VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strach: U nás žádné mladé hezké herečky nejsou

PRAHA - Režisér Jiří Strach si nehraje na Trošku. Natáčí dvě pohádky a stěžuje si, že u nás nejsou hezké mladé herečky.

7.8.2007
SDÍLEJ:

Režisér Jiří Strach už má v hlavě další projekt - pohádku Tři životy. Foto: Vít Šimánek

Dvě pohádky na vánoční svátky teď souběžně připravuje režisér Jiří Strach. Zatímco tu první – O dívce, která šlápla na chléb – natáčí v ateliéru na Kavčích horách, Tři životy právě vznikají ve skanzenu na Veselém kopci ve východních Čechách. Odtud se filmaři přesunou na hrady Švihov a Helfenburk, dále na Mochovský mlýn, šumavské Čertovo jezero a také do Českého Krumlova.

„V příštím roce mě navíc čeká natáčení Dlouhého, Širokého a Bystrozrakého, takže to teď vypadá, že jsem režisér pohádek. Rozhodně to ale není tak, že bych si hrál na Zdeňka Trošku, všechno je to náhoda. To se pak taky může stát, že dalších pět let budu točit jen detektivky nebo horory,“ říká Strach.

Po úspěšném Andělu Páně přicházíte v případě pohádky O dívce, která šlápla na chléb, s andersenovským tématem. Proč?

Člověk si moc nemůže vybírat, nejsme v Americe, kde bych si vymyslel nějaký projekt a už předem bych věděl, že na něj seženu peníze a že jej zrealizuju. Jsem proto vždycky otevřený tomu, co přichází. A teď se mi dostal do rukou scénář Lucie Konášové, který se mi líbil. Tak jsem se dlouho nerozhodoval.

S Lucií Konášovou už tvoříte tandem – spolupracovali jste na několika projektech. Podílel jste se s ní i v tomto případě na přípravě scénáře, jak tomu bylo u Anděla Páně?

Ne, tady ten scénář stál, nebylo třeba do něj zasahovat. Anděla Páně jsem pravda, trošku zatahoval, ale jen proto, že jsem v něm chtěl mít ty katolické fórečky. Obecně vzato, vždycky něco – byť lehce – měníte, protože to třeba vyžaduje momentální situace.

Vyhovuje vám vlastně natáčení ve studiu?

To je takový věčný boj. Jako dítě jsem neměl studiové pohádky rád a ještě před pár lety jsem si říkal, že je nikdy nebudu točit. A vidíte, najednou je točím. Zjistil jsem, že i v ateliéru se dá hezky pracovat, ale má to samozřejmě limity.

Do hlavní role jste obsadil mladou slovenskou herečku Lucii Molnárovou, jak jste k ní přišel?

Hledal jsem nějakou mladou holčinu kolem osmnácti let, takovou tu postpuberťačku s frňákem nahoru. Došel jsem ale k závěru, že teď u nás žádné hezké herečky nejsou. Doba, kdy byla k mání třeba Linda Rybová, je pryč. Mám pocit, že herecké školy dnes nabírají takové ty umělkyně pro velké divadlo, na které se mnohdy nevydržím dívat hodinu a půl v kuse, což zase film potřebuje. Lucku Molnárovou, která má angažmá v Radošinském naivném divadle a slovenské muzikálové Nové scéně, jsem našel díky castingové agentuře. Myslím, že je to šikovná, talentovaná holka. A hlavně ji miluje kamera, je hodně fotogenická.

Tutéž herečku jste obsadil i do své druhé připravované pohádky Tři životy…

Nejen ji, ale také její dvojče Petru. Obě budou hrát jednu figuru – dívku Annu, která se z blonďaté a krásné čisté duše promění v černovlasou zlou bestii, aby se zase na konci příběhu ze zakletí vysvobodila.

To zní dost tajuplně…

Ten motiv vychází z literární předlohy Boženy Němcové, kterou se nechali inspirovat scenáristé Věra a Václav Šaškovi. Jejich vyprávění je postaveno na příběhu vojenského zběha Jakuba, který uteče z císařské armády s kamarády. Všichni tři se ukryjí ve zřícenině starého hradu. Ani jeden z nich netuší, co je čeká. Hned na to přicházejí tři krásné dívky s poměrně lehkým úkolem. Alespoň tak se to na první pohled jeví. Přesto zadaný úkol dokáže splnit pouze
jediný, Jakub. Od jedné z dívek, nyní už vysvobozené princezny, za to dostane sokolí pírko. Pírko to není samozřejmě obyčejné, ukrývá v sobě tři životy. Jakub se s tímhle nevšedním vkladem odebere do života. Potkává Annu z kovárny, která se dostane do spárů zlého důstojníka, z nichž ji Jakub vyrve zpátky… Řekl bych, že blíž než k Pyšné princezně má příběh k Pánovi prstenů. Naopak daleko k němu má vyprávění o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém.

Už máte představu, kdo tuto trojici ztvární?

Chtěl bych, aby to byli Bolek Polívka, Ivan Trojan a Jiřina Bohdalová, více to zatím komentovat nechci. Natáčet bychom měli zhruba za rok. Mezi tím si snad „čuchnu“ od pohádek k nějaké dramatické látce. Jestli všechno dobře půjde, tak bych měl ještě na podzim začít točit film podle scénáře Marka Epsteina Brain - Star. Jeho hrdinou je soukromý psycholog Jakub, který se snaží pomáhat druhým, ale vlastní situaci nezvládá. Baví mě takto přeskakovat ze žánru do žánru.

A jak jste vlastně reagoval na kritiku, která se strhla kolem televizního filmu z období německé okupace Silver A, na němž jste opět spolupracoval s Lucií Konášovou?

Kritika mě nechávala klidným, dokonce jsem se lehce smál. S vědomím toho, že jsme film natočili z osmdesáti procent podle dobových událostí, které jsme konzultovali s historiky. Takže, pokud někomu vadilo, že jsme hlavní hrdiny nevykreslili národu „mirkodušínovsky“, má smůlu. Spíš mě na tom všem překvapil rozměr nevzdělanosti lidí, kteří vůbec nemají ponětí o tom, jak to tehdy bylo.

7.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies