VYBERTE SI REGION

Unaveného Polívku nespasilo ani Sedláčkovo ironické pojetí

Jižní Morava /RECENZE/ – Dědictví aneb Kurva se neříká bude jistě řada diváků vnímat především jako film Bolka Polívky. Nejen že se valašský herec po dvaadvaceti letech vrátil k roli buranského milionáře Bohuše, ale k volnému pokračování porevoluční satiry navíc sám napsal scénář.

10.2.2014 2
SDÍLEJ:

K filmu Dědictví aneb Kurva se neříká napsal Bolek Polívka scénář.Foto: Petr Machan, Space Films

Ovšem podobně jako v případě prvního Dědictví, které režírovala Věra Chytilová, i tentokrát se snímku ujala výrazná autorská osobnost. Robert Sedláček sice stále není pro většinu diváků velkým jménem, ale česká kritika jej dlouhodobě uznává jako provokativního tvůrce. A přestože se Sedláčkovo a Polívkovo vidění světa v novém Dědictví rovnocenně střetává, je to právě perspektiva původem zlínského režiséra, která je na filmu tím nejzajímavějším.

Sedláček v minulosti proslul zejména svým rebelanstvím. V Největším z Čechů například otevřeně tematizoval frustraci z podmínek panujících v současné domácí kinematografii. Televizní film Ženy, které nenávidí muže, mu zase posloužil k překrucování konvencí dnešních kriminálek. Sedláčkovy výboje přitom nejsou vždy zřetelné a často na sebe berou podobu šprýmů pro všímavé. Tak třeba funguje záměrně překolorovaný vizuál v režisérových Sráčích dokreslující vykřičenost rázovitého Ostravska. Sedláček má pokleslost rád, ale na rozdíl od jiných tvůrců se v ní pouze nevyžívá a staví se k ní kriticky.

Podobni sami sobě

Druhé Dědictví lze proto sledovat jako nesouvislé blábolení zestárlého alkoholika (čímž do značné míry opravdu je) a současně jej chápat jako pokus o střízlivou reflexi české popkultury. Vodítkem k takovému čtení je už to, že herci zde mnohdy nejsou soběstačnými fiktivními postavami, ale spíše představují sami sebe. Bohuš má, stejně jako Polívka, dluhy a rád se napije, jeho filmovou dceru hraje skutečná dcera Anna Polívková. Jitka Čvančarová má úlohu televizní seriálové herečky a Arnošt Goldflam hraje, tak jako v původním Dědictví, žida jménem Arnošt. Snímek navíc tyto postavy neportrétuje příliš lichotivě. Goldflamovi se vinou plastiky rozpadá nos, Čvančarová se ukáže jako manipulativní mrcha, a tak dále.

Jako soubor lstivých individualit vyznívá i skupinka filmařů, s níž se Bohuš setkává při vyjednávání o koupi chátrajícího zámku. Když producent (Robert Jašków), utrousí, že zrovna natáčí pohádku s režisérem Špetkou, je jasné, na koho tím naráží. Na natáčení, kterého se Bohuš účastní, přitom panuje nechuť k filmařině a všeobecná nevraživost. Poťouchlé gesto směrem ke komerčně úspěšným komediím Zdeňka Trošky (Babovřesky, série Kameňák) pak Dědictví jednoznačně dokonává ve scéně přiznaného product placementu.

Jsou to právě tyto nápadité drobnosti, které prozrazují Sedláčkovo známé lišáctví a které film lehce pozdvihávají nad nízkou úroveň dnešní české lidové zábavy.

Pouhé parafráze

Dílčí momenty, do nichž nakonec patří i veskrze (a jistě záměrně) trapná návštěva televizní taneční soutěže, ale bohužel nezvládají spasit celý film, který pravidelně upadá do Polívkovy nezábavné exhibice. Pouhé parafráze úspěšných hlášek z prvního Dědictví totiž více svědčí o hercově tvůrčí vyčerpanosti, než o podnětném sebezpytování.

Otázka, zda je film únavný záměrně, protože tím kopíruje vnitřní rozpoložení hlavního hrdiny, tak v tomto případě nemůže mít pozitivní odezvu. Extrémně rozvolněná dramatická skladba filmu a neoriginálně vystavěné dialogy zřejmě byly pro nové Dědictví od začátku zásadní překážkou. Tu nakonec nedokázal zdolat ani režisér Sedláček se svým chytře ironizujícím pojetím.

ONDŘEJ PAVLÍK
Autor je filmový publicista

Autor: Redakce

10.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

EET padá na zákazníky, restaurace zdražují

Berounsko - V jaké míře zasahuje nová povinnost elektronické evidence tržeb hospodským do provozu restaurací? Je jim na obtíž, nebo se s ní po sedmi dnech už sžili? Na Berounsku převažují zastánci prvního názoru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies