VYBERTE SI REGION

Tíseň Lidic se nás všech dotýká, říká Sabina Remundová

Zubrnice /EXKLUZIVNÍ REPORTÁŽ, FOTO/ – V lavicích, na zemi a u oken se choulí ženy v kašmírových šátcích, květovaných šatech a starých svetrech, děti v punčocháčích, s kšiltovkami a zástěrkami. Tisknou se k sobě a v očích mají strach. Jedné z žen tečou po tvářích slzy. „Představte si, že nemáte bratříčky a tatínky, jste smutní, je vám do pláče. Rozumíte? – Pojedeme zkoušku, připravit, akce!“ – Třída staré školy ve skanzenu v Zubrnicích už zažila leccos. Dřevěné lavice, tabule na nohách, papírové obrázky zvířat na stěnách, zatemnění v oknech, všeobjímající tíseň a vzduch, který nejde dýchat. V dobové učebně odtikávají pomyslné hodiny čas Lidic… Štáb Petra Nikolaeva má za sebou polovinu natáčení. Film podle scénáře Zdeňka Mahlera vzniká i v Zubrnicích

30.8.2010
SDÍLEJ:

Farskou Toničku hraje Sabina Remundová, faráře Bořík ProcházkaFoto: Deník/Martin Divíšek

Štáb režiséra Petra Nikolaeva je v půli natáčení. Ve zdejší škole točí další neveselou kapitolu filmu Lidice, poté, kdy do vsi přišli Němci, muže nahnali do sklepa a na korby aut, ženy a děti zavřeli do místní školy. Hustý vzduch, který se tu kumuluje kvůli zavřeným oknům, jako by prohluboval úzkost, jež na člověka padá při pomyšlení, že se přesně tohle stalo v jedné škole v červnu roku 1942 doopravdy.

Scéna žen a dětí internovaných ve škole má silný emotivní náboj. Na snímku též režisér Nikolaev

Vrásčité babičky, matky tišící kojence, děti poskládané na zemi. Tváří se autenticky. Třídou vede kolejnice, po níž se v ostré klapce pustí s kamerou Antonio Riestra, Španěl, kterého si Nikolaev vybral za hlavního kameramana. Domlouvají se francouzsky. „Tak už se děti ztišíme, přestává legrace, čas běží – bublaninu prosím vás zrychlíme, všichni budeme hezky brečet a kurňa – slzy, dodejte slzy!“ – honí se pomocný režisér mezi štábem a komparsem. Maskérka kvapně „dodává“ štětečkem slzy na tváře dětí. „Když na ně první den filmoví Němci zařvali, začala plakat opravdu. Bála jsem se, že už nebude chtít natáčet. Ale když jsem jí řekla, že je to jen naoko, šla sem znovu,“ říká maminka o jedné z holčiček, co před chvílí bez hlesu seděla před kamerou a teď hopsá bezstarostně trávou.

Scéna žen a dětí internovaných ve škole má silný emotivní náboj

Ve třídě se mezitím otvírají dveře. Marie přiváží do třídy na vozíku Anežku, za nimi vstupuje farář s Toničkou. „Uklidněte se prosím. To všechno je jen kvůli těm parašutistům. Ráno bude po všem. Uvidíte,“ pronáší farář s nadějí v hlase. Režisér opakuje záběr několikrát. Jednou zazvoní mobil komparsistky, podruhé zlobí kamera, pak není záběr dobrý. Napětí vzrůstá, v tuto chvíli již měli všichni přejíždět do Chcebuzi. „Pojďme ještě jednou, prosím. Vypadáte unaveně, to je dobré, to potřebujeme do záběru,“ žádá režisér.

Scéna žen a dětí internovaných ve škole má silný emotivní náboj

Toničku, farářovu hospodyni hraje Sabina Remundová. „Je to prostá ženská, která má svůj reálný předobraz. Ta moje Tonička je samozřejmě filmová. Farská hospodyně, která měla nakročeno do života, poslední šanci se vdát. Lidické události to ale překazily,“ říká. Působí na ni některé autentické scény nebo místa? „Nejsem člověk, který by se vyžíval v citech, ale musím říct, že ano,“ přiznává. „První natáčecí den v Terezíně, druhý v Lidicích, na místě tragédie – to se mnou hodně cloumalo. Ostatně i Chcebuz, kde vyrostly filmové Lidice, působí obdobně, má v sobě jakousi chmurnost a tíseň. Dotýká se nás to.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/47/5761_zubrnice_lidice_nat__en__film_v_lka_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/47/5761_zubrnice_lidice_nat__en__film_v_lka.jpg|Anežka, Šímova manželka v podání Zuzany Bydžovské a její pravá ruka Marie, Zuzana Fialová#

Architekt Jan Vlček to potvrzuje. „Když jsem procházel dokumentaci a viděl celý masakr obce Němci tak dokonale nafocený a do detailů zaznamenaný, dělalo se mi zle. Míchala se mi do toho chřipka, ani jsem nevěděl, jestli mám horečku z ní nebo z těch strašných fotek. Totéž se pak vrátilo, když jsme točili ty nejhorší scény, třeba zplynování lidických dětí v autě,“ říká. Nejvíc náročná byla podle něj stavba dekorací v Chcebuzi, nicméně i teď hlídá každý detail – od vypínačů po sirky. Sabina Remundová ale dodává: „Čeká mě ještě jedna scéna, kdy bych chtěla do příběhu dát nejen smutek, ale taky radost – aby bylo cítit, že lidi žili před tím vším normálně, vesele, vedli šťastný život. Aby to nebyl jen truchlivý pomník událostem. Pro vyznění filmu je to důležité…“


Scéna žen a dětí internovaných ve škole má silný emotivní náboj

Autor: Jana Podskalská

30.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies