VYBERTE SI REGION

Hollywood stávkuje. Budou se točit špatné filmy?

LOS ANGELES - Američtí scenáristé včera vstoupili do stávky. Budoucnost ohlášených filmů je nejistá, oblíbené seriály zmizí z obrazovky

6.11.2007
SDÍLEJ:

Hollywood stávkuje. Budou se točit špatné filmy?Foto: REUTERS

Připadají vám některé hollywoodské filmy tak bezduché, jako by ani neměly scénář? V příštích měsících se možná opravdu budou točit filmy bez scénáře. Hollywoodští scenáristé totiž včera vstoupili po téměř dvaceti letech do stávky. Sdružení amerických scenáristů Writers Guild of America (WGA) vyzvalo svých bezmála dvanáct tisíc členů, aby se s úderem nedělní půlnoci připojili k protestní akci.

K tomuto rozhodnutí sdružení přistoupilo poté, co vyjednávání o nové kolektivní pracovní smlouvě mezi scenáristy a producenty nedospěla ani po několika měsících k dohodě. Platnost dosavadního kontraktu přitom vypršela minulou středu. Spor o nová média Členové WGA včera v New Yorku demonstrovali před Rockefellerovým centrem, kde sídlí televizní stanice NBC, a v Los Angeles před čtrnácti největšími studiovými komplexy.

Na mrtvém bodě totiž skončilo i poslední desetihodinové setkání, k němuž v neděli vyzval nezávislý federální prostředník Juan Carlos Gonzalez. Příčinou sporů je především výše tantiem u nových mediálních formátů a za šíření děl určených původně pro kino nebo televizi: DVD, internet, mobilní telefony či jiná digitální zařízení. Podle scenáristů jsou tantiémy za DVD příliš nízké a platby za využití jejich tvorby na internetu nebo mobilech vůbec neexistují.

Jednání intenzivně probíhají už od června mezi profesními organizacemi Sdružení amerických scenáristů a Aliancí filmových a televizních producentů (Alliance of Motion Picture and Television Producers), která zastupuje zájmy studií, televizních stanic a producentů. Obě strany se navzájem obviňují z toho, že vyjednávání blokují a nechtějí přistoupit na kompromis.

Už v pátek prezident AMPTP Nicholas Counter označil případnou stávku za „unáhlenou a nezodpovědnou“. Přímo za „zátaras na cestě k dalšímu postupu v jednání“ považuje Counter především požadavky scenáristů týkající se podílu na zisku z obchodu s DVD. Kdo s koho „Producenti dali jasně najevo, že raději zavřou studia, než by přistoupili na přijatelnou a rozumnou dohodu,“ reagoval v sobotu Patric Verrone, prezident západní sekce WGA.

Jednání se tak ocitají ve slepé uličce. Producenti argumentují tím, že navýšení tantiém by mohlo výrazně zpomalit rozvoj studií v době, kdy produkční náklady rostou a průmysl čelí pirátství. Trvají také na tom, že digitální distribuce filmů a televizních programů je stále ve fázi experimentu, má spíše propagační charakter a obchodní modely s novými médii se jako takové teprve vyvíjejí.

Naproti tomu odbory obviňují studia z toho, že jen hromadí své bohatství a že scenáristé nikdy nebyli do lukrativního trhu s DVD zapojeni. Za nekompromisním postojem producentů patrně stojí také snaha připravit se na jednání s režisérskými a hereckými organizacemi, jimž vyprší stávající kontrakty 30. června 2008. Podle odborů by splnění všech požadavků scenáristů vyšlo pouze na částku 220 milionů dolarů, a to navíc za celou dobu tří let, na kdy se smlouva uzavírá. Jenom loni přitom tržby za prodej a pronájem DVD vynesly studiím 24,4 miliard dolarů.

Televize si pomůžou archivem, některé filmy se zpozdí

Už teď je jasné, že současná stávka amerických scenáristů potrvá déle než týden, hovoří se dokonce o měsících. Filmový a televizní průmysl si teď klade zásadní otázku, na jak dlouho autoři odloží tužky a psací stroje. V přímém ohrožení se ocitly televizní pořady, které se připravují ze dne na den anebo s týdenním předstihem – oblíbené večerní talk show, které se vyjadřují k aktuálním tématům.

I když v jejich čele stojí výřečné moderátorské osobnosti, jakými jsou Jay Leno nebo Jon Stewart, kteří jsou zároveň i obratnými baviči, jejich vtipné komentáře do značné míry připravují týmy scenáristů. O ně nyní show přijdou. Obrazovky se proto do doby, než bude stávka zažehnána, promění v televizní archiv vysílající reprízy starších dílů. Všechny televize však diváky ubezpečují, že se předzásobily dostatečným množstvím scénářů a předtočily tolik dílů z běžících seriálů, že mají co vysílat až do ledna nebo února příštího roku.

Mimo ohrožení je tak třetí řada seriálu Útěk z vězení. Ten má na zimu naplánovanou přestávku a znovu se chystá na televizní obrazovky v dubnu. Tvůrci se ale pojistili a zatím poslední natočená epizoda může v nejhorším případě třetí řadu uzavřít. Téměř hotovi jsou tvůrci i s devatenáctou řadou Simpsonových, schází jim jen dotočit poslední, dvaadvacátou epizodu. Újmu však pocítí nové televizní seriály, které o své publikum teprve bojují. Jejich dlouhodobější stažení z obrazovek může být pro ně smrtelnou ranou. „Pravdou je, že taková situace nahrává televizním formátům typu reality show,“ poznamenává Morgan Langley, producent oblíbeného pořadu Policisté, který shodou okolností startoval v roce 1988, kdy scenáristé stávkovali půl roku.

Méně palčivá je situace ve filmovém průmyslu, který na aktuální situaci není tolik závislý. I to se ale změní, jakmile stávka potrvá týdny. „Studia se snaží přijít na to, jak dál pokračovat bez scenáristů, a scenáristé zase přemýšlejí, čím se uživit,“ říká jeden z agentů. I když je běžnou výrobní praxí, že studia začnou natáčet bez finální verze scénáře, nikdo se teď za současných podmínek do tak riskantního podniku nepustí. Producenti proto v posledních dvou měsících vyvíjeli enormní tlak na scenáristy, aby připravované scénáře dokončili ještě před koncem října. Takové manévry samosebou poznamenají kvalitu odevzdaných prací.

„Příští rok bude plný špatných, uspěchaných filmů,“ obává se producent Todd Black, který připravuje filmy s Willem Smithem a Denzelem Washingtonem, a vzpomíná na podobnou situaci z roku 2001. Tehdy se hrozba stávky scenáristů podepsala například na řídkém ději Jurského parku III. Producenti však ujišťují, že filmových událostí roku 2008, jako jsou čtvrtý díl Indiana Jonese nebo celovečerní verze Sexu ve městě, se stávka nijak nedotkne. (vlk, mif)

Pět měsíců bez scénářů

Letos to není poprvé, co hollywoodští scenáristé hrozí stávkou. Výrobu filmů a televizních pořadů v minulosti zkomplikovalo už nejedno jednání o kolektivní pracovní smlouvě. Naposledy v roce 2001 – tehdy však byla hrozba stávky zažehnána. Největší stávku posledních desetiletí rozpoutalo Sdružení amerických scenáristů (WGA) v roce 1988. Kvůli podílům z prodeje a půjčovného videokazet nenapsal během dlouhých dvaadvaceti týdnů (od 7. března do 7. srpna) žádný scenárista sdružení ani řádku pro film nebo televizi.

„Až do chvíle, než ke stávce došlo, ji nikdo neočekával,“ vzpomíná George Kirgo na události z roku 1988, kdy působil ve funkci prezidenta WGA. Televizní stanice byly nuceny pouze reprízovat staré pořady a producenti jen bezmocně přihlíželi odlivu diváků. Odhaduje se, že tehdy celoplošné televizní stanice přišly přibližně o deset procent publika. Tito diváci přepli na kabelové kanály, u nichž už zůstali navždy.

Scenáristé odmítli psát i v roce 1985, ale tehdy skončila stávka po dvou týdnech fiaskem. Kirgo se domnívá, že je producenti o tři roky později podcenili, když scenáristické odbory považovali za zesláblé. Pětiměsíční stávka v roce 1988 byla smutným obdobím pro všechny zúčastněné. Rozepře se objevily na obou stranách barikád. Bezvýsledná jednání se vlekla a řešení bylo v nedohlednu. V důsledku toho byly televizní stanice nucené zpozdit start podzimní sezony.

Po stávce se strhla bitva o scénáře, která vedla k enormnímu zvýšení cen, jež byla studia ochotna scenáristům platit. Stávka ovšem z pracovních poměrů nevyhnala pouze scenáristy, ale také další profese, které se podílely na výrobě televizních pořadů a filmů. A nebyly to jen pracovníci cateringu, dělníci nebo technici, ale i další odvětví, která zajišťují služby pro filmaře (od hoteliérů po obchodníky). Ekonomové vypočítali, že hospodářství Los Angeles tehdy přišlo o 500 milionů dolarů. Stávka z roku 1988 tak neměla opravdového vítěze. Vyústila v kompromisní kolektivní pracovní smlouvu. (vlk)

6.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies