tvrdého amerického byznysu a zároveň počátek konce osobního soukromí. I jisté ošidnosti – že s Facebookem nejsme sami…

Našlápnuto na Oscary?

Bravurní je výběr herců. Všichni mladí v čele s Jesse Eisenbergem hrají, jako by se narodili právě pro Social Network. Eisenbergův počítačový génius působící na okolí jako podivín a mimoň, je hereckou studií, jaká by u Oscarů rozhodně neměla zůstat bez povšimnutí!

Autor: Jana Podskalská

8.11.2010
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies